Rosia, un aliat important in mentinerea sanatatii

Rosiile sau tomatele sunt originare din partea de nord-vest a Americii de Sud, din zona de coasta a Anzilor Cordilieri, unde, initial, faceau parte din flora spontana a locului. Desi in sensul botanic rosiile sunt fructe, ele nu au totusi calitatea de desert precum o au alte fructe si de aceea ne referim ca si cum fac parte din categoria legumelor.

Consumata atat in stare cruda, cat si prin preparare termica, aceasta poate fi de culoare rosie, galbena sau mov, toate soiurile furnizand nutrienti esentiali pentru organism. In franceza rosiei i se spune pomme d'amour, insemnand "marul dragostei” avand in vedere ca initial s-a considerat ca are calitati afrodisiace.

Rosiile sunt extrem de versatile si au un gust deosebit. Conform ultimelor cercetari, ele au un nivel ridicat de licopen, o fitochimicala cu proprietati antioxidante. Unele studii sugereaza faptul ca acesta scade riscul aparitiei cancerului de prostata. Studiile privind licopenul, carotenoid gasit in tomate si tot ce e facut din ele este extraordinar pentru proprietatile sale antioxidante si prevenirea cancerului.
Rosiile sunt un aliment dietetic, foarte bogat in apa (aproximativ 95%) si foarte sarac in calorii. Sunt o buna sursa de minerale (in special potasiu dar si magneziu, calciu, fier, zinc, iod) si de vitamine (vitaminele A,C si E).

O rosie de marime medie contine 11 calorii, 95% din greutatea sa este apa si 4% carbohidrati. Aceste caracteristici, impreuna cu proprietatile sale diuretice si continutul scazut de sodiu, transforma rosia intr-un aliat important in dietele de slabire si pentru mentinerea numarului optim de kilograme.

Efecte vizibile pentru sanatatea organismului se obtin din consumul unei portii de tomate (de exemplu, un pahar cu suc de rosii sau alte preparate echivalente), in fiecare zi. Spre deosebire de alte fructe si legume al caror continut nutritiv se reduce atunci cand sunt tratate termic (cum ar fi distrugerea cantitatii de vitamina C), in cazul rosiilor, in urma acestui proces, se pastreaza proprietatile lor antioxidante si are loc cresterea concentratiei de licopen. Mai mult, studiile au confirmat ca organismul absoarbe mult mai bine licopenul din tomatele tratate termic.

I. C.

 

Articole asemănătoare

  • Ceaiul verde in terapiile naturiste

    Potrivit nutritionistilor ceaiul verde este un aliat util in curele de slabire, dar este recomandat si celor care au ajuns in sfarsit la greutatea ideala, dar isi doresc sa o pastreze cat mai usor. Dincolo de gust si aroma acest ceai are putine calorii si intensifica arderile interne, dar nu inseamna ca nu puteti adauga putina miere daca gustul putin amarui (datorita taninurilor) este prea puternic.

  • Patru remedii naturiste folosind ceai verde

    Datorita antioxidantilor ceaiul verde, baut cu sau fara miere, este un aliat important in perioada racelilor de sezon sau chiar cand ne-am imbolnavit, pentru ca va intari sistemul imunitar si il va ajuta sa lupte mai usor cu boala. Iar daca adaugati si putina zeama de lamaie sau ghimbir ras ceaiul nu va capata doar un gust mai placut, ci va fi si mai bun datorita vitaminei C.

  • Cinci bauturi care ne ajuta sa slabim mai usor

    Banalul suc de lamaie proaspat stors este un aliat esential in lupta atat de grea cu greutatea in plus, ajutand digestia si facand ca eliminarea toxinelor din organism sa fie mai rapida si mai usoara. Simplu sau cu putina miere si apa plata, rezultand astfel o limonada de casa gata imediat, sucul de lamaie este recomandat in curele de slabire, dar si pentru un sistem imunitar mai puternic, mai multa energie si o stare generala mai buna.

  • Castravetele amar in terapiile naturiste

    Utilizat de multa vreme in medicina traditionala chineza, castravetele amar (sub forma de ceai) este recomandat celor care sufera de diabet, fiind considerat de adeptii terapiilor naturiste un adjuvant util in mentinerea nivelului glucozei la un nivel normal.

  • 5 motive pentru care sa optezi pentru iaurtul grecesc

    Delicios si extrem de nutritiv, iaurtul grecesc este mai mult decat un aliment banal cu care ne putem astampara foamea intre mesele principale ale zilei. Cam aceasta ar fi, in esenta, concluzia la care au ajuns ultimele cercetari din domeniul nutritiei.