Vitamina A, de ce ne trebuie si unde o gasim?


Vitamina A, cea dintai in grupa vitaminelor liposolubile, se intalneste sub doua forme: retinol (A1) si dehidroretinol (A2). Daca denumirile v-au trimis o clipa cu gandul la “retina”, sa stiti ca acest lucru nu este intamplator. Vitamina A intra in structura pigmentilor retinei, pigmenti care ne ajuta sa vedem in conditii de luminozitate redusa.

Intrucat constituie pe langa acestea si un antioxidant puternic, vitamina A se numara printre cele mai importante elemente care lucreaza in slujba sanatatii ochilor.  O dieta bogata in vitamina A poate preveni scaderea vederii in conditii de intuneric, inflamatiile ce se instaleaza uneori la nivelul ochilor si diferite alte afectiuni.

In fiecare zi consumam vitamina A pentru ca ne expunem ochii la lumina puternica, la care se adauga si timpul petrecut in fata ecranelor LCD de la computer sau de la televizor. Fiind o generatie dependenta de tehnologie, suntem mult mai predispusi decat bunicii nostril sa ne confruntam cu o carenta de vitamina A.  Deficitul vitaminei A nu se manifesta doar prin deteriorarea calitatii vederii, ci si a pielii si a parului, respectiv prin uscaciunea ochilor, a gurii si a mucoasei nazale.

Din fericire, atat produsele de origine vegetala cat si cele de origine animala contin vitamina A in diferite proportii. Necesarul zilnic de vitamina A este de 1500 UI la sugar si creste treptat, ajungand la adolescenta, la 5000 UI.

Retinolul, cunoscut de asemenea sub numele vitamina A “preformata”, reprezinta partea pe care o luam din produsele animale, iar carotenoidele, compusi din plante pe care organismul ii transforma in vitamina A.

Suplimentarea cu beta-caroten este poate cea mai comuna forma de administrare a vitaminei A, alaturi de suplimentarea orala cu retinol. Sursele de caroten sunt reprezentate de fructe si legume colorate in rosu: gogosari, morcovi, tomate, pepene, caise etc. Nu uitati insa, ca pentru a va asigura un aport suficient doar prin caroten, trebuie sa consumati cantitati de cinci ori mai mari decat necesarul zilnic.

Ficatul se numara si el printre cele mai certe surse de vitamina A. Cu toate acestea, specialistii recomanda consumul de ficat doar o data sau de doua ori pe luna, din cauza substantelor toxice pe care le contine. S-a constatat ca noxele au tendinta de a se concentra in ficatul animalelor. Galbenusul de ou, branza, laptele, untul natural sunt de asemenea surse bune pentru vitamina A.  O lingura cu ulei de ficat de cod contine mai bine de 12.000 de unitati internationale, adica mai mult de doua ori doza zilnica recomandata pentru adulti.  Trebuie tinute sub control, insa, produsele care pot contine grasimi saturate si colesterol.   

Sursa foto: healthyfoodhouse.com

I. C.

Articole asemănătoare

  • De ce sa bem sucuri naturale de fructe si legume

    Cand vine vorba de sucurile din fructe si legume o regula este esentiala: trebuie baute cat mai repede, imediat ce au fost preparate

  • Bucataria uzbeka. Reteta de Lagman

    Uzbekistan este una dintre tarile de pe Drumul Matasii si poseda o istorie pe masura. Dincolo de vestigiile istorice care amintesc de vremuri apuse, arta culinara detine un rol important in cadrul a ceea ce astazi numim generic “mostenire culturala”.

  • Vitamina C - cat ne trebuie si cum o procuram?

    Vitamina C este cel mai cunoscut nutrient din lume, insa in ciuda acestui lucru vor ramane mereu lucruri interesante de aflat despre ea. Intalnita in literatura de specialitate sub denumirea formala de acid ascorbic, vitamina C a fost pentru intaia data separate si cercetata de biochimistul ungur

  • Mancare de morcovi cu masline verzi si coriandru

    O mancare simpla si cu un gust deosebit obtineti preparand reteta de mancare de morcovi cu masline verzi si coriandru. Morcovul este bogat in beta-caroten si vitamina A, fiind un puternic antioxidant si protejand pielea de actiunea radicalilor liberi.

  • Cum crestem meri ?

    Putem sa mancam mere direct din pom, in compozitia unei placinte sau stoarse de zeama bogata in vitamina C, intr-un pahar. Merele au fost si sunt in continuare printre cele mai apreciate fructe pentru gustul ce ne rasfata si vitaminele care ne protejeaza de raceala.