Factorii activi si beneficiile morcovului

Morcovul (Daucus carota) este o planta radacinoasa bienala originara din Asia, cunoscuta pretutindeni datorita gustului inconfundabil si a multiplelor beneficii pe care le induce organismului. Planta a patruns pe meleagurile romanesti mai intai ca leac, in timpul expansiunii romane, iar ulterior a devenit unul dintre alimentele de baza ale locuitorilor.

Soiurile sunt clasificate de regula in functie de forma si lungimea radacinii sau in functie de locul de provenienta al legumelor. Exista de pilda un tip asiatic caracterizat prin dimensiuni mari, culoare inchisa si gust dulce, si un tip european folosit mult mai frecvent, mai putin fibros decat cel dintai.

Morcovul nu este o planta care necesita valori ridicate ale temperaturii pentru a se dezvolta. Temperatura minima de germinare este de aproximativ 4-5 grade C, lucru ce face posibila insamantarea chiar si pe perioada toamnei. In schimb are asteptari mai mari cand vine vorba despre lumina si despre umiditatea solului.

Morcovii sunt bogati in sodiu, clor, sulf, vitamina D, vitamina E si carotenoide, compusi pe care ficatul ii transfora in vitamina A. Beta-carotenul este cel mai faimos dintre antioxidanti si poate fi recunoscut dupa pigmentul sau portocaliu ce coloreaza legumele.

Prezenta carotenoidelor inlesneste sanatatea ochilor mai ales prin intermediul vitaminei A pe care o furnizeaza. Lipsa ei este de cele mai multe ori cauza cataractei, a sensibilitatii la razele solare, a  hipermetropiei sau miopiei.

Consumul regulat de morcovi previne formarea ulcerului gastric si diminueaza colesterolul rau din sange. Beneficiile pot fi obtinute atat in urma consumului de legume proaspete cat si prin prepararea acestora. Totusi, pentru rezultate maxime ar trebui sa optati in favoarea primei variante deoarece prin gatire se pierd multi dintre factorii activi depozitati in aliment. 

Sursa foto

Articole asemănătoare

  • Patru plante aromatice si beneficiile pentru sanatate

    Mararul poate fi utilizat in medicina alternativa (sau pur si simplu introducandu-l in retete) pentru a combate indigestia si constipatia, pentru a calma sistemul nervos central si a ne ajuta sa avem un somn mai odihnitor si mai linistit, pentru un sistem imunitar mai puternic, dar si atunci cand ne dorim sa avem oase mai tinere si mai rezistente.

  • Zmeura si sanatatea

    Proaspata sau congelata, parte dintr-o reteta de prajituri sau sub forma de dulceata delicioasa, ca inghetata sau sirop, zmeura este unul dintre fructele de padure cele mai populare datorita gustului unic de care nu poti sa nu te indragostesti.

  • Cum prevenim diabetul zaharat tip 2?

    Exista obiceiuri alimentare la care foarte multe persoane nu pot sau nu vor sa renunte nici in ruptul capului. Consumul de dulciuri este unul dintre acestea, cu toate ca riscurile sale sunt bine cunoscute. Inainte ca diagnosticul sa fie ingrijorator, medicii ne recomanda sa invatam cum sa gestionam problema pentru a evita diabetul zaharat tip 2.

  • Plante care inlesnesc frumusetea ochilor si vederea

    Ochii sunt printre cei mai buni indicatori ai starii de sanatate a organismului. Aspectul acestora mai graieste, insa, si despre propria lor sanatate, ce poate fi incurajata de o alimentatie potrivita.

  • Ceaiul verde, element esential in pastrarea sanatatii orale

    Ceaiul verde se obtine spre deosebire de ceaiul negru, din frunze nefermentate de Camelia sinensis. Efectele benefice ale ceaiului verde au fost cunoscute de milenii, in special in culturile tarilor asiatice.