Patru plante aromatice si beneficiile pentru sanatate

1. Mararul: cu o lunga istorie culinara si utilizat in arta gastronomica de cateva milenii, dar si in tratamentele alternative, alegem in general frunzele de la banalul marar, tocate marunt si adaugate unor retete delicioase pe care astfel reusesc sa le scoata in evidenta si sa le sublinieze gusturile si aromele. Interesant este ca vom gasi in aceasta planta aromatica vitamina A si vitamina C in cantitati generoase, fier si uleiuri esentiale. Poate fi utilizat in medicina alternativa (sau pur si simplu introducandu-l in retete) pentru a combate indigestia si constipatia, pentru a calma sistemul nervos central si a ne ajuta sa avem un somn mai odihnitor si mai linistit, pentru un sistem imunitar mai puternic, dar si atunci cand ne dorim sa avem oase mai tinere si mai rezistente. Mai mult, acelasi marar pe care prea adesea il trecem cu vederea are si usor efect antiinflamator, asa ca il puteti utiliza ca adjuvant natural (si aromatic) in cazul durerilor de articulatii.   
 
2. Cimbrul: obisnuiti sa il asociem fripturilor si salatelor datorita gustului intens, usor de recunoscut si care poate sa domine orice preparat, uitam adesea ca cimbrul este mai mult decat o simpla aroma in arta gastronomica, iar consumul regulat aduce neasteptate beneficii sanatatii. Mai mult decat un condiment aparte, cimbrul proaspat sau uscat, de gradina sau salbatic este util in tratarea si prevenirea mai multor afectiuni. Este util in calmarea tusei sau cand avem nevoie de o solutie naturista cu usor efect antiseptic intern, ne ajuta sa avem o digestie mai usoara, stimuleaza ficatul, reface sistemul imunitar dupa o perioada de boala, da un plus de energie unui organism obosit si stresat.  
 


3. Patrunjelul: cu un gust proaspat, aroma placuta, revigoranta, o savoare discreta si usor de recunoscut, patrunjelul este bun in alimentatie nu doar pentru a desavarsi o reteta, dar si pentru (sau mai ales) beneficiile aduse sanatatii. Ar putea sa para doar o alta planta aromatica pe care ne-am obisnuit sa o avem in bucatarie, intr-un ghiveci sau uscata, cumparata din piata sau magazin, insa este mai mult. In patrunjel vom gasi vitamine, calciu, fier, magneziu, zinc, potasiu si lista poate continua. Mancat cat mai des (de preferinta proaspat si nu uscat) da mai mult energie organismului, reduce riscul de diabet, se dovedeste util in cazurile de osteoporoza si artrita reumatica, ne intareste sistemul imunitar (mai ales in perioadele reci), are usor efect diuretic si antiinflamator. Un exemplu de planta aromatica foarte populara si neasteptat de sanatoasa pe care nu trebuie sa o trecem cu vederea.  
 
4. Oregano: poate ca in urma cu ani buni nu se bucura de mare popularitate, insa in ultima vreme a inceput sa fie adoptat in bucatarie si in medicina alternativa cu entuziasm, si dincolo de gust (recomandat pentru peste, salate, carne slaba si sosuri) este bine sa il consumam daca vrem sa avem un sistem imunitar mai rezistent la raceli si boli contagioase de tot felul. Ne protejeaza intr-o oarecare masura de actiunea radicalilor liberi, imbunatateste activitatea cardiaca, ajuta digestia, ne intareste oasele si in timp se dovedeste un "agent" esential pentru detoxifierea corpului. Datorita nivelului ridicat de antioxidanti (asadar nu este doar o planta aromatica delicioasa) este folositor si pentru prevenirea anumitor tipuri de cancer, reduce nivelul inflamatiilor si durerea asociata si poate preveni unele tipuri de infectii. 

Foto: thespruce.com, absfreepic.com,

Articole asemănătoare

  • Zmeura si sanatatea

    Proaspata sau congelata, parte dintr-o reteta de prajituri sau sub forma de dulceata delicioasa, ca inghetata sau sirop, zmeura este unul dintre fructele de padure cele mai populare datorita gustului unic de care nu poti sa nu te indragostesti.

  • Cele mai bune surse vegetale pentru sanatate

    Crude sau gatite, ca garnitura, gustare sau parte din reteta preferata, legumele sunt surse de vitamine, minerale si sanatate pe care nu le putem ignora. Varietatea de gusturi, soiuri, culori si gusturi va ajuta sa nu va plictisiti de aceleasi feluri de mancare, si cu cat includeti mai multe fructe si legume in regimul alimentar obisnuit cu atat mai repede veti simti beneficiile pentru sanatate. Iar unele legume sunt surse vegetale de sanatate pe care nu trebuie sa le ignorati.

  • Pentru o piele sanatoasa folositi sucul de morcovi

    Stiati ca la inceput morcovii erau crescuti pentru frunzele lor aromatice si nu pentru radacinile lor? Totusi, cel mai frecvent sunt apreciati astazi pentru gustul si valoarea nutritiva a componentelor din urma.

  • Algele, sanatate si vigoare pentru organism

    Algele si efectele lor benefice pentru sanatate sunt cunoscute pe scara larga de ceva timp si la noi in tara. Sunt comercializate in magazine cu produse naturiste sau in farmacii ca suplimente nutritive.

  • Uleiul din nuca de cocos, extrem de benefic pentru sanatate

    Timp de secole, uleiul din nuca de cocos a reprezentat si a fost folosit ca o sursa vitala de hrana pentru sanatate si pentru starea generala de bine a organismului in comunitatile traditionale care traiesc in regiunile tropicale.