Vitamina K

 

 Numita si antihemoragica, vitamina K este liposolubila si intervine in coagularea sangvina. Prezenta in organism in mod natural, nu este de obicei parte componenta a preparatelor din comert. Indispensabila vietii, vitamina K rezista la caldura, dar nu si la lumina, in prezenta oxigenului si in mediile alcaline.

Doza zilnica recomandata: 10-55 mcg.

In general, organismul are nevoie de 10-30 mcg la copii si de 35-80 mcg la adulti.

Anumite studii recomanda o doza de aproximativ 100 de ori mai mare, ceea ce semnifica 1000 mcg (1 mg) pentru copii si 4000 mcg (4 mg) pentru adulti.

Surse:

Vitamina K este produsa de propria noastra flora intestinala in proportie de 50%. Restul provine din legume verzi precum broccoli, spanac, varza, mazare si conopida.

Roluri si caracteristici:

- intervine in coagularea sangvina, fiind elementul principal in fabricarea protrombinei, agent procoagulant natural;

- participa la metabolizarea proteinelor si la fixarea calciului;

Tulburari atribuite deficitului de vitamina K:

Nou-nascutii prezinta un risc ridicat, deoarece nu au inca bacteriile necesare producerii vitaminei K. Din acest motiv, si pentru ca laptele matern nu contine o cantitate suficienta, li se administreaza sistematic o doza de vitamina K dupa nastere. Hemoragiile repetate din cauza lipsei vitaminei K pot duce la anemie.

Tulburari atribuite consumului excesiv de vitamina K:

Hipervitaminoza este aproape imposibila, de asemenea si intoxicarea. La doze exagerat de mari, pot aparea reactii alergice.

Note utile:

- Pentru un supliment de vitamina K este necesara prescriptie medicala.

- Antibioticele ataca flora intestinala producatoare de vitamina K; pentru refacerea acesteia, se recomanda consumul de iaurt.

- Persoanele ce folosesc anticoagulante pentru a preveni infarctul, accidentele cerebrale si vasculare nu trebuie sa ia suplimentar vitamina K.

- Persoanelor care au hemoragii nazale le este recomandat consumul de alimente bogate in vitamina K.

Articole asemănătoare

  • Shake simplu cu mango si kiwi

    Un singur fruct de mango inseamna pentru organism o portie generoasa de antioxidanti, fibre, vitamina C si A, in vreme ce un fruct de kiwi are la randul sau vitamina C (si nu putina) alaturi de vitamina K, fibre, antioxidanti. Le puteti folosi pentru o gustare sanatoasa sau pentru aceasta reteta, o bautura usor de preparat cu un gust plin, dulce, exotic.

  • Legume si fructe pentru un sistem imunitar mai puternic

    In perioada rece organismul are nevoie mai mult decat oricand de un sistem imunitar cat mai rezistent in fata racelilor de sezon, si in loc de medicamente ati putea adauga mai multe fructe si legume in meniul zilnic.

  • Conopida - cinci beneficii pentru sanatate

    Are putine calorii, aduce destul de repede senzatia de satietate, este recomandata in diverse diete de slabire pentru ca o puteti prepara in numeroase feluri.

  • Ce (poate) nu stiati despre fructe

    Intr-un fruct de kiwi gasiti de pana la doua ori mai multa vitamina C decat intr-o portocala. Dar si in mango sau papaya veti gasi cantitati mari de vitamina C. Daca preferati portocalele trebuie sa stiti ca au si antioxidanti care va protejeaza de radicalii liberi, ajutand pielea sa isi mentina tineretea mai multa vreme.

  • Cinci fructe si legume pentru o memorie mai buna

    Broccoli - antioxidanti, multa vitamina K, proprietati antiinflamatoare si antioxidante, pe scurt o leguma care va ajuta creierul sa se mentina mai multa vreme tanar, previne intr-o mare masura pierderile de memorie asociate inaintarii in varsta.