Calciu

sardinele_sunt_bogate_in_calciuElement indispensabil structurii si rezistentei osoase, calciul se gaseste aproape in totalitate (99%) in schelet. Restul serveste activitatii celulelor musculare, nervoase si cardiace.

 

Doza zilnica recomandata: 850-1500 mg.

Se recomanda o doza de 1200 mg pana la adolescenta, circa 850 mg pentru adulti, 1200 mg pentru femeile la menopauza, intre 1200 si 1500 mg pentru femeile insarcinate si cele care alapteaza, si 1500 mg pentru persoanele in varsta de peste 65 de ani.

 

Surse

Lactatele contin cel mai mult calciu. Spanacul, broccoli, varza creata si varza de Bruxelles, precum si somonul si sardinele conservate cu oase sunt si ele bogate in calciu.

 

Roluri si caracteristici

- asigura rezistenta tesutului osos si a dintilor;

- actioneaza, la mai multe niveluri, in coagularea sangelui;

- intervine in activarea musculara, in principal cea a miocardului;

- participa la activitatea enzimatica.

 

Tulburari atribuite deficitului de calciu

Cariile dentare, demineralizarea osoasa - osteoporoza, osteomalacia, rahitismul si durerile musculare pot indica o lipsa de calciu.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de calciu

Un aport care depaseste 2000 mg poate provoca constipatie si litiaza (calculi renali). O supradoza de calciu poate produce hipercalcemie - sete si nevoie de mictiune intense, greata, crampe abdominale - si hipertensiune.

 

Note utile

- Asociat cu magneziul, calciul induce somnul.

- Marii consumatori de bauturi gazoase pot avea afectate rezervele de calciu din cauza acidului fosforic pe care acestea il contin; fosforul este un ''distrugator'' de calciu.

- Pe langa prevenirea osteoporozei, suplimentele de calciu pot atenua durerile menstruale, precum si starile de rau asociate pubertatii.

- Efectele anumitor antibiotice (tetraciclina) pot fi alterate de o doza simultana de calciu; se recomanda ca aceste doua substante sa se administreze la o distanta de minimum 3 ore.

Articole asemănătoare

  • Cum puteti folosi resturile din bucatarie in gradina

    Cojile de ou ajung invariabil sa fie aruncate, dar pot fi utilizate in gradina pentru a oferi pamantului un plus atat de necesar de calciu, fie ingropate in sol in apropiere de flori, legume sau arbusti, fie tinand cojile in apa si folosind apoi lichidul pentru a stropi gradina.

  • Tratamente naturiste cu citrice

    Dulci, o excelenta sursa de vitamine si calciu, dar si de minerale, portocalele sunt pentru multi fructele preferate, perfecte pentru o gustare sau un desert sanatos.

  • Smochinele, o gustare sanatoasa pentru orice anotimp

    Sunt o buna sursa de calciu, magneziu, fier si potasiu, vitamina A si K

  • Piperul negru in medicina naturista

    O buna sursa de vitamina C sau K, dar si de magneziu, zinc, calciu, fier, potasiu, banalul piper negru (ce contine piperina, componenta care ii da gustul atat de familiar) nu este doar un ajutor de baza in bucatarie, dar poate fi folosit si in terapiile naturiste ca adjuvant in tratarea mai multor afectiuni.

  • Busuiocul, de la retete delicioase la tratamente naturiste

    Proaspat si plin de gust, busuiocul este o buna sursa de vitamina A si C, contine fosfor, calciu, dar si multa vitamina K.