Vitamina C

Vitamina C, cunoscuta si sub numele de acid ascorbic, este o vitamina solubila in apa. Ca si celelalte vitamine de acest fel, excesul nu este asimilat in organism, ci este eliminat. Ca antioxidant, vitamina C protejeaza corpul prin distrugerea radicalilor din fluidele corpului. Este sensibila la caldura si oxigen, pierzandu-si calitatile prin gatire.
Vitamina C
Doza recomandata pentru adulti este de 60 de mg zilnic (70 in cazul femeilor insarcinate). Fumatorii au nevoie de o doza dubla de vitamina C, cel putin 100 mg zilnic.

Principalele avantaje ale vitaminei C

- importanta pentru sanatatea dintilor, gingiilor, pielii, sangelui si oaselor
- ajuta la vindecarea ranilor, fracturilor
- ajuta in asimilarea fierului din alimentatie
- creste rezistenta la infectii si mentine numarul globulelor albe din sange
- ofera protectia antioxidanta, prevenind transformarea nitratilor (din tigari, fum, grasimi, unele legume) in substante cancerigene
- ajuta in tratamentul racelii si gripei

Lipsa de vitamina C poate provoca

- scorbut, boala care cauzeaza hemoragii, pierderea dintilor si umflarea gingiilor
- vindecarea lenta a ranilor si fracturilor
- incheieturi umflate sau dureroase
- aparitia de umflaturi si vanatai pe suprafata pielii
- sangerari nazale
- probleme digestive
- lipsa poftei de mancare
- articulatii dureroase

Intoxicarea cu vitamina C (1000-5000 mg pe zi) poate provoca

- aparitia de pietre la rinichi
- afectarea sistemului imunitar
- simptome de ameteala si greata

Surse de vitamina C

- papaya, portocale, broccoli, ardei gras, capsuni, grepfruit, pepene, rosii, mango, cartof, varza, spanac, lamaie, varza, afine.

Articole asemănătoare

  • Tratamente naturiste cu sfecla rosie

    Este recomandata sub forma de suc, fiarta sau coapta pentru a trata anemia, fiind bogata in fier si vitamina C. In plus cei care mananca des sfecla rosie, indiferent de felul in care o prepara, vor avea si un sistem imunitar mai puternic.

  • Fructe si legume bogate in magneziu

    Bananele nu sunt doar o buna sursa de potasiu (pentru o inima mai sanatoasa si nu numai) vitamina C sau fibre, dar sunt recomandate si pentru a ne asigura necesarul zilnic de magneziu din fructe si legume.Aromate si savuroase, sunt o gustare rapida sanatoasa si ne satisfac usor nevoia de dulce. Si in plus sunt usor de gasit in magazine in orice perioada a anului.

  • Smoothie cu multa vitamina C pentru un plus de energie

    Simplu, aromat, plin de vitamina C (si nu numai) este reteta pentru un smoothie usor de pregatit, gata imediat si excelent cand este pregatit din fructe bine coapte.

  • Smoothie cu multa vitamina C pentru un sistem imunitar rezistent

    Un pahar de suc proaspat plin de vitamina C (si nu numai), pentru care veti avea nevoie de morcovi, cateva felii de lamaie, o portocala bine coapta si un mar, pe langa apa rece si cuburi de gheata.

  • Portocalele, mai antioxidante decat suplimentele de vitamina C

    Intr-un studiu intocmit peste ocean, consumul de fructe si-a dovedit superioritatea fata de suplimentele de vitamina C in protectia organismului.