Carbohidratii buni si rai

 Fie ca sunteti in incercarea de a pierde in greutate sau doar de a urma o alimentatie sanatoasa, va sunt necesare informatii care sa va lamureasca in legatura cu principiile de functionare ale organismului. Cele pe care le veti gasi cu privire la carbohidrati va vor induce la inceput confuzia.

 

In timp ce unele surse de informare prezinta carbohidratii ca pe niste inamici ai dietelor sanatoase, altele ii pun intr-o lumina favorabila, afirmand ca sunt de fapt nutrienti capabili sa reduca riscul aparitiei bolilor cronice. Intrebarea ce deriva din aceasta stare de lucruri este urmatoarea: "Sunt carbohidratii benefici sau sunt daunatori?"

 

Specialistii care s-au ocupat cu studiul carbohidratilor au raspuns ca ambele afirmatii sunt corecte, aducand in favoarea acestei idei mai multe dovezi de ordin teoretic si practic.

 

In functie de gradul de procesare al carbohidratilor si de efectele lor asupra organismului acestia au fost impartiti in mod conventional in carbohidrati  "buni" si "rai".

 

Carbohidratii buni sunt  prezenti in alimentele asupra carora nu s-a intervenit prin nici un mijloc de procesare umana sau tehnologica. Acestia sunt de regula bogati in fibre si  furnizeaza organismului cantitatea necesara de energie pentru o perioada indelungata de timp.

 

Principalele surse de carbohidrati buni sunt: fructele, legumele, cerealele integrale si lactatele. Cei cu continut bogat de fibre ajuta la scaderea nivelului de colesterol din sange si la detoxifierea organismului.

 

Consumul a cinci portii de fructe si legume in cantitati mici, furnizeaza organismului zece sau chiar mai multe grame de fibre, iar o jumatate de ceasca de fasole gatita, pana la 8 grame.

 

Carbohidratii rai se intalnesc in produsele care au suferit modificari de la starea naturala prin rafinare si procesare, iar ca urmare a acestui lucru si-au pierdut cea mai mare parte din valoarea nutritiva.

 

Produsele bogate in carbohidrati rai sunt cele care contin zahar sau faina alba rafinata. Bomboanele, prajiturile si pastele albe sunt doar cateva exemple cu care interactionam aproape zilnic. Acestea mai contin deseori si aditivi, coloranti, arome sau conservanti care de asemenea au impact negativ asupra sanatatii.

 

Glucidele continute de alimentele rafinate au capacitatea de a fi absorbite usor de organism si de a ridica rapid nivelul zaharului din sange. Hormonul responsabil pentru reglarea glucozei va reactiona favorizand depozitarea ei sub forma de glicogen in ficat si muschi, si sub forma de lipide in tesuturile adipoase.

 

Cosumul de carbohidrati rai este urmat  de o crestere brusca a energiei si de o scadere la fel de rapida. Din acest motiv, cei care ii utilizeaza in alimentatie sunt determinati sa consume din ce in ce mai multi carbohidrati rai, intrand astfel intr-un cerc vicios.

Articole asemănătoare

  • Bujorii Black Beauty

    Cu flori mari si parfumate, de un visiniu inchis, aceasta varietate de bujor se adapteaza usor conditiilor din tara noastra, avand nevoie doar de un sol relativ fertil, cat mai mult soare (dar se dezvolta bine si intr-un spatiu din gradina unde sa fie in penumbra) si sa fie udat in mod regulat, fara a folosi cantitati mari de apa.

  • Trandafirul Bicolette

    Varietate de origine elvetiana de trandafir teahibrid, cu boboci de un rosu intens, cu nuante inchise aproape de purpuriu si parfum usor, Bicolette ajunge la maturitate la circa 150 de cm inaltime, dar surprinde placut prin florile sale mari, duble, cu peste 20 de petale intr-un interesant contrast cromatic fata de frunzisul de un verde inchis, usor lucios.

  • Fructe pentru sanatate

    Strugurii: daca va plac strugurii, indiferent de soi si culoare, oferiti corpului doze generoase de vitamina B, A si C, veti avea un sistem imunitar mai rezistent si un sistem circulator mai puternic, iar inima va fi mai tanara si va functiona mai bine.

  • Planta de “Trei Rai”, buna pentru bolile de ficat

    Planta de Trei Rai, ficateaua sau popalnicul iepuresc este o planta micuta, acoperita cu perisori, din familia ranunculaceelor. Planta creste frecvent in padurile de foioase de deal si de munte. Frunzele sale, impartite in trei lobi, raman verzi si in anotimpul rece.

  • Avocado umplut cu somon

    Fiecare dintre noi se bucura atunci cand in vizita vin prieteni buni si persoane dragi. De aceea suntem pregatiti sa preparam pentru ei cele mai alese bucate