Patru plante aromatice si beneficiile pentru sanatate

1. Mararul: cu o lunga istorie culinara si utilizat in arta gastronomica de cateva milenii, dar si in tratamentele alternative, alegem in general frunzele de la banalul marar, tocate marunt si adaugate unor retete delicioase pe care astfel reusesc sa le scoata in evidenta si sa le sublinieze gusturile si aromele. Interesant este ca vom gasi in aceasta planta aromatica vitamina A si vitamina C in cantitati generoase, fier si uleiuri esentiale. Poate fi utilizat in medicina alternativa (sau pur si simplu introducandu-l in retete) pentru a combate indigestia si constipatia, pentru a calma sistemul nervos central si a ne ajuta sa avem un somn mai odihnitor si mai linistit, pentru un sistem imunitar mai puternic, dar si atunci cand ne dorim sa avem oase mai tinere si mai rezistente. Mai mult, acelasi marar pe care prea adesea il trecem cu vederea are si usor efect antiinflamator, asa ca il puteti utiliza ca adjuvant natural (si aromatic) in cazul durerilor de articulatii.   
 
2. Cimbrul: obisnuiti sa il asociem fripturilor si salatelor datorita gustului intens, usor de recunoscut si care poate sa domine orice preparat, uitam adesea ca cimbrul este mai mult decat o simpla aroma in arta gastronomica, iar consumul regulat aduce neasteptate beneficii sanatatii. Mai mult decat un condiment aparte, cimbrul proaspat sau uscat, de gradina sau salbatic este util in tratarea si prevenirea mai multor afectiuni. Este util in calmarea tusei sau cand avem nevoie de o solutie naturista cu usor efect antiseptic intern, ne ajuta sa avem o digestie mai usoara, stimuleaza ficatul, reface sistemul imunitar dupa o perioada de boala, da un plus de energie unui organism obosit si stresat.  
 


3. Patrunjelul: cu un gust proaspat, aroma placuta, revigoranta, o savoare discreta si usor de recunoscut, patrunjelul este bun in alimentatie nu doar pentru a desavarsi o reteta, dar si pentru (sau mai ales) beneficiile aduse sanatatii. Ar putea sa para doar o alta planta aromatica pe care ne-am obisnuit sa o avem in bucatarie, intr-un ghiveci sau uscata, cumparata din piata sau magazin, insa este mai mult. In patrunjel vom gasi vitamine, calciu, fier, magneziu, zinc, potasiu si lista poate continua. Mancat cat mai des (de preferinta proaspat si nu uscat) da mai mult energie organismului, reduce riscul de diabet, se dovedeste util in cazurile de osteoporoza si artrita reumatica, ne intareste sistemul imunitar (mai ales in perioadele reci), are usor efect diuretic si antiinflamator. Un exemplu de planta aromatica foarte populara si neasteptat de sanatoasa pe care nu trebuie sa o trecem cu vederea.  
 
4. Oregano: poate ca in urma cu ani buni nu se bucura de mare popularitate, insa in ultima vreme a inceput sa fie adoptat in bucatarie si in medicina alternativa cu entuziasm, si dincolo de gust (recomandat pentru peste, salate, carne slaba si sosuri) este bine sa il consumam daca vrem sa avem un sistem imunitar mai rezistent la raceli si boli contagioase de tot felul. Ne protejeaza intr-o oarecare masura de actiunea radicalilor liberi, imbunatateste activitatea cardiaca, ajuta digestia, ne intareste oasele si in timp se dovedeste un "agent" esential pentru detoxifierea corpului. Datorita nivelului ridicat de antioxidanti (asadar nu este doar o planta aromatica delicioasa) este folositor si pentru prevenirea anumitor tipuri de cancer, reduce nivelul inflamatiilor si durerea asociata si poate preveni unele tipuri de infectii. 

Foto: thespruce.com, absfreepic.com,

Articole asemănătoare

  • Ceai de musetel cu ghimbir si rozmarin pentru un somn odihnitor

    Planta folosita in medicina naturista pentru a trata o gama larga de afectiuni, musetelul este infuzat alaturi de ghimbir, lamaie si rozmarin pentru un ceai cu gust placut, care va relaxa intregul organism. O cana din acest ceai, baut cald inainte de culcare, cu sau fara putina miere, ne ajuta sa avem un somn mai bun si mai odihnitor.

  • Sfecla rosie si beneficiile pentru sanatate

    Conservata in otet, fiarta, coapta singura sau alaturi de alte legume in cuptor, rasa cruda intr-o salata plina de gust si prospetime sau folosita pentru un pahar de suc, sfecla rosie este o buna sursa de fibre, vitamina C, acid folic, magneziu, potasiu si fosfor, are putine calorii si un gust ce este pe placul multora

  • Coriandrul pentru sanatate

    Cu multa vitamina C, K si proteine, frunzele de coriandru sunt perfecte in salate, supe sau pentru a improspata o mancare, iar fructele si semintele se folosesc dupa uscare si macinare pentru diverse tincturi si infuzii sau, de ce nu, uleiuri esentiale, produse usor de gasit in magazinele de specialitate.

  • Cele mai bune surse vegetale pentru sanatate

    Crude sau gatite, ca garnitura, gustare sau parte din reteta preferata, legumele sunt surse de vitamine, minerale si sanatate pe care nu le putem ignora. Varietatea de gusturi, soiuri, culori si gusturi va ajuta sa nu va plictisiti de aceleasi feluri de mancare, si cu cat includeti mai multe fructe si legume in regimul alimentar obisnuit cu atat mai repede veti simti beneficiile pentru sanatate. Iar unele legume sunt surse vegetale de sanatate pe care nu trebuie sa le ignorati.

  • Pentru o piele sanatoasa folositi sucul de morcovi

    Stiati ca la inceput morcovii erau crescuti pentru frunzele lor aromatice si nu pentru radacinile lor? Totusi, cel mai frecvent sunt apreciati astazi pentru gustul si valoarea nutritiva a componentelor din urma.