Muraturile, aliatul sanatatii in timpul iernii


 
In perioada sezonului rece una dintre indicatiile oferite cel mai des de nutritionisti este sa inlcudem muraturile in cat mai multe dintre mese. Primul avantaj ce deriva din acest fapt ar fi acela ca muraturile pastreaza integral calitatea nutritiva a legumelor. Procesul de murare (in saramura sau otet) aduce pe langa gustul delicios numeroase alte castiguri.

Muraturile contin minerale si vitamine, dar si o mare cantitate de vitamina C. Pentru aceasta, insa, legumele si fructele trebuie sa fie bine acoperite de saramura si lasate la fermentat, in butoaie de stejar sau borcane de sticla.

Sunt potrivite pentru murat: varza, castraveciorii, gogonelele, gutuile, morcovii, telina, chiar si prunele. Reteta traditionala de muraturi contin neaparat si plante condimentare, seminte de mustar, marar, usturoi romanesc, hrean, ghimber si altele.

Muraturile in saramura sunt considerate probiotice, iar otetul folosit la muraturi poate reduce indicele glicemic al alimentelor bogate in carbohidrati consumate la aceeasi masa. Ele au o densitate calorica foarte mica cuprinsa intre 15 – 25 Kcal la 100 grame, fiind indicate si in dietele pentru mentinerea siluetei. In medie, un castravete murat are 143 g si ofera 17 calorii, si toate beneficiile unei legume proaspete.

Beneficiile muraturilor pentru slabit sunt observate mai ales la cele care nu contin zahar. Adaosul de zahar in otetul pentru muraturi le creste continutul de glucide, odata cu numarul de calorii. Castravetii mici, la greutatea de 37 g, au doar 4 calorii!

Vitamina C din muraturi lupta impotriva radicalilor liberi din organism, intareste sistemul imunitar, creste rezistenta la infectii, scade riscul de cancer si ajuta la mentinerea tineretii pielii.

De asemenea, trebuie tinut cont si de modul in care sunt consumate muraturile, punandu-se accentul pe combinatiile de alimente. De pilda, se recomanda consumul de muraturi langa leguminoase, cartofi sau carne.

Este drept, consumul excesiv de sare e interzis, dar legumele murate intr-o saramura nu foarte concentrata contin suficienta sare cat sa stimuleze setea. Cand bei multa apa, senzatia de satietate sporeste, iar acest lucru te poate ajuta mai departe sa dai jos kilogramele in plus.

Sursa foto: Wikipedia.org

I. C.

 

 

 

Articole asemănătoare

  • Ingrijirea plantelor in timpul iernii

    Frigul, vanturile uscate care bat in timpul iernii, pot indeparta rapid umezeala de pe suprafata plantelor si de la radacini. Cele mai susceptibile sa se usuce si sa piara inainte de vreme din gradina sunt exemplarele plantate toamna tarziu,

  • Despre iarna, plante de apartament si boli

    In timpul iernii locuinta devine cel mai stabil microclimat artificial pentru noi si plantele noastre. Insa nici aici riscul de imbolnavire nu este cu desavarsire nul. Se spune ca bolile patrund cu dificultate mai mare la plantele de apartament decat la cele din gradina, dar lucrurile pot capata o turnura nefavorabila cand se face

  • Masti pentru sezonul rece. Masca de fata cu fulgi de ovaz si miere

    O masca cosmetica preparata chiar de dumneavoastra la domiciliu pentru sezonul rece este indicata a se utiliza pentru protectia si ingrijirea pielii in timpul iernii. Va propunem sa incercati masca de fata cu fulgi de ovaz si miere de albine.

  • Tratamente naturiste pentru circulatia sanguina periferica

    In afara de racelile suparatoare, cea mai mare problema de sanatate in timpul iernii este aceea a circulatiei sanguine problematice

  • Ingrijirea cactusilor in timpul iernii

    In general cactusii sunt considerati ca fiind plantele care sunt foarte usor de ingrijit, care nu sunt sensibile si care se adapteaza usor