Conservarea alimentelor prin sarare

In functie de natura, provenienta si valoarea lor nutritiva alimentele au fost impartite de specialisti in opt grupe, astfel:

 

-laptele si derivate sale (iaurt, branza, urda, smantana, cascaval, etc.)

- carnea si derivatele sale

- ouale

- cerealele si derivatele (paine, faina, malai, etc)

- legumele si fructele

-zaharul si produsele zaharoase(dulceata, gem, halva, etc)

- grasimile alimentare (untura, uleiul, margarina)

- bauturile alcoolice si nealcoolice

 

Primul pas si poate cel mai important catre o viata sanatoasa consta in combinarea judicioasa a alimentelor din toate grupele amintite. Exista numeroase situatii in care apelam la conservarea alimentelor pentru a ne asigura o sursa de hrana cu multe vitamine in timpul anotimpului rece.

 

Pana la aparitia tehnologiei care a permis conservarea alimentelor in vid, vreme de secole si chiar milenii oamenii au recurs la uscare, inghet sau sarare. Conservarea produselor de origine animala si vegetala prin sarare este eficienta si conduce la obtinerea unui gust mai bun. Totusi, prin aceasta se urmareste in primul rand pastrarea alimentelor nutritive aflate in alimente si distrugerea agentilor microbieni.

 

Sararea se realizeaza prin doua moduri: prin sarare umeda sau uscata. Sararea umeda se face prin intermediul unei solutii concentrate cu sare, care uneori poate atinge un procent de maxim 20%, iar cea uscata prin presarea directa a sarii pe produs dupa care se aseaza in vase.

 

Murarea este fara indoiala cea mai raspandita metoda de conservare a legumelor si fructelor (castraveti, tomate, patlagele verzi, si altele). Utilizarea sarii de bucatarie in acest scop se face intr-o concentratie de 10%. Altfel spus, unei cantitati de 10 litri de apa ii revine 1 kg de sare.

 

Cercetarile intreprinse pana in prezent indica o scadere accentuata a vitaminei C  in  legume, ca urmare a proceselor chimice care au loc. Exista insa o solutie destul de eficienta: adaugarea a diferite verdeturi (precum este mararul) care pe langa acest beneficiu ofera muraturilor un gust si un miros mai placut.

 

Iata asadar, sarea, temutul dusman al sanatatii noastre are si parti bune, iar cea mai  mare este ca ne ajuta sa dispunem de nutrenti in afara sezonului legumelor si fructelor.

 

Foto: life123.com

Articole asemănătoare

  • Reguli pentru conservarea alimentelor in frigider

    Exista numeroase motive pentru care, deseori, oamenii nu au timp nici sa-si prepare mancare. In acest context, pastrarea alimentelor proaspete pentru mai multa vreme devine importanta, iar racirea este cea mai la indemana si indicata solutie.

  • Detoxifierea organismului, o cerinta a timpurilor noastre

    Pentru a ilustra cat de importanta este calitatea alimentelor consumate la fiecare masa, inchipuiti-va organismul ca pe o masinarie a carei functionare depinde in buna masura de calitatea combustibilului.

  • Mancarea gatita, mai saraca in nutrienti?

    Viata noastra ar fi practic de neconceput in lipsa alimentelor preparate. Acesta este unul dintre lucrurile de baza care ne deosebeste de oamenii primitivi si de celelalte specii de pe Pamant.

  • Vitamine de toamna: C, A, E si B6

    Necesarul zilnic de vitamine nu variaza doar in functie de varsta, de mediul in care traim si de munca noastra, in aceeasi masura este influentat de anotimpul pe care il parcurgem.

  • Castigati sanatate consumand smantana

    Smantana este un produs format in mod natural la suprafata laptelui nefiert prin actiunea bacteriilor lactice, sau obtinut artificial cu o masina centrifuga speciala.