Fier

De o importanta capitala pentru echilibrul sangvin, fierul este mineralul care ar trebui sa trezeasca atentia indeosebi tinerelor femei. Intr­adevar, acestea sunt predispuse carentelor de fier, cauzate de pierderile pe care le sufera in timpul menstruatiei si de cerintele crescute din timpul sarcinii si al perioadei de alaptare.

 

Doza zilnica recomandata: 10-18 mg.

Pentru nou­nascut si copil (pana la 11 ani) se recomanda 0,1 mg de fier/kg corp; barbatul adult trebuie sa ia 10 mg; adolescentul, 15 mg; adolescenta si femeia adulta, intre 16 si 18 mg; femeia insarcinata si cea care alapteaza, intre 20 si 22 mg (unii merg pana la a recomanda doze ce se situeaza intre 30 si 50 mg).

 

Surse

Fierul se gaseste in alimente si se prezinta sub doua forme:

- fierul hemic, mai usor de absorbit de organism, care provine din carnea rosie (mai ales din ficat), din peste (mai ales stridii, scoici, sardine) si din carnea bruna de curcan;

- fierul nonhemic, mai dificil de absorbit de organism, care se gaseste in legumele verzi (spanac, patrunjel, praz, varza, frunze de sfecla), leguminoase (linte, mazare), fructe uscate (struguri, caise) si cereale integrale.

 

Roluri si caracteristici

- este specializat, in mare parte (circa 70%), in productia de hemoglobina, substanta pigmentata care ajuta globulele rosii sa aduca oxigenul in toate celulele corpului; o buna oxigenare previne oboseala;

- se constituie sub forma de depozite (30%) in diferite organe, precum maduva spinarii, splina si ficat;

- diminueaza riscul de anemie si intareste rezistenta la boli.

 

Tulburari atribuite deficitului de fier

Un barbat adult pierde circa 1 mg de fier pe zi. Femeile, in timpul ciclului menstrual, pierd pana la 15 mg de fier zilnic. In timpul sarcinii, viitoarele mame trebuie sa acopere si nevoile fatului, pe langa cele proprii.

 

Chiar daca anemia este probabil simptomul preponderent al lipsei de fier, nu trebuie neglijate nici infectiile pe care organismul nu le poate infrunta adecvat daca se gaseste in deficit de fier - in aceasta situatie anormala, celulele de aparare acumuleaza fier, diminuand astfel cantitatea disponibila in mod obisnuit pentru globulele rosii.

 

Atentie! nu toate formele de anemie sunt rezultatul unei carente de fier, trebuie consultat medicul inainte de a consuma un supliment.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de fier

Efectele toxice ale unei supradozari de fier obliga la luarea unor precautii. In afara unor situatii, lasand la o parte situatiile exceptionale (sarcina, alaptare si anumite infectii repetate), suplimentarea fierului nu ar trebui sa fie necesara, cu conditia ca nevoile zilnice sa fie satisfacute prin alimentatie. Medicul trebuie sa prescrie doza in urma unui test sangvin.

O supradozare de fier provoaca greata, voma, constipatie, diaree; pe termen lung, poate cauza depozite excedentare pe articulatii (artrita).

 

Note utile

- Vitamina C faciliteaza absorbtia fierului, spre deosebire de calciu si tanin (continut in ceai), care ii incetinesc asimilarea.

Articole asemănătoare

  • Cartoful in medicina naturista

    Sucul de cartof crud, amestecat in parti egale cu suc proaspat de morcovi si putina apa plata este o sursa de vitamina A si C, amidon, fier, fosfor, cupru si calciu, fiind un remediu naturist recomandat pentru tratarea ulcerului gastric

  • Alunele de padure pentru sanatate

    Dincolo de aroma alunele de padure ofera organismul o doza mare de acid folic, vitamina E, vitamina A, fibre, fosfor, fier, magneziu, dar in egala masura sunt o foarte buna sursa de proteine si au un continut caloric ridicat.

  • Cinci motive pentru care este bine sa mananci castraveti

    Legume indicate in perioada caniculara pentru ca ajuta la hidratarea organismului, cu putine calorii, castravetii contin multa vitamina A si vitamina C, vitamina E, enzime utile pentru o digestie mai usoara, saruri minerale (magneziu, potasiu, fier, calciu), iar consumul regulat ajuta la prevenirea actiunii nefaste a radicalilor liberi.

  • Stiati ca? Bananele

    Au putine calorii, mult potasiu, vitamina B6, fibre, alaturi de fier, zinc, magneziu, fosfor, si daca le mancati regulat va ajuta sa va protejati de boli cardiovasculare, reduc riscul atacului cerebral si va apara de anumite tipuri de cancer, reduc apetitul, regleaza digestia, readuc buna dispozitie si pot servi la refacerea sistemului nervos.

  • Despre fragi – gustosi si sanatosi

    Fragul, cu un gust mai bun parca decat oricare altul, este o comoara pentru sanatate. Tufele de fragi pot ajunge la maturitate la o inaltime de 20 de centimetri, incep sa infloreasca din luna aprilie, iar fructele se coc din luna mai pana spre sfarsitul lui iulie. Fragii sunt bogati in vitamine si minerale, contin vitaminele A, B1, E, C, B2, dar si potasiu, sodiu, calciu, magneziu, fier si fosfor