Intretine-ti corpul

Intretine-ti corpulCorpul uman este o masinarie complexa, acest lucru a fost spus si repetat. Si, ca orice masinarie, are nevoie de un mi­nimum de ingri­jire pentru a functiona normal si pentru a se achita de muncile pe care este nevoit sa le indeplineasca. O masina abandonata in fundul curtii risca sa nu mai poata porni in ziua in care cineva se va interesa din nou de ea. In orice caz, va trebui sa i se faca o revizie serioasa, chiar cateva re­paratii, inainte sa por­neasca din nou la drum. Cu toate acestea, ma­sina va pastra, sechele ireversibile; piesele lasate in voia sortii nu vor mai fi la fel de fiabile ca la inceput, coroziunea deja a inceput sa actioneze. Pe scurt, va ramane o masina reconditionata.

 

In schimb, cineva care a avut grija de masina sa, dupa un program riguros de revizie, va avea sanse sa o pastreze in buna stare o perioada mai lunga de timp. Nu este nici o vrajitorie: orice lucru, oricare ar fi el, necesita o intretinere regulata pentru a i se pastra calitatile si proprietatile. Aceasta intre­tinere sustinuta intarzie degradarea, uzura pre­matura. De ce ar sta altfel lucrurile in ceea ce priveste corpul nostru? Aceeasi logica se aplica - implacabil, inevitabil.

 

Un corp care beneficiaza de exercitiu fizic se bucura mai intai de o inima mai puternica, de o circu­latie sanguina mai buna, de un aparat res­pi­rator si de un sistem imunitar intarite. Nu e putin! Trans­pi­ratia care rezulta in urma activitatii fizice permite o eliminare naturala a toxinelor. Pe de alta parte, activitatea fizica ne ajuta sa adormim mai usor.

 

Nu degeaba toti specialistii lauda activitatea fizica: aceasta da rezultate. Nu facem toate aceste eforturi inutil sau doar pentru simpla placere. Nu! Mai ales ca nu este intotdeauna placut... Uneori ne este greu, e cald, suntem obositi, ne dor muschii etc. Cautati sa evitati aceste dureri pe care le veti resimti mai ales la in­ceput. Nu pierdeti din vedere obiec­tivul final pentru care faceti toate acestea: pentru a va mentine sanatatea!

Functioneaza, in masura in care respectati si celelalte legi!

 

Corpul imbatraneste... sau intinereste

Deseori avem tendinta sa credem ca orga­nis­mul nostru nu  are nevoie de noi, pentru ca un nu­mar mare dintre functiile sale se executa fara cel mai mic efort de vointa sau de colaborare constienta din partea noastra. Respiram fara efort si chiar fara sa ne dam seama de aceasta; digeram fara sa miscam un deget, sangele nostru circula singur etc. Toate acestea si multe alte lucruri le dispretuim oarecum, pentru ca se fac singure.

 

Numai ca, toata aceasta masinarie interna, care pare atat de independenta, este marcata neincetat de tre­cerea timpului. Pentru ca nu am mancat bine, pen­tru ca am facut excese, pentru ca am fumat, pentru ca nu am facut exercitii, mii de motive con­tribuie ca organismul nostru sa imbatraneasca, si sa im­ba­traneasca urat. Mai sunt si alte motive pentru care ar trebui sa ne schimbam comportamentul; pentru ca, desigur, comportamentul poate fi schim­bat. Chiar daca boala s-a instalat deja, deseori este posibil sa o faci sa bata in retragere printr-un pro­gram sa­natos, care sa urmeze cele 10 legi universale ale sanatatii. Puteti chiar de acum sa stopati de­generescenta care isi face cuib in corpul dumnea­voastra.

 

Sunteti in masura sa o intarziati si sa ii mi­nimalizati efectele. Cu conditia sa si vreti, bine­in­teles. Sa vreti intr-adevar!

 

Exercitiul fizic impotriva sedentarismului

Sedentarismul reprezinta unul dintre cele mai mari pericole pentru sanatate; el creste riscul de boala si chiar de mortalitate. Da, sedentarismul ucide. Studiile au demonstrat-o in mod clar. Unele dintre ele au constatat ca in randul barbatilor se­dentari rata mortalitatii este de trei ori mai crescuta decat in randul celor care isi mentin o buna conditie fizica. In ceea ce priveste femeile, rezultatele sunt si mai elocvente: rata mortalitatii femeilor sedentare este de cinci ori mai ridicata decat a celor aflate intr-o buna conditie fizica. Cifre care ne pun pe ganduri. Numai la capitolul cancer, femeile sedentare se pare ca sunt predispuse de doua sau de trei ori mai mult la cancerul de san fata de cele care practica o acti­vitate fizica.

