Zinc

Zincul poate fi considerat unul dintre cele mai importante oligoelemente datorita implicarii sale in mecanismele de constructie si productie celulara.

 

Doza zilnica recomandata: 12-15 mg.

Trebuie precizat ca necesarul zilnic variaza in functie de anumite conditii. La copil se recomanda 5-10 mg; la adult - pentru femeie 12 mg, iar pentru barbat 15 mg; in timpul sarcinii, se recomanda cresterea aportului de zinc la 20-40 mg si chiar la 50 mg in caz de alaptare. Anumiti specialisti nu considera exagerata nici chiar o doza de 200 mg administrata in timpul sarcinii.

 

Surse

Principalii furnizori de zinc sunt alimentele bogate in proteine animale, cum ar fi carnea, pestele, fructele de mare, ouale si produsele lactate, precum si drojdia de bere si fasolea.

 

Roluri si caracteristici

- intra in constitutia multor enzime (numarul lor se estimeaza la 200) si le activeaza;

- este implicat in sinteza proteinelor din constitutia ADN­ului si ARN­ului;

- ajuta la reinnoirea si la sinteza celulara ceruta de crestere, sarcina, alaptare, cicatrizarea ranilor, producerea spermei etc.;

- faciliteaza reglarea glicemiei si eliberarea de insulina;

- intareste sistemul imunitar datorita actiunii sale antioxidante;

- prezerva capacitatea de adaptare a ochilor la intuneric si la lumina in asociatie cu vitamina A;

- elimina excesul de cupru;

- elimina cadmiul.

 

Tulburari atribuite deficitului de zinc

Atentie la administrarea calciului, a alcoolului, a diureticelor, a penicilinei si la maladiile intestinale, deoarece acesti factori pot saraci considerabil rezervele de zinc. Pierderea apetitului, scaderea in greutate, slabirea sistemului imunitar (sensibilitatea la infectii), cicatrizarea lenta si diversele probleme ale pielii, unghiile fragile, caderea parului, in situatiile grave disparitia menstruatiei, atrofia organelor sexuale (ultimele doua afectand direct potentialul sexual si reproducator), anemia, depresia, pierderea simtului gustativ, si chiar incetinirea cresterii la copii, malformatii ale fatului la femeile insarcinate, reprezinta tot atatea semne care pot sugera o carenta de zinc.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de zinc

O cantitate prea mare de zinc distruge depozitele de cupru si cauzeaza anemie si dureri puternice de cap. Un exces de zinc determina, de asemenea, o crestere a colesterolului ''rau'' (LDL) si o scadere a colesterolului ''bun'' (HDL). Suplimentarile de zinc care depasesc 2000 mg pot provoca uneori tulburari gastro­intestinale. Oricum, nu exista nici un motiv pentru a consuma o cantitate atat de mare, dozele intre 30 si 150 mg fiind mai mult decat suficiente.

 

Note utile

- Anumiti medici prescriu suplimente de zinc pentru a stopa hipertrofia prostatei.

- Adeptii regimurilor sarace in grasimi, persoanele in varsta, vegetarienii si persoanele care nu consuma carne rosie sunt mai susceptibile la lipsa de zinc.

- Nu fiti surprinsi daca medicul va recomanda un supliment de cupru alaturi de zinc, caci zincul contracareaza mecanismele de asimilare a cuprului.

- Un aport suplimentar de zinc poate reduce considerabil facultatile mentale ale subiectilor bolnavi de maladia Alzheimer.

- Unii recomanda ingerarea suplimentelor de zinc in timpul mesei pentru a evita neplacerile gastrice, in timp ce altii recomanda ingerarea pe stomacul gol sau intre mese din cauza anumitor interactiuni de care trebuie tinut cont: alimentele care au continut mare in calciu si fosfor scad usor absorbtia zincului, la fel si alimentele bogate in acid fitic, cum ar fi painea integrala, germenii de soia si boabele de porumb.

Articole asemănătoare

  • Castravetele amar in terapiile naturiste

    Utilizat de multa vreme in medicina traditionala chineza, castravetele amar (sub forma de ceai) este recomandat celor care sufera de diabet, fiind considerat de adeptii terapiilor naturiste un adjuvant util in mentinerea nivelului glucozei la un nivel normal.

  • Ce afectiuni puteti trata cu ceaiul de ghimbir

    Cunoscut ca un condiment exotic, avand un gust specific, placut, cu note putin picante, ghimbirul are si valente terapeutice surprinzatoare, fiind un leac naturist cu proprietati antibacteriene, antiinflamatoare si revitalizante. In ghimbir se gasesc vitamina B6, C, D alaturi de magneziu, zinc, calciu, etc.

  • Fructele de padure pentru o alimentatie sanatoasa

    Cei care consuma des fructe de padure proaspete, congelate sau sub forma de suc se vor simti mai tineri, vor avea mai multa energie si vor scadea riscul aparitiei unor afectiuni cronice. Fie ca este vorba de zmeura sau afine, fie de mure, coacaze si lista poate continua fructele de padure sunt un aliat esential pentru o sanatate cat mai buna.

  • Tarhonul in tratamentele naturiste

    Cura cu ceai de tarhon, baut in fiecare zi putin caldut, ajuta la buna functionare a ficatului, precum si la regenerarea celulei hepatice

  • Cinci motive pentru care sa mananci migdale crude

    Delicioase si satioase, o gustare potrivita pentru orice moment al zilei, migdalele crude sunt si o bogata sursa de vitamine si sanatate