Colina, o parte vitala a dietei zilnice

Asupra proprietatilor benefice ale colinei se insista astazi foarte mult. Aceasta este esentiala in viata noastra de zi cu zi, sintetizata de aminoacizi,  vitamina B12 si acidul folic. Chiar si in aceste conditii este posibil ca organismul nostru sa nu reuseasca sa produca destula colina pentru a oferi corpului cantitatea de care are nevoie.

Colina este de asemenea foarte importanta in metabolismul grasimilor, ajutand la transmiterea impulsurilor nervoase.

Ce este pana la urma colina ?

Vitamina H, numita colina sau biotina, este o vitamina hidrosolubila care intervine in degradarea acizilor grasi, anumitor acizi aminati si a glucozei.

Similara cu vitaminele B, este numita si vitamina B8, importanta pentru producerea fosfolipidului fosfatidilcolina sau lecitina si pentru producerea neurotransmitatorului acetilcolina.

Care sunt beneficiile ?

Colina serveste numeroase functii in corpul nostru, in structura membranelor celulare, protejand organele vitale si ferind ficatul de acumularea de grasimi. Datorita dezvoltarii rapide, fetusii si sugarii au foarte mare nevoie de colina. Laptele mamelor contine un nivel crescut.

Cercetatorii si-au indreptat atentia catre acesta dupa ce testele de laborator au aratat ca soarecii ai caror mame nu au avut destula colina in dieta s-au dezvoltat mai putin la nivel cerebral.

De-a lungul ultimilor ani a existat o accelerare a cercetarilor, iar astazi putem spune ca substanta este esentiala pentru dezvoltarea creierului. Ajuta la dezvoltarea memoriei.

S-a demonstrat de asemenea ca anumite tipuri de probleme ale ficatului pot fi evitate cu ajutorul colinei. In plus poate ajuta la scaderea nivelului colesterolului, frecvent asociata cu bolile cardiovasculare. Totodata ajuta si la protejarea organismului impotriva anumitor tipuri de cancer. Desi ultima idee este in curs de cercetare, primele semne se arata pozitive.

Sursele cele mai bune de colina

Pana in 2004 cand au fost publicate primele pareri si liste cu alimentele bogate in colina studiile nu erau atat de ample ca astazi. In consecinta s-a descoperit ca alimentele care se credea ca sunt benefice s-au dovedit a fi chiar sarace in acest compus chimic.

Ficatul de vita, galbenusul de ou, carnea de vita, conopida, fasolea, migdalele, tofu si untul de arahide sunt surse bogate in colina.

Aveti totusi grija la excese. Exista si supradoza, simptomele sunt nu foarte grave insa v-ar putea strica ziua, printre acestea numarandu-se in principal stari de ameteala si voma.

Foto: 1

Articole asemănătoare

  • Flora, comoara de pret a Muntilor Bucegi

    In tot cuprinsul Bucegilor, din fundul vailor pana in varfurile cele mai semete, flora deosebit de bogata ofera privelisti incantatoare si reprezinta o trasatura caracteristica a masivului.

  • Valoarea nutritiva a pulpei si semintelor de dovleac

    Dovlecii variaza foarte mult in privinta formei, dimensiunii si pigmentarii. Desi sunt in general asociati cu portocaliul si galbenul, in alte parti ale lumii fructele sunt verzi sau chiar rosii.

  • Beneficiile consumului de lapte organic

    Consumul laptelui la micul dejun, simplu sau cu cereale, a devenit o obisnuinta in multe colturi ale lumii. Pe scurt, se spune ca este sanatos si ca asigura organismului o parte din necesarul zilnic de nutrienti.

  • Carbohidrati buni si rai

    Carbohidratii sunt o parte importanta a unei alimentatii sanatoase. Cand vine vorba insa de cei rai si cei buni, discutiile devin mai complicate.

  • Uleiul din nuca de cocos, extrem de benefic pentru sanatate

    Timp de secole, uleiul din nuca de cocos a reprezentat si a fost folosit ca o sursa vitala de hrana pentru sanatate si pentru starea generala de bine a organismului in comunitatile traditionale care traiesc in regiunile tropicale.