Mangan

Numarandu-se printre elementele indispensabile, manganul este un oligoelement despre care se vorbeste din ce in ce mai mult, datorita importantei sale in indeplinirea multor functii ale organismului.

 

Doza zilnica recomandata: 2-5 mg.

 

Surse

Cum alimentele constituie intotdeauna cea mai buna solutie, iata­le pe cele care contin cel mai mult mangan: sucul de ananas fara zahar (un singur pahar contine circa 3 mg), legumele verzi, cerealele integrale, nucile, semintele, legumele uscate, frunzele de ceai si ghimbirul.

 

Roluri si caracteristici

- participa la sinteza colagenului, substanta recunoscuta pentru capacitatea sa de a regenera pielea. Colagenul este un material de natura conjunctiva, rezistent, care serveste la formarea diferitelor tesuturi din corp (oase, cartilagii). La punctul de intalnire intre doua oase, colagenul are rol de cuzinet in formarea articulatiei, de aceea administrarea manganului previne artroza. El contribuie si la rezistenta osoasa;

- participa la metabolismul glucidelor, steroizilor si al catorva hormoni;

- asigura echilibrul anumitor functii neurologice, cum ar fi memoria;

- creste potentialul de procreare masculin;

- activeaza producerea laptelui matern;

- elibereaza organismul de agentii poluanti gratie proprietatilor sale antioxidante.

 

Tulburari atribuite deficitului de mangan

S­au relevat pierderi osoase la anumite femei la care nivelul de mangan era situat sub limita inferioara. O carenta poate provoca alergii, dureri articulare, palpitatii, tahicardie, agitatie si, uneori, sterilitate.

Capacitatea organismului de a elimina surplusul de glucoza se diminueaza cand exista o lipsa de mangan. Productia de insulina scade si ea.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de mangan

Riscul toxicitatii este inexistent. Totusi, pe termen lung, dozele ridicate pot provoca hipertensiune.

 

Note utile

- Suplimentele apreciabile de calciu si fosfor reduc efectele manganului.

- Fumatorii activi si pasivi, marii consumatori de alcool, precum si locuitorii oraselor mari, unde poluarea este omniprezenta, trebuie sa-si supravegheze aportul de mangan.

Articole asemănătoare

  • Chimenul in medicina naturista

    Dincolo de bucatarie chimenul este utilizat in medicina traditionala pentru a preveni si trata mai multe afectiuni, semintele mici, tari si aromate fiind folosite pentru ceaiuri sau preparate sub forma de tincturi. Sunt o buna sursa de fibre, minerale (fier, potasiu, calciu, mangan) si vitamine (A, C, E).

  • Cinci motive pentru care este bine sa mananci mai des broccoli

    Broccoli este o excelenta sursa de vitamina A, B, C si K, dar si de potasiu, acid folic, fosfor sau mangan, alaturi de antioxidanti.

  • Cinci motive pentru care este bine sa mancam ciocolata neagra

    O buna sursa de antioxidanti, ciocolata neagra cu gustul ei intens de cacao, putin amarui, este un aliat esential in lupta impotriva efectelor nocive ale radicalilor liberi in organism.

  • Cinci motive pentru care este bine sa mancam curmale

    Sunt fructe bogate in fibre, asa ca sistemul digestiv va beneficia din plin de acest aport atat de benefic. Consumate frecvent, curmalele usureaza digestia, regleaza tranzitul intestinal si previn constipatia. Le puteti include in meniu la dejun sau ca gustare dintre mese, induc repede senzatia de satietate, dar au multe calorii.

  • Cum ne putem bucura din plin de calitatile spanacului?

    Spanacul este o planta legumicola anuala originara din Asia Mica. Planta are o radacina fusiforma si o tulpina dreapta, care nu trece de 30 cm inaltime. Exista mai multe tipuri de spanac si despre toate se considera ca prezinta proprietati valoroase pentru sanatate.