 

Practicarea regulata a exercitiilor fizice permite evitarea pierderilor la nivelul tesutului osos si al celui muscular, dar si incetinirea aparitiei multor altor simptome legate de imba­tranire. De exemplu, activitatea fizica favorizeaza ameliorarea capacitatii respiratorii, ajuta la con­trolul tensiunii arteriale si la diminuarea ris­curilor de diabet, permitand ­cor­pului sa tolereze mai bine glucoza. Exercitiul favori­zeaza si mentinerea unui nivel normal al colesterolului si ajuta la pre­venirea osteoporozei, contribuind la mentinerea oaselor puternice si sanatoase. Bene­ficiile pe care le aduce activitatea fizica organismului sunt acum mai clare ca niciodata; ele sunt atat de numeroase si uneori atat de spectaculoase, incat ne intrebam de ce nu este practicata cu mai multa placere.

 

Deseori oamenii invoca lipsa de timp, de bani sau pun refuzul lor de a practica vreo acti­vitate fi­zi­ca pe seama varstei. In aceasta privinta trebuie stiut faptul ca studiile au demonstrat ca varstnicii au de castigat prin introducerea exer­citiului fizic printre deprinderile lor. Unele persoane mai in varsta, care au acceptat sa participe la un ex­periment menit sa demonstreze utilitatea activitatii fizice in refacerea sanatatii, au vazut starea lor ame­liorandu-se sem­nificativ, chiar spectaculos. Printre acesti voluntari se aflau persoane care necesitau sprijin pentru a se putea deplasa; la sfar­situl programului isi regasisera o anumita autono­mie, o forta musculara mai mare, redesco­perind o calitate a vietii de care uitasera. Pretutindeni in lume exista astfel de programe de exer­citii concepute special pentru persoanele in varsta. Printre aceste ­programe, cursurile de gim­nastica acvatica reprezinta o buna modalitate de a relua activitatea fizica, dupa ce a fost neglijata un timp.

 

In ceea ce priveste lipsa de timp, este o scuza peste care se poate trece cu usurinta. Mai intai, sim­plul fapt de a ne aminti ocazional ca sanatatea este bunul nostru cel mai pretios, ca fara ea nimic nu functioneaza cum trebuie, ar trebui sa fie suficient pentru a ne con­vinge sa-i consacram ceva mai mult timp si ceva mai multa bunavointa - sa eliminam 20 de minute pe zi de privit la televizor si problema este ca si rezolvata. Nu este nevoie de mai mult: 20 de minute de exercitiu fizic zilnic ajung pentru a ne mentine sa­natosi! Multe persoane isi imagineaza ca trebuie sa petreaca cel putin doua ore pe zi in sala de gimnastica pen­tru a beneficia de avantajele acti­vitatii fizice. Nimic mai fals. Nu este vorba sa te pre­gatesti pentru Jocurile Olimpice, ci numai sa iti re­cuperezi sau sa iti mentii sanatatea.

 

Se pot integra in viata noastra exercitii fizice intense, fara a ne schimba prea mult orarul. Astfel,  a urca pe scari etajele care duc la biroul dumnea­voastra si cele care duc la locuinta dumneavoastra, acest simplu fapt va avea un impact destul de impor­tant asupra conditiei vostre fizice. Mergeti mai de­graba pe jos, decat cu masina. Sa nu aveti impresia ca faceti eforturi prea mari, dar totusi aceste obiceiuri simple vor contribui la pastrarea sa­natatii un timp mai indelungat, a corpului in forma si a siluetei zvelte.

 

Pentru a avea rezultate mai clare, mai edifi­catoare, ati putea practica un sport mai soli­citant sau ati putea urma un program de exercitii pe ma­sura dumneavoastra. Inainte de a va apuca de astfel de activitati, mai ales daca le-ati abandonat de mult timp, este de preferat sa faceti o scurta vizita la medicul de familie, doar pentru a va asigura de starea buna a sanatatii dum­neavoastra si pentru a beneficia, daca este cazul, de cateva sfaturi folo­sitoare. Ne asumam sarcina de a va atrage atentia asupra acestui fapt, intrucat adeseori se produc ac­ci­dente la oamenii care se intorc brusc la o activitate in­tensa. Aceasta poate duce la mici incidente nepla­cute, dar fara con­secinte, dar si la probleme se­rioase, uneori fatale. De exemplu, vedem barbati care, in jurul varstei de patruzeci de ani, incep sa joace hochei intr-o echipa de cartier. Se re­in­torc, cred ei, cu energia si infla­cararea de la douazeci de ani... pana ce merg prea departe si sunt pusi la pa­mant de o criza cardiaca.

