Cele mai bune surse vegetale pentru sanatate

Crude sau gatite, ca garnitura, gustare sau parte din reteta preferata, legumele sunt surse de vitamine, minerale si sanatate pe care nu le putem ignora. Varietatea de gusturi, soiuri, culori si gusturi va ajuta sa nu va plictisiti de aceleasi feluri de mancare, si cu cat includeti mai multe fructe si legume in regimul alimentar obisnuit cu atat mai repede veti simti beneficiile pentru sanatate. Iar unele legume sunt surse vegetale de sanatate pe care nu trebuie sa le ignorati.

1. Cartoful

Mai mult potasiu decat intr-o banana si doze generoase de vitamina B6 si vitamina C, iar un cartof de dimensiuni medii are doar 100 de calorii. Fireste, nutritionistii nu recomanda cartofii prajiti sau cei peste care se pune o cantitate generoasa de smantana, dar aceasta leguma este foarte buna coapta, fiarta sau in supa. Exista nenumarate retete, mai mult sau mai putin populare, si cartoful trebuie sa faca parte dintr-o dieta echilibrata.

2. Morcovul

Morcovul inseamna inainte de orice beta-caroten, miraculoasa substanta care se transforma in organism in vitamina A, minerale, foarte putine calorii, fibre, vitamina C. De fapt un singur morcov de marime potrivita va ofera de doua ori doza recomandata zilnica de vitamina A, ceea ce il face esential pentru sanatatea ochilor, a pielii, a sistemului nervos si osos. Indiferent de felul in care il preparati - ideal ar fi crud, in salate sau ca gustare - este una dintre cele mai inspirate optiuni daca doriti sa aveti o alimentatie cat mai sanatoasa.

3. Ceapa

O prezenta constanta in alimentatie si intalnita in nenumarate preparate, ceapa este buna pentru reglarea tensiunii arteriale, are antioxidanti, putine calorii, vitamina C, fibre, potasiu, vitamina B si vitamina A, previne anemia, protejeaza pielea si mucoasele, are beneficii in regenerarea sistemului imunitar. Si poate fi consumata in diverse modalitati.

4. Mazarea (congelata)

Suprinzator sau nu, in lipsa celei proaspete si consumata imediat mazarea congelata este o alegere inspirata pentru cei care vor sa manance cat mai sanatos si sa isi imbunatateasca starea de sanatate rapid, fara medicamente, doar printr-o alimentatie echilibrata. Delicata si pierzandu-si repede vitaminele si mineralele, mazarea are la doar cateva zile dupa ce a fost culeasa mai putine substante nutritive decat varianta congelata, mai usor de preparat si gasit. Foarte putine calorii, fibre, proteine, vitamina A si vitamina C, usor de adaptat sau adaugat ca garnitura unor retete traditionale.

5. Varza alba

Nu trebuie ignorata, pentru ca are foarte putine calorii dar ofera o doza serioasa de fibre in alimentatia zilnica, plus vitamina C, A si K, magneziu si potasiu, acid folic. Potrivit ultimelor studii antioxidantii naturali pe care ii contine chiar si o si portie mica sunt esentiali in prevenirea unor boli grave, inclusiv a ulcerului si cancerului. Cruda sau gatita, in diverse variante pentru toate gusturile, ar trebui consumata cat mai des.

 

6. Ridichea

Calorii putine, fibre, vitamina C, B6, alaturi de cantitati mici de fier, potasiu, calciu sau magneziu, totul intr-o portie de ridichi adaugate in salata preferate sau ca garnitura. Este utila si pentru cresterea imunitatii, are antioxidanti folositori spre exemplu in combatarea asteniei de primavara si regenerarea organismului dupa lunga perioada rece, si potrivita si pentru protectia ficatului sau a vezicii biliare. O leguma aparent neinsemnata, dar beneficiile sale - pe langa gust - sunt surprinzatoare.

7. Patrunjelul

Adaugat mai mereu in diverse retete pentru un plus de gust si aroma, patrunjelul ascunde, potrivit nutritionistilor, destule surprize: are proportional mai multa vitamina C decat portocalele, este o sursa importanta de minerale si glucide, are si vitamina A. Sunt doar cateva dintre calitatile plantei folosita mai mult pentru a desavarsi gustul unei retete, si consumat in mod regulat detoxifiaza si previne anemia, relaxeaza intregul organism.

 

8. Telina

Adaugata adesea in mancaruri, este de preferat (spun specialistii) sa fie consumata cruda, in salate, pentru ca in ciuda continutului foarte scazut in calorii este o "bomba" de vitamina K, nutrient esential pentru sanatatea sistemului circulator si celui osos, are si vitaminele A, B si C, putand fi folosita in diete ce previn problemele legate de hipertensiune, pentru intretinerea sistemului nervos, este un bun diuretic si digestiv.

9. Brocoli

Poate ca nu este pe gustul tuturor, insa brocoli are in compozitie suficiente vitamine si minerale  ca sa reprezinte o optiune sanatoasa, asa ca nu este intamplator ca multi sportivi au inclus-o deja in programul lor alimentar. La doar 100 de grame de brocoli avem o doza serioasa de potasiu, vitamina A, C si D, magneziu si calciu, si este un aliment alcalin, fiind recomandat si celor care tin cura de slabire. Versatila si atat de folositoare, este o leguma adesea trecuta cu vederea pe nedrept.

 

10. Sfecla rosie

Esentiala pentru sange si ficat, stimuleaza sistemul imunitar, stabilizeaza pH-ul. Cu multe beneficii pentru organism, sfecla rosie poate fi considerata un miracol.

 

Articole asemănătoare

  • Fructe si legume bogate in fibre

    Fisticul crud este una dintre cele mai bune surse de fibre vegetale de fibre, cu aproximativ 10 grame de fibre pentru 100 de grame de fistic. La fel de bune sunt si nucile sau migdalele, dar crude si nesarate pentru a va bucura din plin de beneficiile lor.

  • Legume si fructe bogate in fier

    Esential pentru buna functionare a intregului organism, fierul este unul dintre mineralele ce nu ar trebui sa lipseasca din meniul zilnic, si daca cele mai bune surse raman cele de origine animala, totusi veti gasi mai multe fructe si legume proaspete cu un continut ridicat de fier. Asa ca in fiecare zi aveti posibilitatea sa preparati o alta reteta, hranitoare si gustoase, cu sau fara carne, dupa gust.

  • Dalia Barbarossa, pentru gradinari incepatori si experimentati

    Una dintre cele mai bune alegeri atunci cand vrem sa aducem in gradina un plus de culoare intensa si eleganta, aceasta varietate de dalii se cultiva si intretine usor, fiind bune atat pentru cei care au multa experienta, cat si pentru amatorii aflati la inceput de drum.

  • Fructe bogate in fibre pentru o alimentatie echilibrata

    Perele sunt dulci si aromate, dar si una dintre cele mai bune surse de fibre, 200 de grame de fruct oferind corpului in jur de 6 grame de fibre. Un desert delicios si mai ales sanatos.

  • Trandafirii Fulgurante, o excelenta alegere pentru gradini de neuitat

    Gasiti relativ usor diverse varietati de trandafir de culoare rosie, insa acest soi este una dintre cele mai bune alegeri pentru gradini si parcuri datorita intensitatii nuantei si a parfumului dulce.