Seleniul si efectele sale asupra sanatatii

 

 

 Importanta acestui oligoelement nu trebuie judecata dupa cantitatea zilnica recomandata.

 

Pe masura ce comunitatea stiintifica observa actiunea seleniului, se constata formidabila sa importanta in realizarea functiilor vitale ale organismului.

 

Doza zilnica recomandata: 60-80 mcg.

 

Nevoile femeilor sunt evaluate ca fiind de 60 mcg, iar cele ale barbatilor de 80 mcg.

 

Organizatii cunoscute, cum ar fi Institutul American de Cercetare a Cancerului, merge pana la a recomanda ratii de 200 mcg ca mijloc de prevenire a cancerului.

 

Surse:

 

Vietatile marii (langusta, scoicile, crabul, stridiile, tonul), ficatul si rinichii, cerealele integrale, nucile de Brazilia, usturoiul, ceapa si drojdia de bere furnizeaza aportul alimentar necesar.

 

Roluri si caracteristici:

 

- impiedica actiunea patogena, distrugatoare, a virusurilor aflati in organism;

 

- intra in compozitia enzimelor ce actioneaza asupra glutationului, care protejeaza celulele de actiunea oxidanta a radicalilor liberi; in aceasta privinta, el actioneaza sinergic cu vitamina E;

 

- previne formarea celulelor canceroase;

 

- incetineste imbatranirea;

 

- revigoreaza aspectul parului si al pielii;

 

- sprijina sistemul imunitar;

 

- curata organismul de substante precum arsenicul, cadmiul si mercurul;

 

- impiedica formarea cataractei si a leziunilor muschiului cardiac;

 

Tulburari atribuite deficitului de seleniu:

 

Studiile recente facute asupra seleniului au emis ipoteza ca o insuficienta a acestui mineral poate antrena declansarea SIDA si a consecintelor sale devastatoare, ireversibile.

 

De asemenea, a fost facuta o corelatie intre regiunile care au o concentratie scazuta de seleniu in sol si procentul mai ridicat de cancer de san si colon, si chiar de tulburari cardiace.

 

Semne precum imbatranirea prematura, oboseala crescuta, slabirea rezistentei in fata infectiilor si predispozitia la cancer pot anunta o carenta de seleniu.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de seleniu:

 

In cantitate mai mare de 500 mcg/zi, seleniul devine foarte toxic si actioneaza ca o veritabila otrava, putand conduce la un cancer generalizat. Caderea parului, fragilitatea unghiilor, ametelile, greata si gustul de metal in gura constituie semnale de alarma.

 

Note utile:

 

- La barbati, seleniul se localizeaza in glandele sexuale si este expulzat prin ejaculare.

 

- Fumatorii, marii consumatori de alcool si persoanele expuse la poluare sunt amenintati de actiunea radicalilor liberi si ar trebui sa se intereseze mai mult privitor la consumarea seleniului.

 

- Sportivii de elita si­-ar putea imbunatati performantele cu un complement de seleniu care sa nu depaseasca 100 mcg/zi - cu acordul medicului.

 

- Pentru uzul extern, seleniul se foloseste la combaterea matretii.

 

- Una sau doua nuci de Brazilia sunt suficiente pentru a acoperi necesarul zilnic de seleniu.

Articole asemănătoare

  • Un institut dedicat fructelor de merisor

    Majoritatea medicilor si specialistilor din domeniul sanatatii cred ca exista o clara asociere intre o dieta bogata in fructe, legume si un risc scazut de a amplifica efectele negative ale unei boli cronice.

  • Mierea - actiuni toxice si contraindicatii

    Mierea este cunoscuta ca una dintre cele mai sanatoase alimente pe care ni le-a oferit natura. Cu toate acestea nu intotdeauna efectele sale sunt binefacatoare pentru toti si in orice cantitate ar fi consumata.

  • Legumele si fructele previn cancerul

    Dietele vegetariene au avut si au in continuare multe efecte pozitive asupra sanatatii noastre. Multe studii au confirmat ca vegetarienii se bucura de o sanatate mai buna si sunt ocoliti de bolile grave precum cancerul.

  • Aloe Vera, o planta miraculoasa

    Denumita de vechii egipteni si chinezi "elixirul tineretii", "planta nemuririi" sau "remediu armonios", Aloe Vera este o planta medicinala care are efecte benefice asupra sanatatii si totodata este principalul ingredient utilizat in industria cosmetica.

  • Coaja de mar si efectele ei anticancerigene

    Stiti acea vorba din batrani care spune ca ''un mar pe zi tine doctorul departe''... este foarte adevarata, o stim din experienta noastra sau a altora. Important este insa si cum mancam acel mar pentru a beneficia din plin de substantele nutritive pe care le contine - aceasta ne arata un studiu ce urma sa fie publicat in Jurnalul de Agricultura si Chimie Alimentara din SUA.