 

Fiti prudenti! De acord cu intoarcerea la exer­citiul fizic, dar este necesar sa respectati ritmul si limitele dumneavoastra. Acestea nu pot fi incalcate, ci numai impinse mai departe, si asta datorita practicii.

 

Practicarea unei activitati fizice regulate este  un act imperativ pentru sanatate, indiferent de varsta sau sex. Toata lumea - atat tinerii, cat si varst­nicii - poate sa profite si sa-si vada masa muscu­lara crescand, si forta si energia reve­nindu-i. De altfel, este preferabil ca mo­mentele con­sacrate exerci­tiului fizic sa se intinda pe toata saptamana, nu sa le con­densam in cateva ore dintr-o anumita zi. In acest fel, efectele vor fi mai profitabile.

 

Un obicei bun legat de sanatate - si simplu in acelasi timp - consta in a face cateva exercitii imediat dupa trezirea de dimineata. Cateva minute sunt suficiente pentru a pune in miscare ''masinaria'' inainte de a pleca la lucru. Simple intinderi, cateva rotatii ale gatului si astfel toate articulatiile vor incepe sa fie protejate de accidente si durere. Din aceleasi motive acest obicei ar trebui sa fie o conditie prea­labila oricarui exercitiu fizic.

 

Minte sanatoasa in corp sanatos

Daca exercitiul fizic are repercusiuni benefice asupra sanatatii fizice, el este la fel de bun si la nivelul sanatatii mentale. Spiritul be­ne­ficiaza de miscarile executate de corp.

 

Mai intai, se creeaza posibilitatea ca stresul sa fie controlat mult mai eficient. Energia cheltuita in timpul exercitiului fizic elibereaza in mod sanatos tensiunile, pana la a produce un sen­timent de ­rela­xare totala. Dupa un exercitiu fizic, grijile noastre sunt poate aceleasi, problemele si preocuparile pro­babil ca nu au disparut, dar ne apar intr-o lumina noua, ca si cum s-ar fi rezolvat pe jumatate! Suntem de acum inainte mai echi­pati pentru a le face fata si pentru a gasi solutii.

 

Exercitiul fizic favorizeaza o mai buna concen­trare si o limpezire a mintii. Pentru ca per­mite sa se elibereze in mod pozitiv furia, agresi­vitatea si toate emotiile negative, ajuta la refacerea laturii noastre pozitive, ceea ce nu poate avea decat efecte benefice asupra sanatatii. Toate acestea datorita faptului ca activitatea fizica produce en­dor­fina, hormon prin excelenta al bunastarii mentale.

 

Atunci cand nu reusiti sa munciti cu spor, ofe­riti-va o pauza de exercitii. Urcati-va pe bici­cleta si faceti un tur de 15 sau 20 de minute; faceti putin jogging, mergeti cu rolele sau, pur si simplu, plim­bati-va. Nu va fi in zadar, dimpotriva. La intoarcere veti relua cu mai multa usurinta lucrul la care mun­ceati mai devreme. Japonezii practica foarte mult acest tip de pauze de exercitii; in birouri sau in in­treprinderi, in fiecare zi, uneori de mai multe ori pe zi, angajatii sunt invitati sa lase lucrul cateva mi­nute pentru a face putina activitate fizica.

 

Un corp in repaus tinde sa ramana in repaus

Legile fizicii actioneaza impotriva noastra, dar noi, in folosul sanatatii, suntem in masura sa gasim fortele necesare pentru a le ocoli. Intrucat viata con­sta in miscare, in activitate, o sa traim: sa traim in sanatate, adica refuzand sedentarismul, nemiscarea periculoasa, pe unde boala sau semnele premature de batranete se strecoara cu usurinta. Stiind zicala ''cu cat stam, cu atat am mai sta'', vom evita sa ne crutam - sunt cateva reguli de res­pectat, asa cum vom vedea in urmatorul ca­pitol. Trebuie sa luptam impotriva inertiei si mai ales sa nu cedam influentei ei.

