Alimente de toamna. Mazarea

Mazarea este o planta alimentara si furajera pe care o stim cu totii, ce agreaza zilele mohorate de toamna si iarna, fiind originara din nord-vestul Indiei. Boabele sale verzi, dulci si suculente i-au atras din timpuri stravechi pe oameni, sustin arheologii care au in vedere marturii din anul 4800 i. Hr. Astazi, se cultiva pe arii extinse in zonele temperate sau cu climat semiarid si se comercializeaza in intreaga lume.

Cunoasteti imaginea clasica a astronautului care poarta cu sine in spatiu conserve de mazare? Desigur, in spatele glumei se ascund remarcabile proprietati si o valoare nutritiva exceptionala.  In primul rand trebuie sa precizam valoarea energetica a mazarei, 354kcal/100g, care insemna destul de mult. De asemenea trebuie spus ca mazarea este un aliment usor digerabil (mazarea verde) ce inlesneste evacuarea intestinala.

Constituentii sai principali sunt: protidele, hidratii de carbon, lipidele, sarurile, in special de potasiu, fosforul, fierul, sodiul, vitamina C, vitamina A, vitamina B1 si vitamina B2.

Mazarea are un continut relativ scazut de calorii comparativ cu fasolea, in jur de 81 calorii la 100 grame. Este bogata atat in fibre solubile cat si insolubile si nu contine colesterol. Studiile au aratat ca toate fructele si legumele care contin fitosteroli, printre care si mazarea, participa activ la scaderea nivelului de colesterol din corp.

Raportandu-ne la aceeasi cantitate standar de 100 grame, mai putem spune ca mazarea asigura 67 % din necesarul de vitamina C. Legumele care au acest constituent ajuta organismul sa-si dezvolte capacitatea de aparare impotriva agentilor infectiosi si a radicalilor liberi. 

Boabele proaspete sunt o sursa excelenta de acid folic, o alta substanta de care avem nevoie pentru a fi sanatosi. 100 grame de mazare verde asigura unui adult 16 % din necesarul zilnic de folati.

Mazarea este o planta cu un ritm anual de crestere accelerat. Se dezvolta bine in sol nisipos, bine drenat, cu umiditate adecvata si in conditii meteorologice specifice.

Recomandare: Mazarea se poate consuma atat in stare verde (frageda) cat si uscata, insa cu moderatie pentru ca elementele sale sunt concentrate. 

Sursa foto

I. C.

Articole asemănătoare