Legumele in nutritie

Legume in nutritieLegumele sunt alimente folosite in hrana omului sanatos si bolnav. Din punct de vedere al compozitiei chimice, ponderea cea mai mare o reprezinta apa , proteinele se gasesc in proportie redusa (o,5%-1,5%), fiind ceva mai mare in cazul cartofilor si al mazarii (5-6%). Legumele si leguminoasele verzi contin aminoacizi esentiali ( in special triptofan), dar nu in proportie optima ca in proteinele animale.

Concentratia glucidica variaza intre 1 si 5% la salata, dovlecei, rosii, vinete, castraveti, verdeturi; intre 5 si 10% la fasole verde, ceapa, bame, morcovi, praz, sfecla, telina, mazare verde, varza de Bruxelles, carote; intre 15 si 20% la cartofi, hrean, fasole uscata fiarta, mazare uscata fiarta. Celuloza din legume are o structura mai fina in comparative cu celuloza din cereale.

Majoritatea legumelor sunt bogate in vitamine (exceptand andivele, castravetii) si minerale. Dintre vitamine, cantitati importante de vitamina C se gasesc in verdeturi, ardei gras, rosii, sparanghel, cartofi si ceapa cruda. Carotenul se concentreaza indeosebi in morcovi, patrunjel, ardei rosu, ceapa verde, iar vitamina K in conopida si varza.

Vitaminele din grupul B se gasesc mai ales in fasole si mazare, cartofi, sfecla rosie, varza, salata, iar vitamina E in mazare si varza.

Dintre minerale, potasiul se afla in cantitati mai mari in morcovi, ridichi, cartofi, salata, castraveti; calciul in sfecla; fierul in fasole si mazare.

Articole asemănătoare

  • Dieta alcalina – sanatate si vitalitate

    Prin schimbarea alimentatiei si introducerea in meniul zilnic a cat mai multor legume si fructe alcaline organismul capata mai multe energie si vitalitate, pierde in mod natural si sanatos din greutate, reduce simptomele unor boli cronice si, in ansamblu, creste calitatea vietii

  • Mic dejun in stil frantuzesc: ridichi sote

    Istoria micului dejun frantuzesc incepe in secolul al XVIII-lea dar sintagma asociata, petit dejeuner, a aparut abia la sfarsitul veacului trecut. Si nu degeaba i s-a spus “petit”, deoarece este mai degraba un rasfat la primele ore ale diminetii.

  • 6 surse vegetale importante de vitamina B6

    Pentru specialistii in nutritie, vitamina B6 nu reprezinta un element organic solubil oarecare din complexul vitaminic B, ci este unul dintre cei mai importanti nutrienti care se intalnesc in corpul uman.

  • Iodul si importanta lui in organism

    Exista multe lucruri interesante si putin cunoscute privitoare la importanta iodului in organism. Descoperit in anul 1811 de catre Bernard Courtois, elementul chimic determina cercetatorii in anii urmatori sa il incadreze printre nutrientii esentiali.

  • Alimentatia, un factor cheie in prevenirea bolilor de inima

    Controlul greutatii si exercitiile fizice regulate sunt elemente critice pentru pastrarea sanatatii inimii. La randul ei, mancarea pe care o consumati are o importanta deloc de neglijat.