Potasiu

Foarte raspandit in natura, potasiul se prezinta sub forma de saruri si actioneaza in principal asupra nivelului echilibrului electrolitic.

 

Doza zilnica recomandata: 3500 mg

(3,5 g).

 

Surse

Pasarile de curte, pestele, fructele (banane, caise, prune uscate, cantalup), legumele (spanac, rosii, cartofi) constituie cele mai insemnate surse.

 

Roluri si caracteristici

- este un reglator important al presiunii arteriale, deoarece extrage sodiul din celule, ceea ce reduce volumul de lichide din organism;

- participa la reactiile chimice care implica proteine si glucide (stimuland secretia de insulina);

- activeaza functia renala;

- influenteaza fenomenele electrice cardiace si neuromusculare (trecerea rapida a influxului nervos, excitabilitatea si contractia).

 

Tulburari atribuite deficitului de potasiu

Alcoolicii, cei care beau foarte multa cafea, consumatorii de dulciuri, diabeticii, cei care abuzeaza de diuretice si laxative, precum si persoanele care au urmat un tratament prelungit cu antiinflamatoare, cortizon, sunt predispuse sa dezvolte o carenta de potasiu. Statisticile privind consumul de potasiu indica faptul ca majoritatea tinerilor nu consuma suficient din acest mineral important. Situatiile enumerate mai sus amplifica considerabil riscul de hipopotasemie - concentratie scazuta a potasiului in sange.

Carentele de potasiu produc hipertensiune, oboseala, dereglarea ritmului cardiac, crampe musculare si chiar confuzie si iritabilitate.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de potasiu

Administrarea de doze mai mari, de 5000 mg/zi, poate afecta echilibrul mineral. Redutabile sunt si problemele cardiace si renale. O doza de 25 g clorura de potasiu poate provoca o intoxicatie grava a organismului.

 

Nota utila

- Suplimentele de potasiu sunt total nerecomandate persoanelor care sufera de diabet sau insuficienta renala, sau care iau medicamente cu actiune diuretica sau hipertensiva.

Articole asemănătoare

  • Cinci metode naturale de a reduce hipertensiunea arteriala

    Sucul de sfecla rosie este o buna sursa de potasiu si magneziu, dar baut cu regularitate face ca si vasele de sange sa se dilate, iar valorile tensiunii sa scada.

  • Lamaia verde pentru sanatate

    Cu multa vitamina C, vitamina B6, vitamina A, cantitati importante de acid folic si potasiu, lamaia verde (cunoscuta si sub numele de limeta sau lime) ofera organismului un plus de energie, stimuleaza si revitalizeaza sistemul imunitar, imbunatateste digestia.

  • Cinci motive pentru care este bine sa mananci castraveti

    Legume indicate in perioada caniculara pentru ca ajuta la hidratarea organismului, cu putine calorii, castravetii contin multa vitamina A si vitamina C, vitamina E, enzime utile pentru o digestie mai usoara, saruri minerale (magneziu, potasiu, fier, calciu), iar consumul regulat ajuta la prevenirea actiunii nefaste a radicalilor liberi.

  • Ciresele pentru sanatate

    Nu sunt doar gustoase si atragatoare, dar si foarte sanatoase pentru toate varstele, pentru ca in cirese vom gasi vitamina C si K, betacaroten (mult mai mult decat in morcovi), sodiu, potasiu si magneziu, fibre, putine calorii, antioxidanti, si totul cu un gust delicios.

  • Stiati ca? Bananele

    Au putine calorii, mult potasiu, vitamina B6, fibre, alaturi de fier, zinc, magneziu, fosfor, si daca le mancati regulat va ajuta sa va protejati de boli cardiovasculare, reduc riscul atacului cerebral si va apara de anumite tipuri de cancer, reduc apetitul, regleaza digestia, readuc buna dispozitie si pot servi la refacerea sistemului nervos.