Alimente cu sau fara sare?

Fiind una dintre cele mai raspandite substante din natura, sarea a atras atentia din cele mai vechi timpuri oamenilor care aveau sa o introduca in alimentatie datorita calitatilor ei. Sangele nostru, precum apa marilor si oceanelor de pe Pamant, consista in apa sarata si o combinatie specifica de substante minerale.

 

Un proverb latin spune ca "nimic nu e mai util sanatatii decat sarea si soarele". Nici de aceasta data intelepciunea populara nu a dat gres pentru ca studiile au confirmat multiplele calitati pe care le detine.

 

Indiferent cu ce ne hranim, sarea intra in alcatuirea corpului nostru alaturi de celelalte substante  estentiale, motiv pentru care trebuie sa ne ingrijim pentru a beneficia zilnic de cantitatea optima.  

 

Necesarul zilnic de sare variaza in functie de varsata, munca depusa, starea fiziologica, temperatura corpului si cea a mediului ambiant, etc. Unui adult sanatos ii este necesara si suficiente o cantitate medie de aproximativ 10-15 g sare pe zi, in conditiile in care o alimentatie obisnuita la care nu se adauga sare contribuie cu 2- 4 g.

 

Relatia stabilita intre sanatatea organismului si sare este extrem de importanta si stransa dar in acelasi timp si fragila. Uneori problemele nu intarzie sa apara din cauza faptului ca oamenii consuma sare peste orice limita sau pentru ca sufera de anumite afectiuni in care consumul este contraindicat

 

Totusi, nu sarea este de vina pentru raul care ni se intampla, ci noi cei care ne expunem in stiinta de cauza riscurilor.

  

Exista anumite afectiuni digestive sau infectii acute in care sunt indicate ape minerale sarate, in cura interna. De asemenea, si in uz extern, sarea se utilizeaza in solutii pentru gargarisme, pulverizatii, irigatii, aerosoli si afectiuni ale mucoaselor respiratorii. 

 

Medicii au stabilit cu certitudine ca exista un raport direct intre sarea consumata si valorile tensiunii arteriale. Astfel s-a constatat ca tensiunea arteriala este foarte scazuta la populatia din Groenlanda, care consuma extrem de putina sare, si mult mai crescuta in state precum Japonia, unde se consuma mult peste sarat si se prepara cu apa din mare.

 

Specialisti sunt de parere ca odata instalata hipertensiunea arteriala este obligatorie scaderea consumului de sare sub cinci grame pe zi. In aceasta situatie, poate fi folosita sarea dietetica (sarea fara sodiu) insa numai cu acordul medicului.

 

In concluzie, sarea este un element absolut necesar care trebuie sa intre in hrana omului inca din primele clipe ale existentei acestuia.

 

 

Foto: blog.americanfeast.com

Articole asemănătoare

  • Suc energizant cu ghimbir, kiwi si castravete

    Cu gust proaspat si revigorant, oferind organismului un plus de energie intr-o reteta sanatoasa, este o bautura perfecta in zilele calduroase.

  • Kopi Joss, cafea si carbune

    O cana buna de cafea fierbinte si tare, cu sau fara zahar (dupa gust), in care pui o bucata mica de carbune incandescent.

  • Santana, liliacul cu parfum greu de uitat

    Varietate de liliac ce pare sa aiba toate avantajele pentru un gradinar cu sau fara experienta, Santana este un soi rezistent la seceta si la ger, longeviv, suporta usor poluarea spatiilor citadine, se adapteaza atat la zone cu mult soare cat si la semi-umbra si nu necesita lucrari speciale si costisitoare de intretinere.

  • Smoothie cu mango, iaurt grecesc si vanilie

    Exotic, dulce, sanatos, plin de vitamine, iata o bautura buna pentru orice anotimp sau cand vreti sa incercati o alta reteta cu mango.

  • Smoothie energizant cu mango, mandarine si banana

    O bautura cu gust exotic, puternic fructat, plina de vitamine si energie pentru un desert sau o gustare memorabile.