Clasificarea alimentelor

 

Alimentele contin elemente organice : proteine, glucide, si lipide, dar si saruri minarale, vitamine, apa si materii nedigerabile (fibre).

Proteinele sunt celule organice ale materiei vii (ale muschilor, ficatului, oaselor, creierului, etc), fiind formate din cei mai simpli componenti, aminoacizii. Unii dintre acesti aminoacizi sunt dati de catre organism. Insa majoritatea aminoacizilor provine dintr-un aport extern, realizat prin intermediul alimentatiei.

Astfel, proteinele pot avea fie origine animala (provenind din carne, peste, oua, lapte) fie origine vegetala (in acest caz provenind din soia, migdale, fasole, cereale integrale si unele leguminoase). Un regim alimentar deficitar in proteine poate avea una din urmatoarele consecinte grave asupra organismului: topirea muschilor, imbatranirea pielii etc. Ratia zilnica de proteine trebuie sa reprezinte un gram pe kilogramul de greutate (minim 55 g/zi la femei si 70 g/zi la barbati).

Glucidele( hidratii de carbon) sunt molecule compuse din : carbon, oxigen si hidrogen. Glucoza este principalul "carburant" al oricarui organism. Ea este stocata in organism, ca rezerva, sub forma de glicogen, in muschi si ficat. Glucidele pot fi clasificate in doua categorii: bune (cu indice glicemic scazut) si rele (care au un indice glicemic ridicat). Glucidele rele sunt acelea a caror asimilare provoaca o crestere mare a glucozei in sange (hiperglicemie).

Este cazul zaharului (sub toate formele sale), al fainei albe, orezului alb, alcoolului, precum si al cartofului si porumbului. Glucidele bune sunt asimilate mai greu de organismul uman si provoaca o crestere redusa a glucozei din sange. Acestea sunt cerealele brute (faina cu tarate), orezul integral, lintea si majoritatea fructelor si legumelor.

Lipidele sunt substante a caror origine poate fi : animala (din carne, peste, unt, branza, smantana proaspata) sau vegetala (din ulei de arahide, margarina). Unele pot marii colesterolul (carnea si lactatele grase) in timp ce altele contribuie la scaderea lui (uleiul de masline, de exemplu).

In categoria fibrelor alimentare intra toate legumele verzi (salate, andive, praz, spanac, fasole verde), dar si legumele uscate, fructele si cerealele in stare bruta.

Articole asemănătoare

  • Pate din ficat de pui preparat in casa

    In aceste vremuri cand suspiciunile planeaza mai mult ca oricand asupra calitatii alimentelor, a stii sa gatesti reprezinta o calitate salvatoare.

  • Substante toxice ascunse in alimente “sanatoase”

    In general, oamenii sunt prea putin interesati de continutul alimentelor, iar atunci cand ambalajele transmit mesaje de tipul “100 % natural” sau “bio”, au convingerea totala ca duc o viata sanatoasa.

  • Reguli pentru conservarea alimentelor in frigider

    Exista numeroase motive pentru care, deseori, oamenii nu au timp nici sa-si prepare mancare. In acest context, pastrarea alimentelor proaspete pentru mai multa vreme devine importanta, iar racirea este cea mai la indemana si indicata solutie.

  • Detoxifierea organismului, o cerinta a timpurilor noastre

    Pentru a ilustra cat de importanta este calitatea alimentelor consumate la fiecare masa, inchipuiti-va organismul ca pe o masinarie a carei functionare depinde in buna masura de calitatea combustibilului.

  • Mancarea gatita, mai saraca in nutrienti?

    Viata noastra ar fi practic de neconceput in lipsa alimentelor preparate. Acesta este unul dintre lucrurile de baza care ne deosebeste de oamenii primitivi si de celelalte specii de pe Pamant.