Mangan

Numarandu-se printre elementele indispensabile, manganul este un oligoelement despre care se vorbeste din ce in ce mai mult, datorita importantei sale in indeplinirea multor functii ale organismului.

 

Doza zilnica recomandata: 2-5 mg.

 

Surse

Cum alimentele constituie intotdeauna cea mai buna solutie, iata­le pe cele care contin cel mai mult mangan: sucul de ananas fara zahar (un singur pahar contine circa 3 mg), legumele verzi, cerealele integrale, nucile, semintele, legumele uscate, frunzele de ceai si ghimbirul.

 

Roluri si caracteristici

- participa la sinteza colagenului, substanta recunoscuta pentru capacitatea sa de a regenera pielea. Colagenul este un material de natura conjunctiva, rezistent, care serveste la formarea diferitelor tesuturi din corp (oase, cartilagii). La punctul de intalnire intre doua oase, colagenul are rol de cuzinet in formarea articulatiei, de aceea administrarea manganului previne artroza. El contribuie si la rezistenta osoasa;

- participa la metabolismul glucidelor, steroizilor si al catorva hormoni;

- asigura echilibrul anumitor functii neurologice, cum ar fi memoria;

- creste potentialul de procreare masculin;

- activeaza producerea laptelui matern;

- elibereaza organismul de agentii poluanti gratie proprietatilor sale antioxidante.

 

Tulburari atribuite deficitului de mangan

S­au relevat pierderi osoase la anumite femei la care nivelul de mangan era situat sub limita inferioara. O carenta poate provoca alergii, dureri articulare, palpitatii, tahicardie, agitatie si, uneori, sterilitate.

Capacitatea organismului de a elimina surplusul de glucoza se diminueaza cand exista o lipsa de mangan. Productia de insulina scade si ea.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de mangan

Riscul toxicitatii este inexistent. Totusi, pe termen lung, dozele ridicate pot provoca hipertensiune.

 

Note utile

- Suplimentele apreciabile de calciu si fosfor reduc efectele manganului.

- Fumatorii activi si pasivi, marii consumatori de alcool, precum si locuitorii oraselor mari, unde poluarea este omniprezenta, trebuie sa-si supravegheze aportul de mangan.

Articole asemănătoare

  • Cum ne putem bucura din plin de calitatile spanacului?

    Spanacul este o planta legumicola anuala originara din Asia Mica. Planta are o radacina fusiforma si o tulpina dreapta, care nu trece de 30 cm inaltime. Exista mai multe tipuri de spanac si despre toate se considera ca prezinta proprietati valoroase pentru sanatate.

  • Incearca sucul sanatos de sfecla

    Sucul de sfecla este unul dintre cele mai bogate alimentele in antioxidanti si nitrati naturali. Cunoscuta de ani de zile ca „protectoarea” ficatului, noile studii arata ca sfecla rosie este intr-adevar una dintre cele mai sanatoase legume la care putem avea acces cu totii.

  • Citricele, alimente necesare in sezonul rece

    Noi romanii nu putem concepe Sarbatorile de iarna fara prezenta acestor minunate fructe numite citrice. Gustul lor exotic si mirosul inconfundabil ne fac mai frumoase zilele de iarna. Citircele sunt populare mai ales in timp sezonului rece. Acestea au un aport scazut de calorii, insa sunt foarte satioase si delicioase.

  • Smochinele, fructe recomandate in luna noiembrie

    Smochinele sunt fructe exotice gustoase cu multe proprietati benefice pentru organism. Chinezii foloseau smochinele in prepararea supelor medicinale. Hinduistii considerau smochinul sacru, fiind folosit in medicina ayurvedica.

  • Beneficii uimitoare ale mustului

    Din noianul de beneficii ale strugurilor care s-au copt indelung la soare, nimic nu se compara probabil cu dulceata rezultata din prepararea mustului. Urmele arheologice demonstreaza ca prepararea bauturilor non-alcoolice sau alcoolice, pe baza de strugure, nu le era straina inaintasilor nostri.