Ce sunt fitonutrientii

Ne place sa mancam fructe si legume, crude sau in retete complicate sau surprinzator de simple, dar cati dintre noi stim ca astfel, in afara de vitamine, minerale si substante nutritive organismul nostru primeste in fiecare zi aparent misteriosii compusi chimici din plante, cunoscuti de cercetatori sub numele de fitonutrienti? Etimologia acestui termen provine din cuvantul grecesc "fito" (planta), si daca fructele si legumele au nevoie de acesti compusi naturali pentru a se dezvolta mai repede si mai bine, dar si pentru a se proteja de bolile diverse ce le pot afecta. Un exemplu familiar tuturor ar trebui sa fie beta-carotenul, insa se stie mai putin ca acesti fitonutrienti dau in buna masura culoarea intensa a unor legume si fructe, iar cei mai multi dintre ei au efecte benefice asupra sanatatii daca sunt consumati cat mai des.  
 
Specialistii estimeaza numarul fitonutrientilor la peste 4000, si doar o mica parte dintre acestia au fost pana acum studiati pentru a se constata efectele pe termen lung asupra organismului uman, insa cei deja examinati si-au dovedit utilitatea. Nutritionistii recomanda un "amestec de cinci culori" cand vine vorba de cereale, fructe si legume, si ideal ar fi sa ajungem la un echilibru zilnic. 
 
In rosii sau in ardeiul rosu, spre exemplu, vom gasi licopenul, cel care ar fi "responsabil" si pentru culoarea tomatelor clasice, si dincolo de gust ar avea si rol de sustinere si intarire a sistemului imunitar. Vrei ochi mai sanatosi, mai tineri, dar si un aliat impotriva radicalilor liberi care imbatranesc inainte de vreme pielea? Atunci mancati cat mai des varza, broccoli, salata verde, spanac, varza creata, si in timp doza crescuta de luteina isi va face cu siguranta simtite efectele. Adaugati acid elagic din kiwi, afine, alune (preferabil crude), capsune, zmeura si alte fructe de padure, si cu siguranta va veti simti mai bine. Iar daca va plac citricele - portocale, grapefruit, lamai - avem o alta veste buna: acestea contin in coaja si pulpa un alt compus, un fitonutrient numit hesperidina, ce sustine sistemul nostru imunitar si ajuta productia de colagen in organism. Asadar nu intamplator ni se recomanda citricele in perioadele in care ne revenim dupa o boala, incercam sa ne pazim de gripele sezoniere sau ne trebuie acel plus de energie. 
 
Potrivit recomandarilor am avea nevoie - in cazul unei alimentatii ideale - de aproximativ 300 - 400 de grame de fructe si legume in fiecare zi pentru a fi cat mai sanatosi, dar daca adaugam cereale, alune, nuci, in combinatii cat mai ingenioase si mai ales gustoase vom reusi sa ii asiguram organismului acele rezerve de energie si vitalitate de care are atata nevoie.  

Articole asemănătoare

  • Cum sa pastram fructele si legumele proaspete mai mult timp

    Merele se tin departe de caldura si umiditate sau lumina puternica (mai ales daca sunt bine coapte), ideal intr-un loc intunecat si racoros, sau pot fi puse in frigider unde rezista pana la trei, chiar patru saptamani. Dar la fel ca majoritatea fructelor si legumelor odata ce sunt tinute la rece isi vor modifica atat gustul cat si textura.

  • Trandafirii Snow Dance

    Cu bobocii sai de un alb pur, imaculat, mari si intr-un frumos contrast cu frunzisul de un verde inchis, lucios, este o varietate perfecta atat pentru decor cat si pentru buchete sau decoratiuni florale pretentioase, pentru ca florile rezista bine dupa ce sunt taiate.

  • Fructele de mare. Ce sunt si cum ne ajuta?

    Fructele si legumele naturale nu sunt singurele alimente sanatoase, ci poate doar cele mai populare si intrebuintate

  • Ce sunt galbiorii si ce stim despre ei?

    Galbiorii, asa cum sunt denumiti in popor, reprezinta un sortiment de ciuperci, care in Antichitate era un indragit bun pentru comert

  • Ce sunt nutrientii?

    In ultimele decenii, interesul specialistilor fata de alimentatia sanatoasa a condus la dezlegarea unor "mistere" legate de proprietatile curative ale multor alimente.