Nicotina in vegetale comune

Oricat ar parea de ciudat, nicotina (cea care ii face pe fumatori sa renunte atat de greu la viciu) nu se gaseste doar in tutun, ci si in legume sau fructe pe care le consumam des, sub diverse forme si in cele mai variate retete. Sigur, cantitatea de nicotina existenta in anumite fructe si legume nu se compara cu cea dintr-o singura tigara - pentru a nu mai mentiona toate celelalte substante chimice din tutunul prelucrat - insa cercetatorii au avut adevarate surprize cand au descoperit diferite niveluri ale acestei substante in vinete sau cartofi.

Dupa cum se stie nicotina creste nivelul dopaminei la nivelul creierului, determina senzatia de placere. S-a demonstrat ca nicotina si metabolitii sai ajuta in tratamentul bolii Parkinson, maladiei Alzheimer. Totul depinde de doza, consumand asfel de legume putem beneficia doar de latura pozitiva pe care o are nicotina. Ca de fiecare natura reuseste sa ne uimeasca. 

1. Vanata

Una dintre surprize este banala vanata. In afara de vitaminele B1 si B6, potasiu si o doza serioasa de fibre, plus antioxidanti (precum nasuninul, foarte util in scaderea colesterolului si protectia celulelor nervoase), aceasta populara leguma are si nicotina. Insa nu atat de multa cat sa reprezinte o problema. In fapt, cand fumam o tigara introducem in corp aproximativ 1 mg de nicotina, iar 100 de grame de vinete au doar 0.01 mg din aceasta substanta, asa ca ar fi nevoie de aproximativ 10 kilograme de vinete pentru a obtine echivalentul unei tigari. Chiar daca este leguma cea mai bogata in nicotina efectul ingerarii nu va fi nici pe departe acelasi, substanta care provoaca atat de usor dependenta fiind in cantitate infima chiar si intr-o portie generoasa de vinete. Si mai mult decat atat este metabolizata rapid, asa ca nu aveti de ce sa va faceti griji.

2. Gogonele

O alta surpriza pentru cercetatori a fost prezenta alaturi de vitamine si nutrienti in gogonele a aproape jumatate din cantitate prezenta in vinete la acelasi gramaj de produs crud. Chiar daca o cantitate mai mare poate introduce in organism o cantitate de nicotina similara expunerii pentru cateva ore la fumul de tigara (ca fumator pasiv) nivelul este practic suficient de scazut pentru a le putea consuma si mai departe. Rosiile coapte au de pana la zece ori mai putin nicotina in pulpa fructului. Si un alt adevarat mister este ca in piureul de rosii nivelul de nicotina il depaseste pe cel din gogonele, ajungand la jumatate din cel prezent in vinete.

3. Cartoful

Sigur, in cartoful obisnuit, des intalnit sub diverse forme in meniurile de fiecare zi, cantitatea de nicotina este de pana la de zece ori mai mica decat la vinete. Pentru aceeasi cantitate de leguma cruda, in grame. Plus ca nivelul nutrientilor este suficient chiar si pentru cei mai pretentiosi - potasiu, vitamina A, vitamina B6. Si atata timp cat evitati cartofii prajiti si ii consumati fierti sau copti puteti, cel putin teoretic, sa va reduceti riscul unui atac de cord sau sa va coborati tensiunea arteriala. Si paradoxal sau nu coaja cartofului contine mult mai putina nicotina decat leguma in sine.

 

4. Conopida

Si mai saraca in nicotina decat cartoful, ar trebui sa mancati aproximativ un sfert de kilogram pentru a echivala cantitatea de nicotina inhalata in aproximativ trei ore ca fumator pasiv. Dar ca si in cazul vinetelor este rapid absorbita de organism, asa ca puteti include conopida in meniul obisnuit fara sa va faceti probleme.

 

 

 

Articole asemănătoare

  • Cele mai bune surse vegetale pentru sanatate

    Crude sau gatite, ca garnitura, gustare sau parte din reteta preferata, legumele sunt surse de vitamine, minerale si sanatate pe care nu le putem ignora. Varietatea de gusturi, soiuri, culori si gusturi va ajuta sa nu va plictisiti de aceleasi feluri de mancare, si cu cat includeti mai multe fructe si legume in regimul alimentar obisnuit cu atat mai repede veti simti beneficiile pentru sanatate. Iar unele legume sunt surse vegetale de sanatate pe care nu trebuie sa le ignorati.

  • Ce trebuie sa cunoastem despre uleiurile vegetale

    Uleiul face astazi parte din recuzita aproape oricarei retete, de la cea mai simpla pana la cea mai complexa. Insa interesant este ca din vremurile cele mai vechi si pana in secolul al XIX-lea, in bucatarie nu prea se intalneau aceste grasimi vegetale.

  • Licopenul in alimentatie. Avantaje si surse naturale

    Licopenul este pigmentul natural care coloreaza produsele vegetale in rosu. Desi se gaseste in cantitati diferite, prin numeroase alimente pe care le cumparam de la aprozar, sursa cea mai veritabila ramane rosia.

  • Gradinaritul in saci, o solutie de viitor pentru combaterea saraciei

    Rwanda este tara cu cea mai mare densitate a populatiei in Africa sub-sahariana. Numarul crescut de locuitori si deficitul de teren cultivabil constituie principalele probleme care determina cazurile de malnutritie. In jurul orasului Kigali, oamenii detin prea putin teren, sau mai rau decat atat, nu poseda nici macar un loc unde sa creasca produse vegetale.

  • Simbolismul salciei in credinta crestina legata de Florii

    Salcia sau rachita este una dintre cele mai comune plante din emisfera nordica si se regaseste in traditia multor popoare. Din indepartatul tinut al Japoniei pana in peninsula Scandinava iar spre sud in zona Balcanilor, salcia a fost planta de leac a sufletului !