 

Daca sunteti obisnuiti, intorcandu-va de la ser­­viciu sau dupa masa de seara, sa va intindeti pe ca­napea in fata televizorului si sa ''butonati'' tele­comanda, schimbati-va obiceiul: evitati mai ales sa va asezati! Mergeti mai intai sa va faceti se­dinta de activitate fizica, pentru ca stiti prea bine ca mai tarziu nu veti mai gasi resursele de a va pune in miscare. O alta modalitate buna de a ne obliga sa fim activi fizic este aceea de a ne inscrie la cursuri. O data ce am platit, ne-am inscris si suntem astep­tati, ne simtim obligati sa mergem. Atunci ne luam inima in dinti si ne ducem. Ajunsi acolo, de obicei apare o satisfactie din acest motiv, sentiment care va fi si mai mare la sfarsitul sedintei. Sa ne abonam im­preuna cu un prieten - este o solutie care ne poate ajuta sa combatem inertia: unul merge sa il caute pe ce­lalalt, va asteptati reciproc, va intalniti. Nu puteti sa nu mergeti!

 

Sa ne ascultam corpul

Atunci cand suntem obositi, corpul nostru este primul care o stie si care ne-o spune. Totusi, foarte adesea nu luam in seama nevoile lui si il impingem la limita, mirandu-ne apoi ca suntem epuizati, ­chiar bolnavi.

 

Trebuie sa stim sa ascultam mesajele pe care ni le trimite corpul nostru si mai ales sa tinem cont de ele. Atunci cand suntem mereu obo­siti, cand ne molipsim de tot ceea ce trece pe langa noi, cand avem permanent dureri de cap sau de spate, este momentul sa ne punem intrebari asupra igie­nei noastre de viata. Exista cu siguranta un dezechi­libru undeva si corpul nostru se sileste sa ne spuna acest lucru. Daca nu il ascultam, ne expunem la amplificarea problemelor noastre.

 

Se intampla uneori ca si sistemul nostru de alarma sa fie defect si sa ne trezim in scurt timp cu un cancer fara sa fi observat nimic. Daca mesajele trimise nu au fost percepute, cel care este acum lansat are avantajul de a fi clar: corpul ne averti­zeaza, fara nici o umbra de indoiala, ca ceva nu e in ordine in maniera noastra de a trai sau de a percepe viata. Daca nu schimbam nimic in viata noastra, daca vom continua sa traim ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic, riscam sa pierdem mult, chiar sa ne pierdem viata. Acum ori niciodata trebuie ''sa facem curatenie'' in viata noastra si sa aplicam legile uni­versale ale sanatatii.

 

In cea mai mare parte a cazurilor, noi suntem cei mai in masura sa intelegem su­fe­rintele care ne asalteaza. Cu multa atentie si putin bun-simt putem intelege cu usurinta ceea ce se ­pe­trece in interiorul nostru si sa gasim instinctiv mij­loacele pentru a ne vin­deca. Asta nu inseamna sa res­pingem mijloacele medicinei, departe de noi gandul acesta, ci mai de­graba sa actionam impreuna cu aceasta si sa ne ocupam de noi insine. Daca ne gandim mai bine, suntem capabili sa descoperim originea pro­blemelor noastre, a durerilor noastre. Stim ce sa facem cu viata noastra, ne cunoastem defectele, lipsurile, excesele.

 

Atunci cand ne ascultam corpul, invatam sa raspundem nevoilor sale, dar nu cumva sa cadem in cealalta extrema. Trebuie sa evi­tam sa de­venim ipohondri, sa ne ingrijoram in mod exagerat la apa­ritia celui mai mic furuncul. Exista destui oameni care acorda o importanta prea mare oricarei mici bube. Nu mai vad decat asta si nu mai traiesc decat pentru asta. Trebuie sa devenim putin mai insen­sibili, dar cu intelepciune!

 

Sa respiram constient

Nu ne gandim niciodata la ea si totusi este vorba de o functie esentiala a supravietuirii noastre: res­piratia. Este chiar suflul vietii, sursa vietii. Fara respiratie, viata noastra se stinge. Dar, pentru mo­ment este aici, functioneaza, independenta, auto­noma, fara a ne cere nimic. O lasam in pace - avem incredere in ea si o uitam... pana ce un stres pu­ternic face sa fie pompat aerul cu o viteza terifianta, pana ce mania urca in valuri, pana ce ne pierdem respiratia in fata unei vesti care ne taie rasuflarea. Atunci redevenim constienti de acest suflu vital care exista in noi si de importanta lui in existenta noastra. Intelegem in ce masura respiratia este legata de emotii.

 

In mod evident, aceasta functie este legata totusi de sanatatea generala. De fapt, felul cum res­piram ne influenteaza sanatatea. Iata de ce este im­portant sa ne gandim sa respiram corect. Daca ne multu­mim sa o facem intr-un mod superficial, or­ganismul nostru va fi oxigenat intr-o maniera la fel de super­ficiala; circulatia san­guina va fi in­cetinita, antre­nand incetinirea functiilor intre­gului organism. Asadar, este important sa fim constienti de respi­ratia noastra si sa respiram profund, cat mai des posibil. Intregul nostru corp va beneficia de aceasta si, din acelasi motiv, si spiritul nostru.

