Efectele schimbarilor de fus orar

 Desincronizarea in timpul zborului, din punct de vedere medical, face referire la o conditie fiziologica ce conduce la o consecinta a modificarilor ritmului circadian. Aceasta este clasificata ca fiind una dintre tulburarile de somn de ritm circadian.

De asemenea, este o conditie temporara pe care o experimenteaza unii oameni in timpul calatoriilor aeriene, recuperarea depinzand de fusul orar.

Calatorul trece prin desincronizarea ceasului intern in contact cu alt mediu ce are alt fus orar.

Oamenii care se confrunta cu aceasta dereglare au parte de simptome cu o intensitate variabila. Desincronizarea se produce in timpul trecerii rapide dintre meridianele Pamantului.

Meridianele delimiteaza pozitia geografica in raport cu polii Pamantului si in cele din urma definesc zonele de timp.

Simptomele clasice sunt reprezentate prin oboseala si dezorientare, iar acestea apar in zilele de dupa sosirea la destinatie.

Simptomele care apar dupa o lunga experienta de calatorie pe calea aerului sunt: insomnie, oboseala in timpul zilei, dureri de stomac, dureri de cap, iritabilitate, scadere a gradului de constientizare.

Multe din simptomele atribuite desincronizarii sunt cauzate de mediul din avion (umiditatea intr-un avion este foarte scazuta) si astfel isi fac aparitia deshidratarea, presurizarea, zgomotul, vibratiile si disconfortul dintr-un mediu inghesuit.

Ochi uscati, nas uscat si iritare a sinusurilor, gat inflamat, dureri de urechi, crampe musculare si distensie abdominala (balonare), iar ocazional ameteli sau umflare a membrelor sunt alte simptome aparute mai ales daca sunteti in postura de a calatori intr-o tara cu un fus orar diferit de cel cu care sunteti obisnuit.

Ritmul circadian se refera la modificari ale functiei organismului, aparute pe parcursul unui interval de 24 de ore. Se pare ca influenta ritmului circadian este inevitabila.

Cei care dorm cu usurinta isi pot regla ritmul circadian mai bine si se adapteaza la perturbarile valorilor normale ale modelelor in ceea ce priveste mancarea si dormitul.

Intrucat este prezenta deshidratarea, se recomanda a se consuma in avion apa in loc de cafea, ceai si sucuri de fructe.

Cei mai multi turisti considera ca zborurile facute in timpul zilei provoaca mai putina desincronizare.

O solutie ar mai fi practicarea exercitiilor fizice. Acestea ajuta la reducerea disconfortului, in special la dezumflarea picioarelor.

Melatonina - hormonul secretat de glanda pineala din creier, responsabila cu controlarea ritmului circadian al organismului are un rol important in functionarea corecta a organismului. Suplimentele cu melatonina sunt considerate benefice pentru organism in cazul adaptarii rapide la un nou climat cu un fus orar schimbat.

Practicienii sunt de acord ca cea mai mica doza posibila ar trebui sa fie utilizata si luata pentru o perioada scurta de timp. Dozele mai mari pot provoca reactii adverse, transpuse in vise neobisnuit de intense si cosmaruri.

Se poate apela si la remediile homeopate:

- Arnica - pentru insomnie, agitatie si oboseala;

- Bellis perennis (o specie de margareta alba) - pentru starea de veghe si intreruperile din timpul somnului;

- Musetelul - pentru stresul emotional si mental, insomnie, nervozitate, intoleranta si dezorientare;

- Valeriana - ajutor de somn natural si pentru adaptarea la noile zone de timp si adormirea la timpul dorit;

- Ipecacuanha - pentru greata intensa si constanta;

- Lycopodium - pentru anxietate, temeri anticipative, retinere, incapacitate de adaptare la noile medii, probleme digestive, mai ales balonarea;

Folosirea somniferelor pentru atenuarea desincronizarii poate fi periculoasa, deoarece induce o stare de coma, cu putine miscari naturale ale organismului sau in unele cazuri niciuna. De asemenea, este cunoscut faptul ca imobilitatea prelungita in timpul zborului poate duce la formarea cheagurilor de sange letale (tromboza venoasa profunda).

NASA estimeaza ca avem nevoie de o zi pentru fiecare ora de fus orar traversat, pentru a reveni la ritmul si nivelurile normale ale organismului.

Pentru diminuarea desincronizarii, inainte de a calatori cu avionul ar trebui sa va asigurati ca nu sunteti stresat, obosit sau plin de griji. Un somn bun inainte de plecare este recomandat de toti medicii.

Articole asemănătoare

  • Ce substante nutritive iti ofera strugurii?

    Chiar daca ne vine sau nu a crede, proprietatile benefice ale strugurilor nu sunt o descoperire a zilelor noastre. Grecii, arabii si romanii cunosteau foarte bine efectele curative ale acestor fruncte si practicau cura pe baza doar de struguri timp de cateva zile.

  • Schimbarile de temperatura nu ne imbolnavesc

    Chiar daca zilele mohorate vor mai dura pana la jumatatea lunii martie sau chiar inceput de aprilie, calendaristic am intrat in primavara.

  • 5 remedii pentru alergiile de toamna

    Toamna este vremea cand organismul nostru se confrunta cel mai frecvent cu reactii alergice. Acest lucru se datoreaza pe de-o parte, schimbarilor de temperatura care sensibilizeaza sistemul imunitar, iar pe de alta, mediului inconjurator care se incarca de factori alergogeni.

  • Efectele curei de struguri

    Pentru a putea fi utilizati cu folos in regim de cura, strugurii trebuie sa fie copti, adica sa aiba gust dulce. In prima saptamana are loc procesul de adaptare a organismului la noul regim, iar in urmatoarele doua se produce efectul curei de struguri.

  • Secretele plantelor pururea verzi

    La sosirea iernii efectele schimbarilor climatice sunt resimtite deplin atat in lumea vegetala cat si in randul oamenilor.