Luteina, parte dintr-o dieta sanatoasa

Vi s-a sugerat vreodata sa mancati spanac pentru a avea multa forta, si morcov pentru a dobandi o vedere buna? Pentru stiinta de astazi nu mai sunt simple mituri ci lucruri dovedite, in mare parte, prin metode empirice.

Cu toate ca este un simplu pigment vegetal de culoare galbena-portocalie, luteina detine un rol esential in promovarea sanatatii organismului. O gasim aproape oriunde, atat in fructe si legume deschise la culoare, cu tenta oranj, cat si in cele cu frunze verzi, precum: varza, broccoli sau spanacul.

Studiile au indicat ca luteina ar putea fi parte din reteta ochilor sanatosi, prin inlesnirea protectiei contra cataractei si degenerarii maculare. Acest carotenoid antioxidant se gaseste in mod natural in zona maculara, acea parte a retinei responsabila cu vederea centrala.

S-a demonstrat ca o data consumata si absorbita de organism, luteina se acumuleaza in zona retinei si a cristalinului, ferind ochii de o afectiune inspaimantatoare.  Dietele sarace in carotenoide cresc susceptibilitatea deteriorarii organismului din pricina radicalilor liberi. In consecinta, pe termen lung, deficitul de carotenoide din dieta poate conduce la cresterea leziunilor tisulare, la cancer si la alte afectiuni. 

Potrivit unui studiu recent, luteina ar putea fi un actor esential in prevenirea si lupta cu bolile cardiovasculare. In acest studiu, subiectii cu o sanatate cardiovasculara suboptimala prezentau un nivel de luteina mai scazut decat cei sanatosi.

Pentru a beneficia deplin de calitatile sale, foarte important este sa identificam si sa profitam corespunzator de sursele de luteina pe care le avem la indemana. O salata in care adaugam cateva felii de gulie, spanac, eventual putin ou fiert, dubleaza cantitatea de antioxidanti din organismul nostru.

Medicii recomanda spanacul ca “super-aliment”, capabil sa “ascuta” mintea si sa protejeze creierul impotriva imbatranirii, tot datorita aceleiasi luteine. Metoda de pregatire trebuie, pe cat posibil, sa nu afecteze starea naturala a legumelor, intrucat luteina s-a dovedit vulnerabila la temperaturile ridicate. Fructele uscate contin, de asemenea, o cantitate semnificativa de luteina.
 
Cantitatea zilnica de luteina necesara unui adult se inscrie intre 5 si 10 miligrame. Prezenta luteinei in alimentatie se impune cu atat mai mult la fumatori si la persoanele care consuma des alcool.

Sursa foto: simplyrecipes.com 

I. C.

Articole asemănătoare

  • Zmeura si sanatatea

    Proaspata sau congelata, parte dintr-o reteta de prajituri sau sub forma de dulceata delicioasa, ca inghetata sau sirop, zmeura este unul dintre fructele de padure cele mai populare datorita gustului unic de care nu poti sa nu te indragostesti.

  • Salata cu legume si fructe de mare

    Printre salatelele delicioase si hranitoare se poate regasi si cea cu fructe de mare. Fructele de mare sunt bogate in nutrienti, contin beta-caroten, acizi Omega-3, minerale si altele.

  • Femeile care urmeaza o dieta occidentala, predispuse depresiei

    Potrivit celor mai recente studii publicate de Universitatea din Melbourne in Jurnalul American de Psihiatrie femeile care nu au o alimentatie sanatoasa si urmeaza o dieta occidentala sunt predispuse depresiei si schimbarilor de dispozitie.

  • Limonada - bautura racoritoare cu efect terapeutic

    Limonada trebuie sa fie mai mult decat o bautura racoritoare ce ne insoteste vara in momentele frumoase de relaxare. Chiar si in aceasta perioada cand temperaturile se mentin in parametri normali este nevoie ca gustosul suc acrisor sa fie consumat cu regularitate. Motivul este simplu: o dieta sanatoasa nu implica numai produse alimentare naturale ci si un aport lichid cu proprietati similare.

  • Pentru legume sanatoase construiti-va propria sera

    Daca sunteti nemultumiti de calitatea legumelor din comert si doriti sa beneficiati de o dieta sanatoasa provenita din productia proprie aveti toate motivele sa puneti la cale construirea unei sere.