Calciu

sardinele_sunt_bogate_in_calciuElement indispensabil structurii si rezistentei osoase, calciul se gaseste aproape in totalitate (99%) in schelet. Restul serveste activitatii celulelor musculare, nervoase si cardiace.

 

Doza zilnica recomandata: 850-1500 mg.

Se recomanda o doza de 1200 mg pana la adolescenta, circa 850 mg pentru adulti, 1200 mg pentru femeile la menopauza, intre 1200 si 1500 mg pentru femeile insarcinate si cele care alapteaza, si 1500 mg pentru persoanele in varsta de peste 65 de ani.

 

Surse

Lactatele contin cel mai mult calciu. Spanacul, broccoli, varza creata si varza de Bruxelles, precum si somonul si sardinele conservate cu oase sunt si ele bogate in calciu.

 

Roluri si caracteristici

- asigura rezistenta tesutului osos si a dintilor;

- actioneaza, la mai multe niveluri, in coagularea sangelui;

- intervine in activarea musculara, in principal cea a miocardului;

- participa la activitatea enzimatica.

 

Tulburari atribuite deficitului de calciu

Cariile dentare, demineralizarea osoasa - osteoporoza, osteomalacia, rahitismul si durerile musculare pot indica o lipsa de calciu.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de calciu

Un aport care depaseste 2000 mg poate provoca constipatie si litiaza (calculi renali). O supradoza de calciu poate produce hipercalcemie - sete si nevoie de mictiune intense, greata, crampe abdominale - si hipertensiune.

 

Note utile

- Asociat cu magneziul, calciul induce somnul.

- Marii consumatori de bauturi gazoase pot avea afectate rezervele de calciu din cauza acidului fosforic pe care acestea il contin; fosforul este un ''distrugator'' de calciu.

- Pe langa prevenirea osteoporozei, suplimentele de calciu pot atenua durerile menstruale, precum si starile de rau asociate pubertatii.

- Efectele anumitor antibiotice (tetraciclina) pot fi alterate de o doza simultana de calciu; se recomanda ca aceste doua substante sa se administreze la o distanta de minimum 3 ore.

Articole asemănătoare

  • Cinci motive pentru care este bine sa mananci castraveti

    Legume indicate in perioada caniculara pentru ca ajuta la hidratarea organismului, cu putine calorii, castravetii contin multa vitamina A si vitamina C, vitamina E, enzime utile pentru o digestie mai usoara, saruri minerale (magneziu, potasiu, fier, calciu), iar consumul regulat ajuta la prevenirea actiunii nefaste a radicalilor liberi.

  • Caisele si tratamentele naturiste

    Vitaminele C, B1, B2, B3, vitamina A, antioxidanti, magneziu, potasiu, calciu, putine calorii si un gust delicios, totul intr-o singura caisa, unul dintre cele mai populare fructe, iubit deopotriva de cei mari si cei mici.

  • Despre fragi – gustosi si sanatosi

    Fragul, cu un gust mai bun parca decat oricare altul, este o comoara pentru sanatate. Tufele de fragi pot ajunge la maturitate la o inaltime de 20 de centimetri, incep sa infloreasca din luna aprilie, iar fructele se coc din luna mai pana spre sfarsitul lui iulie. Fragii sunt bogati in vitamine si minerale, contin vitaminele A, B1, E, C, B2, dar si potasiu, sodiu, calciu, magneziu, fier si fosfor

  • Cojile de ou: Remedii clasice pentru lipsa de calciu

    Valoarea nivelului de calciu din organism se afla, de regula, printr-o simpla analiza de sange. Totusi, exista situatii in care organismul trage un semnal de alarma inainte ca medicul sa atentioneze asupra problemelor de sanatate. Hipocalcemia ori lipsa de calciu, se manifesta prin

  • Salata simpla de castraveti cu iaurt

    Salata de castraveti cu iaurt nu este altceva decat salata traditionala greceasca, cunoscuta generic sub numele de tzatziki. Iaurtul, ingredient de baza in numeroase retete mediteraneene, de capra sau de oaie, contine calciu si alti nutrienti de care organismul are nevoie in perioada sezonului estival.