 

S-a observat, in lume, o raspandire din ce in ce mai larga a cursurilor speciale de respiratie. Sunt publicate nenumarate lucrari in legatura cu acest subiect, lucrari ilustrate cu nu­meroase exercitii practice; daca dumneavoastra con­siderati ca este o problema la care ar trebui sa lucrati, nu ar fi deloc inutil sa va procurati o astfel de carte. Nu se poate sa nu amintim si despre yoga, intrucat este o forma placuta de activitate fizica, bazata in mare masura pe exercitii respiratorii. Yoga contribuie in plus la armonia dintre corp si spirit. Este vorba de o acti­vitate sanatoasa, demna de luat in con­siderare, cu atat mai mult cu cat este accesibila la orice varsta.

Cei care o practica afirma ca au ajuns la o stare de sanatate mai buna ca oricand.

 

Sa ne iubim si sa ne respectam corpul

Corpul nostru este vehiculul care ne permite sa traversam marea aventura a vietii; el ne permite sa avansam, in toate sensurile termenului, si sa gustam din toate placerile. El ne permite sa vedem, sa auzim, sa mirosim, sa gustam, sa pipaim. Daca nu se afla intr-o deplina stare de sanatate, devine un obstacol in calea dorintelor si obiectivelor noastre. Atunci cand suntem in acord cu el ne simtim bine, dispunem de ceea ce este important pentru a putea gusta - fara a ne priva - din tot ceea ce ne este oferit. Fara indoiala, ii da­toram mult!

 

Astfel, fara a cadea intr-un cult al propriului corp, trebuie sa facem o echipa cu acesta. Chiar daca poate executa o buna parte din munca sin­gur, el apreciaza oricand o mana de ajutor din partea noastra! Daca il hranim bine, daca ii oferim sansa de a fi activ pentru a se mentine in forma si daca ii oferim perioadele de repaus de care are ne­voie, ras­pundem nevoilor sale majore. Dincolo de aceste nevoi esentiale, nu este interzis sa il ras­fatam mai mult; corpul nu va avea decat de profitat si, cu timpul, sanatatea noastra in general va avea de castigat.

 

Fiti recunoscatori corpului pe care natura si viata vi l-au oferit. Nu ii purtati pica pentru imper­fectiunile lui si acceptati-l asa cum este. Stiu ca, pentru anumite persoane, este foarte greu de facut si nu vor reusi sa-si iu­beasca in scurt timp propriul corp. Dar este un lucru foarte important sa iti iubesti corpul, atunci cand nu mai vrei sa iti faci rau in mod inutil.

Articole asem─ân─âtoare

  • Caisele Early Orange

    Un pom fructifer cu rezistenta buna la inghet, boli si daunatori, aceasta varietate de cais se planteaza si se intretine relativ usor, oferind fructe mari, rotunde, cu aroma intensa si gust dominat de notele dulci, iar coloritul in tente portocalii i-a adus si numele.

  • Solutii naturale pentru cresterea imunitatii

    Mai multe fructe, mai multe legume (pe cat posibil crude) in cele mai diverse retete, sub forma de sucuri sau smoothie, si pe masura ce corpul va primi mai multi nutrienti, vitamine si minerale veti constata, poate cu surprindere, ca racelile de sezon si afectiunile care altadata va dadeau atata bataie de cap nu mai sunt decat o amintire indepartata.

  • Cinci fructe pentru un plus de energie

    Usoare, bune la gust, inlocuind cu succes gustarile cu mult zahar si carbohidrati, pentru a nu mai mentiona caloriile, fructele sunt alegerea la indemana, si datorita varietatii de gusturi si arome cu siguranta fiecare va gasi acel fruct care sa ii fie pe plac. Iar unele dintre fructe se dovedesc surse de energie surprinzatoare.

  • Recorduri din lumea naturii

    Gradinaritul este una dintre cele mai bune modalitati de a-ti mentine sanatatea. Daca nu vreti sa mergeti la sala pentru exercitii 20 de minute pe zi petrecut lucrand gradina sunt suficiente pentru echilibrul psihic si fizic.

  • 6 surse vegetale importante de vitamina B6

    Pentru specialistii in nutritie, vitamina B6 nu reprezinta un element organic solubil oarecare din complexul vitaminic B, ci este unul dintre cei mai importanti nutrienti care se intalnesc in corpul uman.