Gutuile - fructele sanatoase ale toamnei

gutui

Gutuiul este un arbore fructifer din familia Rosaceae, ca si marul si parul, si singurul membru al genului Cydonia. Definitorii pentru morfologia sa sunt fructele galbene acoperite cu puf, radacinile care se dezvolta in stratul superficial al solului si aspectul de tufa cu mai multe tulpini. Spatiul sau de origine este zona Crimeei, Iranului si Turciei, de unde avea sa patrunda inca din antichitate si in spatiul european prin greci si romani.

Fructele, asemenea frunzelor si semintelor, au fost utilizate atat in gastronomie cat si in diferite leacuri populare.  Unele soiuri de gutui, precum gutuiul japonez, au fost intrebuintate pe scara larga ca arbusti ornamentali.

Totusi, cel mai important rol care i se poate atribui este cel medical deoarece nimic nu este mai valoros decat sanatatea.

Gutuile au un continut scazut de calorii, sare si grasimi dar exceleaza in fibre, fier, vitamina A si vitamina C. Din acest motiv sunt uneori incluse in dietele care au ca scop pierderea in greutate. Un alt element cheie este pectina, fibra solubila cunoscuta in literatura de specialitate mai ales pentru capacitatea sa de a scadea nivelul colesterolului. Datorita pectinei, afectiuni precum ateroscleroza sau rigidizarea peretilor vasculari sunt prevenite cu succes.

Unii cercetatori sunt de parere ca antioxidantii din gutui sunt mai eficienti decat cei care se gasesc in alte fructe, insa deocamdata nu au fost aduse suficiente dovezi. Totusi, un lucru este cert: antioxidantii din gutui "curata" organismul de radicalii liberi cunoscuti indeobste ca responsabili pentru declansarea cancerului.

Gutuile determina scaderea tensiunii arteriale si imbogatesc sangele cu fier, fapt ce se traduce printr-un risc mai scazut la declansarea anemiei.  De asemenea consumul de gutui are impact pozitiv asupra sistemului digestiv gratie fibrelor vegetale pe care le contin.

Nu in ultimul rand gutuile au functie antibacteriana si intaresc sistemul imunitar.  Apa in care au fost fierte semintele fructelor poate fi folosita impotriva respiratiei urat mirositoare, a durerilor de gat si a inflamatiilor bucale. Si gripa poate fi tinuta si ea la distanta daca aveti o alimentatie diversificata bazata pe fructe si legume proaspete, ce include si gutuile.

Cele mai multe soiuri de gutui chiar si coapte sunt prea tari, astringente si acre pentru a fi consumate proaspete. De aceea sunt servite prajite, inabusite sau fierte, ori transformate in budinca, jeleu sau gem pentru un gust diferit si pentru a fi conservate un timp mai indelungat.

Sursa foto: 1

 

Articole asemănătoare

  • Fructe pentru sanatate

    Strugurii: daca va plac strugurii, indiferent de soi si culoare, oferiti corpului doze generoase de vitamina B, A si C, veti avea un sistem imunitar mai rezistent si un sistem circulator mai puternic, iar inima va fi mai tanara si va functiona mai bine.

  • Calendarul celor 10 anotimpuri ale naturii

    Cand este vorba de gradinarit si de perioadele in care trebuie sa fie plantate anumite flori, legume sau fructe calendarul

  • Delicii de toamna. Jeleu de gutui cu mere

    Odata cu venirea toamnei, ne bucuram si de roadele pe care aceasta ni le ofera. De exemplu, unele dintre fructele ravnite ale toamnei sunt gutuile. Pentru a beneficia de parfumul lor deosebit, va recomandam sa preparati reteta de jeleu de gutui cu mere.

  • Zacusca picanta cu vinete si gogosari

    Dintre numeroasele delicii ale toamnei, va invitam sa pregatiti zacusca picanta cu vinete si gogosari. De indata ce veti servi musafirii cu aceasta zacusca, acestia vor fi incantati sa descopere o combinatie inedita de gusturi si arome delicioase.

  • Gem de pere

    Bogate in fibre si vitamina C, perele - fructe reprezentative ale toamnei - pot fi utilizate la diverse preparate delicioase: prajituri, tarte, salate de fructe.