Vitamina B3 sau Vitamina PP

Cercetarile facute pentru combaterea unei boli - pelagra - au dus la descoperirea vitaminei B3, denumita si niacina sau vitamina PP. Aceasta boala endemica se manifesta, in trecut, prin aparitia la nivelul epidermei a unor dermatite grave, roseata, mancarimi, ingrosarea pielii, prin tulburari digestive (lipsa poftei de mancare, voma, diaree), tulburari ale nervilor membrelor inferioare si tulburari mentale (insomnie, cefalee, depresie, pierderea memoriei, halucinatii). Absenta din alimentatie a proteinelor animale si excesul de porumb genereaza aparitia pelagrei.

 

Doza zilnica recomandata: 13-20 mg.

Cantitati cuprinse intre 7-15 mg sunt recomandate copiilor, de la 15-18 mg, adultilor si 20 mg femeilor insarcinate sau care alapteaza.

 

Pentru a asigura ratia exacta necesara nevoilor dumneavoastra, consumati 6,5 mg de vitamina B3 la fiecare 1000 de calorii consumate.

 

Surse
Pestele, carnea alba, ficatul, carnea de vitel si vaca, cerealele si painea integrala, curmalele, smochinele, piersicile, avocado, migdalele, ciupercile proaspete, arahidele.

 

Roluri si caracteristici
- atenueaza riscul aparitiei unor tulburari cardiovasculare, diminuand colesterolul daunator (LDL), crescand nivelul celui benefic (HDL) si scazand nivelul trigliceridelor din sange. Cercetatorii afirma ca niacina poate sa scada potentialul ficatului de a produce colesterol. Ipoteza este insa neverificata;

- modereaza tensiunea arteriala, amelioreaza circulatia sangelui;

- participa, alaturi de celelalte vitamine din grupa B, la metabolizarea proteinelor, glucidelor si lipidelor;

- protejeaza impotriva aterosclerozei, migrenei, ametelilor;

- previne aparitia diareei.

 

Tulburari atribuite deficitului de vitamina B3
Desi in zilele noastre pelagra este o boala rara, exista inca posibilitatea aparitiei ei. Acum poate fi diagnosticata de la primele simptome precum oboseala, probleme de digestie, irascibilitate, respiratie greoaie.

 

Alcoolicii si persoanele ce sufera de tulburari gastro­intestinale trebuie sa stie ca sunt predispuse la o astfel de carenta vitaminica. De asemenea, cei ce consuma zaharuri rafinate sau urmeaza un tratament cu antibiotice pot suferi de un deficit de vitamina B3.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de vitamina B3
Riscurile intoxicarii cu vitamina B3 sunt inexistente; efecte secundare pot aparea in cazul hipervitaminozei datorate suplimentarii si, in nici un caz, in urma consumului de alimente ce contin niacina. Pot aparea la nivelul epidermei mancarimi, arsuri, roseata, dureri de cap sau leziuni hepatice.

 

Note utile
- Este recomandat consumul de vitamina B3 dupa masa principala.

- Cand cantitatea zilnica depaseste 1000 mg, trebuie ca pacientul sa fie pus sub supraveghere medicala; astfel de cazuri se intalnesc in tratamentul hipercolesterolemiei.

- Daca regimul alimentar include in cantitati suficiente proteine (carne, oua, branzeturi), nu exista nici un risc de imbolnavire.

- Suplimentele de vitamina B3 previn bronsita, ametelile, acufenele (''zgomote'' in urechi).

Articole asemănătoare

  • Rosiile pentru sanatate

    Cum are multa vitamina C doar o rosie de dimensiuni medii pe zi ne ofera pana la 40 la suta din necesarul zilnic, in vreme ce vitamina K, despre care se vorbeste mai putin, este utila pentru a regla tensiunea arteriala

  • Ghimbirul sau piperul alb

    Pentru cine a luat contact cu bucataria ortientala sau chiar numai cu cea mediteraneeana ghimbirul nu mai reprezinta o noutate. Ghimbirul este o planta raspandita preponderent in zonele tropicale din sud-estul Asiei care a avut de-a lungul timpului un rol esential in procesul de vindecare a bolilor.

  • Torturi. Tort de portocale

    Portocalele, unele dintre cele mai preferate fructe din lume, sunt o sursa bogata de vitamine, predominanta fiind vitamina C. Aceasta vitamina protejeaza puternic corpul nostru impotriva elementelor de natura nociva.

  • Papaya

    Papaya, fruct originar din America centrala si zona de nord a continentului sud american, se cultiva in prezent in majoritatea tarilor cu clima tropicala, Brazilia, India, Africa de sud, Sri Lanka sau Filipine. Papaya este un fruct bogat in vitamina C si vitamina A.

  • Vitamina D

    Vitamina D este continuta de pestele gras - hering, sardina, somon - si untura de peste (morun, ton, calcan), galbenus de ou, unt, lapte integral si lactate nedegresate. Vegetalele nu contin aceasta vitamina.