Portocalele, mai antioxidante decat suplimentele de vitamina C


Intr-un studiu intocmit peste ocean, consumul de fructe si-a dovedit superioritatea fata de suplimentele de vitamina C in protectia organismului.  Astfel, potrivit raportului, aceasta nu este singura substanta organica implicata in procesul antioxidant,  existand multe altele pe care organismul le poate procura din fructe.

Desi vitamina C, ca supliment farmaceutic, este recunoscuta ca leac principal impotriva scorbutului si racelii, sursele care o contin in mod natural nu sunt mai prejos.

Autorii studiului au efectuat urmatorul experiement: unor subiecti li s-a dat sa bea suc natural de portocale, altora apa fortifiata cu vitamina C si unei a treia categorii, apa cu zahar. Primele doua surse au continut cate 150 miligrame de vitamina C, iar apa indulcita cu zahar, 0 miligrame. In mod deloc suprinzator, probele prelevate sistematic au pus in evidenta o sporire a nivelului de vitamina C din sange atat in primul caz cat si in cel de-al doilea.

Surpriza cea mai mare a aparut, insa, in momentul cand probele de sange au fost expuse la peroxid de hidrogen, o substanta care determina deteriorarea AND-ului celular prin oxidare.

“Daunele” suferite au fost substantial mai mici la probele prelevate persoanelor care consumase suc de portocale.  Cum era de asteptat, apa cu zahar nu a avut nici un rol in protectie, dar acelasi lucru se poate spune si despre apa fortifiata cu vitamina C. 

Alti specialisti sugereaza ca efectul antioxidant rezulta din interactiunea dintre zaharuri si vitamina C. Realizatorii studiului sunt insa de alta parere, considerand ca responsabilitatea ar putea sa revina in totalitate fitochimicalelor din portocale, dar pentru a cunoaste sigur acest lucru ar fi nevoie de noi cercetari in domeniu.      

Sursa foto: joybauer.com 

I. C.

 

Articole asemănătoare

  • Bautura energizanta cu citrice, stafide si mure

    O combinatie exploziva de vitamina C, gust dulce-acrisor, antioxidanti si multa energie pentru un organism mai puternic si un sistem imunitar care va functiona mult mai bine.

  • Ce (poate) nu stiati despre fructe

    Intr-un fruct de kiwi gasiti de pana la doua ori mai multa vitamina C decat intr-o portocala. Dar si in mango sau papaya veti gasi cantitati mari de vitamina C. Daca preferati portocalele trebuie sa stiti ca au si antioxidanti care va protejeaza de radicalii liberi, ajutand pielea sa isi mentina tineretea mai multa vreme.

  • Legume si fructe pentru un par mai sanatos

    Portocalele: pentru un par sanatos aveti nevoie de vitamina C, de multa vitamina C. Si cel mai simplu si sanatos este ca in locul unui drum la cea mai apropiata farmacie sa incepeti sa mancati cat mai des portocale, dar si alte citrice, ca gustare, desert sau sub forma de suc.

  • Lamaia in terapiile naturiste

    Pusa in ceai, folosita in deserturi sau pentru diverse tratamente cosmetice, dar mai ales ca remediu in tratarea racelilor, lamaia este cunoscuta ca una dintre principalele surse de vitamina C in alimentatie.

  • Vitamina C - cat ne trebuie si cum o procuram?

    Vitamina C este cel mai cunoscut nutrient din lume, insa in ciuda acestui lucru vor ramane mereu lucruri interesante de aflat despre ea. Intalnita in literatura de specialitate sub denumirea formala de acid ascorbic, vitamina C a fost pentru intaia data separate si cercetata de biochimistul ungur