Vitamina A

retete dovleac

 

Este bine de stiut ca 100 g de pulpa de dovleac asigura aproximativ 71% din necesarul zilnic de vitamina A.  Studiile arata ca o dieta bogata in vitamina A si carotenoizi este asociata cu scaderea incidentei de cancer, ateroscleroza, cataracta. De aceea este bine sa pregatim cat mai multe retete pe baza de dovleac.

 

Atunci cand incercam sa pregatim o placinta delicioasa cu dovleac, si nu numai, trebuie sa alegem cu grija dovlecii potriviti, mai ales ca acum gasim pe piata o varietate destul de larga.

 

 

Intalnim in piete dovleacul alb turcesc, dovleacul turcesc turban, dovleacul placintar,  toti acestia avand forme si culori diferite.

 

Se folosesc in mod uzual soiurile C. maxima sau C. moschata.

 

Dovleacul C. maxima  are o forma alungita, intocmai unei banane uriase, are coaja de culoare bej portocaliu,  iar miezul portocaliu nu este grozav la gust, dar merge foarte bine copt.

 

Dintre varietatile acestui tip, dovleacul turcesc sau turbanul turcului,  este ornamental si seamana cu un  turban turcesc.  La gust nu este prea dulce, dar este perfect pentru decoratiuni. Avand coaja in culori amestecate de portocaliu, verde si rosu, este potrivit pentru supe.

 

Dovleacul D. maxima are forma rotunda si este si turtit. Coaja este verde,  miezul portocaliu, foarte dulce.

 

Dovleacul  C. moschato, in forma de para, cu coaja bej sau oranj, miezul portocaliu intens,  gat lung si baza rotunda in care se afla si semintele,  are gust de cartof dulce.

 

Printre producatorii cei mai importanti de dovleac se numara si Romania, alaturi de Turcia, Italia, China,  Egipt sau Argentina.

 

gradinamea.ro

22 Noiembrie 2007

Articole asemănătoare

  • Cinci motive pentru care este bine sa mananci mai des broccoli

    Broccoli este o excelenta sursa de vitamina A, B, C si K, dar si de potasiu, acid folic, fosfor sau mangan, alaturi de antioxidanti.

  • De ce este bine sa mancam fasole verde

    O excelenta sursa de vitamine, fasolea verde este plina de proteine, carbohidrati si vitamine, fie ca este vorba de vitamina A (ce mentine tineretea pielii si previne anumite boli cronice), K (regenereaza celulele si mentine sanatatea sistemului osos) sau C, dar este si o buna sursa de fier sau fibre, esentiale pentru buna functionare a sistemului digestiv.

  • Cinci sucuri naturale pentru un sistem imunitar mai puternic

    Portocalele si in general citricele inseamna inainte de toate vitamina C, antioxidanti, vitamina A si zinc (portocalele), si pot fi stoarse pentru suc sau, de ce nu, pot fi gustarea ideala pentru cei mici si cei mari deopotriva.

  • Smochinele, o gustare sanatoasa pentru orice anotimp

    Sunt o buna sursa de calciu, magneziu, fier si potasiu, vitamina A si K

  • Fructe si legume bogate in vitamina A

    Nu este un mit ca morcovii, o gustare dulce si sanatoasa si un ingredient de baza pentru diverse retete, au multa vitamina A. Au fibre, putine calorii, sunt versatili si ofera corpului in doar 100 de grame de patru pana la cinci ori ncesarul zilnic de vitamina A.