Mai multa sanatate cu banala salata verde

Salata verde, indiferent de tipul ei, contine numerosi nutrienti si vitamine, minerale, proteine si putine calorii, si in functie de gust veti gasi cu siguranta soiul preferat. Fie ca este vorba de salata verde clasica, cea mai intalnita la noi in tara, cunoscuta in strainatate sub numele de Butterhead, de varietatea foarte populara in alte tari numita Romaine, de Iceberg (folosita mai ales in mancarea fast-food datorita frunzelor crocante sau de mai putin intalnita Batavia, fiecare sortiment de salata verde ofera consumatorului o adevarata comoara nutritionala.

Salata verde clasica, cea pe care o gasim de regula in piata sau in supermarketuri si care se cultiva la nivel mare in tara noastra, este cea de tip Butterhead sau "salata de capatana", cu frunze mari, verzi, moi, cu un gust usor dulce. Preferata romanilor, are numerosi nutrienti, vitamine si minerale, este recomandata in regimuri de slabire datorita continutului redus de calorii, dar si pentru ca are destule proteine.

Un alt sortiment ce a inceput sa castige in popularitate este Batavia, salata destul de asemanatoare cu cea "traditionala", diferenta vizuala principala fiind forma usor incretita a marginii frunzelor, facand ca la extremitate sa dea impresia de valuri. Si spre deosebire de "salata de capatana" sau "de cos" Batavia poate fi verde inchis sau rosu inchis, in functie de soi, gustul fiind dulce, iar frunzele mai crocante decat la Butterhead.

Exista pe piata romaneasca si alte soiuri de salata verde, de la Iceberg la cea tip Lollo, salata creata, poate cu un gust mai fad decat alte sortimente dar fara sa duca lipsa de consumatori, sau mai rara salata tip frunza de stejar, Oakleaf (datorita formei foilor) al carei gust are note de nuca.

Mai putin intalnita la noi, salata Romaine (folosita mai ales in reteta pentru salata Caesar) este usor de recunoscut prin forma inalta a capatanii, frunzele mai lungi, crocante, putin tari, o culoare mai inchisa de la verde la grena si un gust putin mai amar decat salata verde clasica. Insa potrivit cercetatorilor dintre toate soiurile de salata verde aceasta este cea mai nutritiva si cea mai buna pentru orice regim alimentar, fie ca o includeti sub forma de salata, fie intr-un smoothie.

O salata Romaine de dimensiuni medii are aproximativ 100 de calorii, noua amino-acizi, in jur de 15% proteina si in jur de 200 de mg de calciu, cam o cincime din doza zilnica recomandata de medici. Si nu este tot. Aceeasi salata contine o cantitate impresionanta de vitamina A (mai multa decat intr-un morcov mare), fier, vitamina B, vitamina K si numeroase minerale, de la magneziu si potasiu la seleniu si zinc, suficiente argumente pentru a o include pe viitor in alimentatie.

 

Foto: wikipedia.org, publicdomainpictures.net, freegreatpicture.com

Articole asemănătoare