Vitaminele ne dau pofta de mancare?


Vitaminele imbunatatesc functia imunitara si au un rol foarte important, impreuna cu enzimele, in transformarea hranei in energie pentru organism. Functiile vitaminelor sunt complexe: functie de hormoni (vitamina D), antioxidanti (vitamina E), rol in cresterea si diferentierea tisulara (vitamina A). Cel mai frecvent, insa, vitaminele nu sunt asociate cu una dintre aceste calitati, ci cu redarea poftei de mancare. 

Oricat de fireasca pare legatura dintre alimentele “verzi” si cresterea apetitului, exista putine dovezi care o sustin. Unul dintre primele studii care au pus in relatie dietele bogate in vitamine din complexul B  a fost publicat in 1938. De atunci, practic, dovezile si perceptia generala au ramas aproape aceleasi.

Intr-un raport publicat in anul 1958 de Comisia Academiei Americane de Pediatrie, in legatura cu intrebuintarea vitaminelor B1 si B12 de cei mici, se arata totusi ca “nu exista nici un indiciu convingator”, cum ca tiamina si vitamina B12 ar fi capabile sa le stimuleze apetitul. 

Ultimele studii arata ca lipsa poftei de mancare ar putea fi determinata de carenta anumitor vitamine, iar suplimentele administrate ca remediu nu ar face decat sa aduca organismul la normal. Lipsa poftei de mancare este pusa in special pe seama deficientei de vitamina B12, vitamina A, vitamina B1, vitamina B6 si B8 (biotina).

In fiecare caz in parte, carenta este insotita de alte cateva simptome. Este bine de stiu ca, deficitul unei singure vitamine poate provoca tulburari sau chiar afectiuni medicale. Cand organismul incearca sa-ti transmita un mesaj, de pilda ca necesita mai multe vitamine, indiciile trebuie interpretate imediat si luate in serios.

Lipsa de biotina din organism se manifesta de pilda prin uscarea pielii, mancarimi si aparitia matretii la nivelul scalpului.  Tot de tonusul pielii raspunde vitamina A, lipsa ei fiind insotita de cojire si uscaciune. Senzatia de furnicaturi, intepaturi si amorteala ar putea fi un indiciu pentru o carenta de vitamia B9, vitamina B6 si vitamina B12.  

Carentele de vitamine apar nu numai din cauza unei alimentatii incorecte, ci si din cauze cum ar fi: preparea termica, anorexia, dezechilibrele de la nivelul florei intestinale, parazitozele, sau stari fiziologice (precum perioada alaptarii, sarcina, cresterea).

Sursa foto

I. C.

Articole asemănătoare

  • Cinci plante care iti redau pofta de mancare

    Prezenta ori absenta pofetei de mancare este un indicator esential in evaluarea starii de sanatate. Lipsa poftei de mancare se manifesta prin slabire, adica printr-o stare fiziologica ce presupune scaderea greutatii corpului cu peste 15% din greutatea normala.

  • Croissant cu mozzarella si rosii

    Se intampla de multe ori sa avem musafiri pe "nepusa masa". Ce facem atunci? Cu ce ii servim daca timpul nu ne premite sa fugim sa cumparam ceva de mancare sau sa gatim ceva?

  • Cum sa evitati excesul de calorii

    Indiferent ca mancati acasa sau, mai ales, ca luati masa la un restaurant, caloriile unei portii de mancare se acumuleaza in corp mai mult decat ne-am fi imaginat. Asadar, controlul portiilor atunci cand mancam poate fi necesar pentru contorizarea numarului de calorii consumate si acumulate la fiecare masa.

  • Alimente impotriva depresiei

    Pierderea poftei de mancare si starile depresive pot fi cauzate de anumite probleme ale sistemului nervos.

  • Feluri de mancare din intreaga lume

    Mancarea buna trebuie sa aiba si o infatisare pe masura pentru a fi dorita si consumata de oameni. In acest context este important sa combinam ingredientele fiecarei retete in parte nu doar pentru gustul ci si pentru aspectul unui fel de mancare.