Patrunjelul, mai bogat in vitamina C decat portocala

In ciuda faptului ca este privit de multe ori ca o planta autohtona, patrunjelul a avut si are propria vechime si poveste. Specialistii il considera provenit din zona Mediteranei, chiar daca inca din evul mediu il regasim la popoarele nordice. Insusi numele de patrunjel, compus din cuvintele grecesti 'petros' (piatra) si 'selinon' (telina), pare sa ateste aceasta realitate istorica si geografica.

Patrunjelul este o planta bianuala ale carei seminte sunt seamanate intaia data prin aprilie-mai in vederea colectarii din vara.  O a doua cultura poate fi obtinuta toamna tarziu daca semintele sunt puse in pamant in luna iulie.

Planta prefera locurile cu soluri umede, bogate in nutrienti naturali si umbrite partial de coronamentul unor pomi maturi sau chiar de o simpla palisada. In copilarie, multi dintre noi obisnuiam sa ne ajutam bunica in bucatarie culegand din gradina un "buchetel" alcatuit din fire de patrunjel pentru a da savoare supelor. Insa parfumul de care profita gospodinele este o calitate insignifianta in raport cu potentialul tamaduitor. 

Din punct de vedere medicinal patrunjelul se comporta ca o planta anticanceroasa, antiseptica, antiinfectioasa, si ca un un stimulent al sistemului imunitar si digestiv. Mai mult decat atat, semintele stimuleaza fertilitatea si lupta impotriva dependentei de alcool si a tumorilor cerebrale. 

Radacina si frunzele contin calciu, vitamine din complexul B, fier, magneziu si foarte mult potasiu. Asupra vitaminei A si si a beta-carotenului regasite din abundenta in patrunjel nu vom mai zabovi cunoscand importanta lor in organism.

O cantitate de 25-30 mg de patrunjel proaspat este suficienta pentru a asigura necesarul zilnic de vitamina C unui adult. Ba mai mult decat atat, merita sa amintim ca patrunjelul contine mai multa vitamina C decat portocala, lamaia sau oricare alt fruct consacrat in acest sens.

Patrunjelul poate fi crescut aproape in orice colt al gradinii dumneavoastra si chiar in ghiveci. Prin urmare, de ce sa nu profitatati asa cum ar trebui de beneficiile pe care le ofera cu atata generozitate?


Sursa foto

I. C.

Articole asemănătoare

  • Suc de morcovi si portocala pentru o imunitate mai buna

    In loc de medicamente puteti incerca in lunile de iarna acest suc foarte simplu de pregatit, cu morcovi, mar si portocala. Este bogat in vitamina C, A si K, potasiu si calciu, fibre si nutrienti. Si daca alegeti fructe bine coapte nici nu veti avea nevoie de miere, pentru ca gustul final va fi dulce, plin, intens.

  • Ce (poate) nu stiati despre fructe

    Intr-un fruct de kiwi gasiti de pana la doua ori mai multa vitamina C decat intr-o portocala. Dar si in mango sau papaya veti gasi cantitati mari de vitamina C. Daca preferati portocalele trebuie sa stiti ca au si antioxidanti care va protejeaza de radicalii liberi, ajutand pielea sa isi mentina tineretea mai multa vreme.

  • Sirop natural din coacaze negre

    Fructe foarte aromate, coacazele negre sunt de 3-4 ori mai bogate in vitamina C in comparatie cu portocalele. In zilele de vara, un sirop natural cu aroma de fructe poate fi potrivit in combinatie cu un pahar de apa rece, pentru a prepara o bautura racoritoare.

  • Guava, un fruct foarte bogat in vitamina C

    Guava contine multe substante benefice pentru organismul nostru, de aceea este indicat sa il consumam.

  • Fructele cu continut bogat de vitamina C previn racelile

    Consumul de fructe este recomandat si in sezonul rece, deoarece fructele pe care le avem la indemana iarna au un continut bogat de vitamina C si pot preveni racelile.