Iod

Iodul joaca un rol important in buna functionare a glandei tiroide, un organ situat la nivelul gatului, care regleaza secretia catorva hormoni direct legati de metabolismul general.

 

Doza zilnica recomandata: 150-200 mcg.

Adultii au nevoie de 150 mcg. In perioadele de sarcina si alaptare, femeile au nevoie de 175-200 mcg.

 

Surse

Principalele surse sunt: sarea iodata, algele, pestii de apa sarata, fructele de mare, sarea de mare.

 

Roluri si caracteristici

- intra in compozitia tiroxinei, hormonul care regleaza productia de energie, care mentine constanta temperatura corpului, respiratia si tonusul muscular;

- asigura sanatatea pielii, a parului si a unghiilor;

- ajuta la mentinerea greutatii corporale;

- serveste, in uzul extern, drept antiseptic pe plagile cutanate, in tratamentul inflamatiilor si infectiilor.

 

Tulburari atribuite deficitului de iod

Gusa este simptomul cel mai vizibil (expansiunea volumului glandei tiroide care creeaza o umflatura la baza anterioara a gatului), care se adauga la o serie de alte probleme: hipotiroidie (activitate diminuata a glandei), crestere in greutate, scaderea libidoului, palpitatii, scaderea temperaturii corpului si schimbari de comportament.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de iod

In stare naturala, iodul nu prezinta nici un risc de toxicitate. In tratament, el poate provoca alergii, ingalbenirea pielii si a unghiilor. O supraincarcare cu iod poate declansa hipertiroidie, care se manifesta prin tremuraturi ale extremitatilor, tahicardie, bufeuri.

 

Note utile

- Suplimentarea iodului trebuie facuta in urma recomandarii medicului si este contraindicata femeilor insarcinate si celor care alapteaza.

- Anumite alimente, precum broccoli, varza si arahidele incetinesc absorbtia iodului de catre tiroida.

Articole asemănătoare

  • Miezul de nuca pentru sanatate

    Miezul de nuca mancat frecvent ajuta la fixarea calciului in oase, mentine sanatatea sistemului circulator si scade nivelul colesterolului din organism, previne unele tipuri de cancer si are un efect antiinflamator natural

  • Cum ne putem bucura din plin de calitatile spanacului?

    Spanacul este o planta legumicola anuala originara din Asia Mica. Planta are o radacina fusiforma si o tulpina dreapta, care nu trece de 30 cm inaltime. Exista mai multe tipuri de spanac si despre toate se considera ca prezinta proprietati valoroase pentru sanatate.

  • Nucile, alimente care asigura functionalitatea creierului

    Datorita formei pe care o au, si nu numai, nucile sunt foarte frecvent asociate cu creierul nostru, caruia ii ofera din cate se pare multiple beneficii. Astazi, datorita stiintei, oamenii inteleg mult mai mult decat in trecut cu privire la modul in care alimentele isi pun amprenta asupra starii noastre de sanatate.

  • 6 lucruri putin cunoscute privitoare la sare

    Sarea este ieftina si disponibila pretutindeni in zilele noastre insa nu a fost asa dintotdeauna. In trecut, valoarea ei ajunsese sa echivaleze cu cea a aurului, de unde numele de “aur alb”.

  • Legumele proaspete – baza bucatariei meditaranene

    Legumele proaspete reprezinta baza atunci cand pregatim preparate mediteranene. Vinetele, rosiile, dovleceii