4 nutritienti comuni care ar putea sa ne lipseasca


O dieta oricat de “sanatoasa” ar fi nu are intotdeauna efectul scontat. Cauza o constituie in general particularitatile fiecarui organism si modul in care acesta reactioneaza. Va prezentam 4 nutrienti la care fara sa stiti ati putea fi deficitari: 

1. Fibrele
De ce iti trebuie: Fibrele sunt implicate in prevenirea diabetului, a unor anumite tipuri de cancer si a bolilor de inima. Cercetatorii au sugerat de asemenea ca alimentele cu continut bogat de fibre ar putea ajuta persoanele supraponderale sa slabeasca, prin efectul de “satietate” pe care il ofera imediat dupa masa. Din pacate, cei mai multi dintre noi consumam doar jumatate din cantitatea de fibre necesara pentru a sta departe de orice griji. Ghidurile de nutritie recomanda pentru femei o cantitate zilnica de 25 grame de fibre iar pentru barbati 38 de grame.

Cum le obtii:  Consumand fructe si legume proaspete! Cele mai bogate surse la indemana noastra sunt fasolea (8,8 g fibre la jumatate cana), para cu coaja (6,1 g de fibre), mazarea uscata gatita (4,7 g de fibre la jumatate de cana), apoi marul cu coaja (3,5 g de fibre) , zmeura si strugurii. Sunt de luat in vedere si prunele, portocalele, varza de Bruxelles, broccoli, spanacul si cerealele integrale.

2. Calciul
De ce iti trebuie: Calciul este important in primul rand in sanatatea sistemului osos, dar privit in amanunt detine un rol mult mai complex. Calciul participa la procesul de contractie musculara, la transmiterea semnalelor nervoase si la vasodilatatie. O persoana adulta necesita in jur de 1,000 mg pe zi.
 Cum il obtii: Produsele lactate fara grasimi, sau cu continut redus de grasimi, sunt probabil cea mai buna alegere. Un simplu pahar de lapte sau iaurt iti poate furniza intre 300 mg si 490 mg calciu. De asemenea, cateva plante cu frunze verzi ofera o cantitate de calciu usor absorbabil in organism, cum sunt gulia si varza.

3. Potasiul   
De ce iti trebuie: Potasiul corespunde functional intr-o buna masura cu calciul. Astfel, aceasta substanta minerala este esentiala in transmiterea semnalelor nervoase si in contractia musculara. Ultimele cercetari au demonstrat, in ciuda preconceptiilor, ca potasiul se implica activ in mentinerea presiunii arteriale la un nivel normal.  
Cum il obtii: Toate fructele si legumele contin in anumite cantitati potasiu, insa din pacate statisticile arata ca in America – si lucrurile ar putea fi chiar mai grave la noi – doar 32,5% dintre adulti servesc 2 portii de fructe pe zi si numai 26,3% ajung la frecventa recomandata, de 3 protii de fructe pe zi.

4. Vitamina D
De ce iti trebuie: Vitamina D este un nutrient important in constructia oaselor si a fost pusa in legatura cu incindenta scazuta a cazurilor de cancer, a tipului I de diabet si a sclerozei multiple. Spre deosebire de celelalte vitamine, vitamina D poate fi produsa de organism. Procesul de sinteza al vitaminei D existenta in epiderma este declansat de razele ultraviolete, fiind absorbita imediat de vasele sangvine. Doza zilnica recomandata este de 1020 mg, carenta provocand rahitism la copii si osteomalacia la adulti.

Cum o obtii: Vegetalele nu contin aceasta vitamina. Sursa principala de vitamina D ramane lumina naturala. In cazul unei slabe expuneri la soare trebuie sa furnizam resurse organismului prin alimentatie. Vitamina D este continuta si de pestele gras (hering, sardina, ton, macrou, somon) si untura de peste (morun, ton, calcan), galbenus de ou, unt, lapte integral si lactate nedegresate.

Sursa foto: thinkingaboutnutrition.com 

I. C.

Articole asemănătoare

  • Trandafirii Arthur Bell

    Va plac trandafirii galbeni? Cautati un soi rezistent, care sa infloreasca de mai multe ori pe an, iar florile sa fie mari, cu parfum puternic si sa iasa in evidenta imediat? Atunci "Arthur Bell", o varietate de trandafiri floribunda de o rara frumusete, ar putea sa fie alegerea ideala.

  • Cinci motive pentru care este bine sa mananci ardei iute

    Ardeiul iute rosu are un nivel ridicat de betacaroten, esential pentru buna functionare a organismului, si consumat de preferinta crud va ajuta sa aveti un sistem imunitar mai puternic si sa rezistati in fata infectiilor si bolilor de sezon.

  • Cinci recorduri din lumea vegetala

    Daca pentru cei mai multi un trifoi cu patru foi pare doar un mit, se pare ca exista suficienti pasionati care nu doar au reusit sa gaseasca mai multe exemplare, dar si-au alcatuit adevarate colectii. Il gasim cel mai adesea sub forma de martisor sau suvenir, si ar trebui sa ne aduca noroc daca il avem asupra noastra, insa cum ar fi sa ai doua, trei, 20 de exemplare? Poate chiar o suta sau doua sute? Si daca ai atat de mult noroc sunt foarte mici sanse sa te apropii prea curand de cel care detine recordul mondial in domeniu. Edward Landing din Cooper Landing, Alaska, Statele Unite avea pe 8 mai 2007... 111 060 exemplare de trifoi cu patru foi.

  • Cum se bucuram de menta proaspata

    Ne-am obisnuit sa cumparam plantele aromatice pentru diverse retete direct din magazin, uscate si puse in pungi, cutiute sau borcanase, cu etichete viu colorate, lipsite insa de o buna parte din gustul care scoate in evidenta orice reteta. Mai indraznete sau clasice, combinatiile pot sa schimbe o masa cu totul, si prietenii s-ar putea sa fie mai mult decat incantati.

  • Remedii care te ajuta sa pacalesti insomnia

    Probabil nu exista experienta mai neplacut decat cea in care incepem ziua obositi de la primele ore. Si nu pentru ca am fi lucrat pana tarziu, sau ca am fi participat noaptea la un eveniment memorabil, ci din cauza insomniei.