Calciu

sardinele_sunt_bogate_in_calciuElement indispensabil structurii si rezistentei osoase, calciul se gaseste aproape in totalitate (99%) in schelet. Restul serveste activitatii celulelor musculare, nervoase si cardiace.

 

Doza zilnica recomandata: 850-1500 mg.

Se recomanda o doza de 1200 mg pana la adolescenta, circa 850 mg pentru adulti, 1200 mg pentru femeile la menopauza, intre 1200 si 1500 mg pentru femeile insarcinate si cele care alapteaza, si 1500 mg pentru persoanele in varsta de peste 65 de ani.

 

Surse

Lactatele contin cel mai mult calciu. Spanacul, broccoli, varza creata si varza de Bruxelles, precum si somonul si sardinele conservate cu oase sunt si ele bogate in calciu.

 

Roluri si caracteristici

- asigura rezistenta tesutului osos si a dintilor;

- actioneaza, la mai multe niveluri, in coagularea sangelui;

- intervine in activarea musculara, in principal cea a miocardului;

- participa la activitatea enzimatica.

 

Tulburari atribuite deficitului de calciu

Cariile dentare, demineralizarea osoasa - osteoporoza, osteomalacia, rahitismul si durerile musculare pot indica o lipsa de calciu.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de calciu

Un aport care depaseste 2000 mg poate provoca constipatie si litiaza (calculi renali). O supradoza de calciu poate produce hipercalcemie - sete si nevoie de mictiune intense, greata, crampe abdominale - si hipertensiune.

 

Note utile

- Asociat cu magneziul, calciul induce somnul.

- Marii consumatori de bauturi gazoase pot avea afectate rezervele de calciu din cauza acidului fosforic pe care acestea il contin; fosforul este un ''distrugator'' de calciu.

- Pe langa prevenirea osteoporozei, suplimentele de calciu pot atenua durerile menstruale, precum si starile de rau asociate pubertatii.

- Efectele anumitor antibiotice (tetraciclina) pot fi alterate de o doza simultana de calciu; se recomanda ca aceste doua substante sa se administreze la o distanta de minimum 3 ore.

Articole asemănătoare

  • Smochinele, o gustare sanatoasa pentru orice anotimp

    Sunt o buna sursa de calciu, magneziu, fier si potasiu, vitamina A si K

  • Piperul negru in medicina naturista

    O buna sursa de vitamina C sau K, dar si de magneziu, zinc, calciu, fier, potasiu, banalul piper negru (ce contine piperina, componenta care ii da gustul atat de familiar) nu este doar un ajutor de baza in bucatarie, dar poate fi folosit si in terapiile naturiste ca adjuvant in tratarea mai multor afectiuni.

  • Ceai de cuisoare cu scortisoara

    O reteta simpla pentru un ceai sanatos, cu surprinzatoare efecte pentru sanatate. Cuisoarele aromate nu au doar un gust interesant, ci si antioxidanti, vitamina C, fibre, magneziu si calciu. Infuzia imbunatateste digestia, ajuta in racelile obisnuite pentru a calma simptomele neplacute, este recomandata celor care vor sa scape mai usor de kilogramele in plus si mentinea pielea mai tanara si mai sanatoasa. Cuisoarele intregi vor fi sfaramate intr-un mojar si pentru un plus de aroma adaugati scortisoara si (pentru cine prefera) un pic de pudra de ghimbir sau ghimbir proaspat, ras cat mai fin.

  • Busuiocul, de la retete delicioase la tratamente naturiste

    Proaspat si plin de gust, busuiocul este o buna sursa de vitamina A si C, contine fosfor, calciu, dar si multa vitamina K.

  • Spanacul, un aliat esential pentru un sistem imunitar puternic

    Banalul spanac are nu mai putin de 15 vitamine si minerale esentiale pentru sanatate: vitamina A si K, vitamina E, vitamina C, calciu, magneziu, fier, potasiu si lista poate continua.