Magneziu

Acest mineral, cu un aport vital in numeroase functii metabolice, este prezent cu preponderenta in tesutul osos, dar se gaseste si in muschi, inima, ficat, rinichi, tub digestiv si plasma. Interesul pentru magneziu, care a devenit cel mai cercetat mineral din universul nutritiei, se poate observa si din numarul mare de studii care ii sunt dedicate.

 

Doza zilnica recomandata: 400 mg.

Femeile care asteapta venirea unui copil ar trebui sa­si dubleze ratia.

 

Surse

Magneziul se gaseste in: cerealele integrale, fructele oleaginoase (nuci, migdale, alune), ciocolata, leguminoase (fasole alba, bob), spanac, avocado, broccoli, mere, banane, citrice, unele ape minerale si in anumite fructe de mare (melci marini).

 

Roluri si caracteristici

- intervine in metabolismul glucidelor, lipidelor si proteinelor;

- asigura energia corpului;

- actioneaza asupra nivelului excitabilitatii neuromusculare (activeaza contractia musculara si impiedica crampele), asupra permeabilitatii celulare (transmiterea influxului nervos), are anumite activitati enzimatice si participa la reglarea cardiaca;

- faciliteaza asimilarea vitaminei C, a calciului, fosforului si potasiului;

- devine un calmant natural cand este utilizat impreuna cu calciul; totodata, din punct de vedere al functionarii cardiovasculare, magneziul este un antagonist al calciului; un exces de calciu declanseaza o eliminare accentuata de magneziu in urina;

- impiedica formarea calculilor si calcificarea vaselor sangvine;

- intareste smaltul dintilor;

- folosit sub forma de saruri de sulfat de magneziu pentru baia picioarelor, elibereaza muschii si tesuturile inflamate de surplusul de apa;

- utilizat sub alte forme de saruri (carbonat, oxid sau hidroxid), poate servi drept pansament gastric.

 

Tulburari atribuite deficitului de magneziu

Carentele de magneziu sunt relativ frecvente. Stresul, diureticele, medicamentele care controleaza astmul, anumite antibiotice, anumite medicamente cu actiune cardiovasculara, alcoolul, consumarea in exces a zaharului rafinat, cofeina, dieta hipocalorica, schimbarea conditiilor fiziologice, precum in sarcina si in alaptare, sunt tot atatia factori care pot epuiza rezervele de magneziu si genera un deficit. Carenta trebuie sa atinga un nivel inalt inainte ca semnele sa permita detectarea ei. Simptomele sunt variate: tetanie - contractii puternice si prelungite ale muschilor mainii (degetele capata forma unui con) si furnicaturi, spasmofilie, scaderea poftei de mancare, pierderea coordonarii, insomnie, iritabilitate, voma, rinite, dureri in gat etc.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de magneziu

Insuficienta renala este cateodata cauza directa a unei acumulari de magneziu in organism, de aceea suplimentul de magneziu nu este recomandat persoanelor care au aceasta afectiune.

Posibilitatea intoxicatiei devine reala cand dozele ating nivelul de 1000 mg/zi. Efectul este diareea.

 

Note utile

- Persoanele care sufera de afectiuni cardiace ar trebui sa consulte medicul inainte de a lua suplimente de magneziu.

- Copiii care au incontinenta urinara nocturna si­ar putea ameliora rezistenta sfincterelor prin administrarea unui mic supliment de magneziu

Articole asemănătoare

  • Cinci motive pentru care este bine sa mananci masline cat mai des

    Cei care le prefera ca o gustare sanatoasa sau un plus de gust in timpul mesei vor oferi astfel organismului sodiu, potasiu si magneziu, au relativ putine calorii si sunt recomandate in dietele de slabire.

  • Spanacul, un aliat esential pentru un sistem imunitar puternic

    Banalul spanac are nu mai putin de 15 vitamine si minerale esentiale pentru sanatate: vitamina A si K, vitamina E, vitamina C, calciu, magneziu, fier, potasiu si lista poate continua.

  • Cinci alimente ce reduc nivelul de anxietate

    Migdalele: crude, sunt o excelenta sursa de magneziu, pentru ca intr-o portie de doar 30 de grame veti gasi aproximativ 75 de mg de magneziu, esential pentru o stare de bine si relaxare. Este de fapt un truc simplu, si anume sa gasesti acele fructe si legume care mentin sau cresc nivelul de serotonina, asa ca in perioadele stresante ne vom simti mai calmi, vom putea sa luam mai repede si mai usor deciziile corecte, vom suporta mai bine momente de criza care ne scot din ritm.

  • Ce (poate) nu stiati despre castraveti

    Castravetii au peste 95 la suta apa, contin numeroase vitamine – C, B1, B2, B6 – acid folic, dar si zinc, magneziu, calciu, potasiu, fiind o alegere excelenta atunci cand avem nevoie de o gustare hidratanta, sanatoasa, cu foarte putine calorii.

  • Ce afectiuni puteti trata cu ceaiul de ghimbir

    Cunoscut ca un condiment exotic, avand un gust specific, placut, cu note putin picante, ghimbirul are si valente terapeutice surprinzatoare, fiind un leac naturist cu proprietati antibacteriene, antiinflamatoare si revitalizante. In ghimbir se gasesc vitamina B6, C, D alaturi de magneziu, zinc, calciu, etc.