Importanta fibrelor alimentare

 

Foto: livestrong.com

 

 Fibrele alimentare se inumara printre cei mai importanti nutrienti care ajuta la mentinerea sanatatii. Principalele surse din care pot fi obtinute sunt fructele, legumele, cerealele integrale si leguminoasele.

 

Avantajele alimentatiei bogate in fibre au fost scoase in evidenta preponderent dupa anul 1950, cand studiile medicilor si nutritionistilor au abordat aceasta problema.

 

Tot atunci s-au constatat efectele negative al deficitului de fibre. Aportul scazut al acestora a fost asociat  cu dezvoltarea a numeroase probleme de sanatate dintre care amintim: cancerul de colon, obezitatea,  nivelul crescut de colesterol, constipatia si hemoroizii.

 

In functie de capacitatea fibrelor de a se dizolva in apa, acestea au fost clasificate in solubile si insolubile, ambele tipuri avand rolul si importanta lor in organism.

 

Actiunea fibrelor solubile se rezuma in special la prima parte a sistemului digestiv formata din stomac si intestinul subtire. La contactul cu apa fibrele isi maresc volumul si devin gelatinoase oferind senzatia de satietate, motiv pentru care sunt frecvent recomandate in curele de slabire.

 

Un alt atu este ca ele incetinesc digestia si conversia carbohidratilor in glucoza, ceea ce determina stabilizarea cantitatii de zahar din sange. Pe de alta parte, stagnarea nutrientilor pentru mai mult timp in acest sector al sistemului digestiv, ofera organismului si posibilitatea de a valorifica mai eficient substantele utile din alimente.

 

Studiile au aratat ca fibrele solubile contribuie la mentinerea unui nivel scazut de colesterol in sange. In timpul tractului digestiv, prin intermediul acizilor biliari, fibrele se asociaza cu colesterolul impiedicand absorbtia acestuia in organism. 

 

Una dintre cele mai grave afectiuni asupra carora fibrele alimentare au impact pozitiv este cancerul. S-a constatat ca fibrele asociate cu pectina provenita din citrice contribuie la reducerea in dimensiune a tumorilor.  

 

Beneficiile fibrelor insolubile sunt asociate cu actiunea mecanica a acestora  in organism. Ele sunt cele care accentueaza tranzitul continutului intestinal prin sistemul digestiv prevenind constipatia si ajutand la eliminarea toxinelor blocate in intestine.

Articole asemănătoare

  • Cum prevenim diabetul zaharat tip 2?

    Exista obiceiuri alimentare la care foarte multe persoane nu pot sau nu vor sa renunte nici in ruptul capului. Consumul de dulciuri este unul dintre acestea, cu toate ca riscurile sale sunt bine cunoscute. Inainte ca diagnosticul sa fie ingrijorator, medicii ne recomanda sa invatam cum sa gestionam problema pentru a evita diabetul zaharat tip 2.

  • Sunt capabile suplimentele alimentare sa ofere energie?

    Astazi, cand miturile despre alimentatie sunt la ordinea zilei, se intampla uneori sa avem indoieli si cu privire la cele mai evidente adevaruri. De pilda, sunt intr-adevar capabile suplimentele alimentare sa ne ofere energie?

  • Cat de importanta este diversitatea in alimentatie?

    A respecta o dieta variata inseamna a gasi un echilibru intre toate sursele de nutrienti trebuincioase organismului. Nici un aliment sau categorie de alimente din lume, indiferent de complexitatea ori importanta ce i se acorda, nu contine

  • Detoxifierea organismului, o cerinta a timpurilor noastre

    Pentru a ilustra cat de importanta este calitatea alimentelor consumate la fiecare masa, inchipuiti-va organismul ca pe o masinarie a carei functionare depinde in buna masura de calitatea combustibilului.

  • Perele, surse bogate de fibre

    Versatile ca zilele de toamna si delicioase, perele se numara printre fructele populare din acest sezon.