Soia, bogata in proteine

 Cercetarile care se fac asupra acestui aliment de mai mult timp au condus la aparitia unor declaratii conform carora soia vindeca orice problema legata de sanatate, fie ca e vorba de reducerea tensiunii arteriale sau de maximizarea capacitatii de memorizare a creierului uman.

Alti cercetatori sunt preocupati de faptul ca unele ingrediente din soia pot fi factori de risc atunci cand este luata in cantitati mai mari, in special in cazul copiilor.

Soia se gaseste in zeci de feluri de mancare. Soia si produsele derivate reprezinta baza multor diete total sau partial vegetariene, si sunt folosite in peste 60% dintre alimentele din industria alimentara din intreaga lume.

Faina de soia se gaseste in unele tipuri de paine; uleiul de soia se gaseste in margarina; concentratul de soia se foloseste pentru a ingrosa sosuri, a lega diverse ingrediente si a creste nivelul de proteine dintr-o mancare; lecitina din soia - emulsificatorul E322 - este unul dintre cei mai des folositi aditivi alimentari.

Din punct de vedere nutritiv, soia este un aliment care cu greu poate fi intrecut deoarece contine la fel de multe proteine ca si carnea, si de aceeasi calitate. Contine, de asemenea, fier si complexul de vitamine B, si este o sursa bogata de fibre (scad nivelul colesterolului). Soia contine si izoflavonoide, care fac parte din familia fitoestrogenilor (estrogeni naturali, din plante) care se gasesc si in naut, seminte, vin rosu, ovaz si in legumele cu pastai.

Soia poate reduce si efectele negative ale menopauzei. Aceleasi izoflavonoide par a calma bufeurile (adica valurile bruste de caldura) si imbujorarile. In Japonia, aceste simptome tipice ale menopauzei sunt atat de rare, incat nici macar nu exista un cuvant care sa le denumeasca. Alti specialisti sunt de parere ca ar trebui marita cantitatea de soia din alimentatia zilnica inca inainte ca femeile sa ajunga la 30 de ani, pentru a preveni unele dintre simptomele neplacute ale menopauzei.

Ultimele cercetari indica faptul ca soia poate ajuta la imbunatatirea memoriei. Rezultatele au aratat ca grupurile de persoane intre 18 si 34 de ani, avand dieta bogata in soia, au cunoscut o imbunatatire a memoriei si o flexibilitate mentala crescuta (capacitatea de a se adapta la noi situatii). Femeile la menopauza, carora li s-a administrat acelasi tip de dieta precum si tablete continand izoflavonoide din soia, au avut aceleasi rezultate.

Cu toate acestea, nu toti oamenii de stiinta se pun de acord cand este vorba de efectele benefice ale acesteia. In urma unor experimente pe cobai, s-a observat ca laptele praf obtinut din soia, pentru bebelusi, pare sa aiba un efect asemanator hormonilor. Semnificatia acestui fapt nu este inca pe deplin clarificata, dar parerea criticilor este urmatoarea: chiar daca fitoestrogenii sunt naturali, aceasta nu inseamna ca nu pot avea o parte din efectele negative ale hormonilor artificiali.

Desi soia nu pare a avea vreun fel de efecte negative, rezultatele preliminare arata ca e de preferat ca dieta femeilor insarcinate, a celor care alapteaza si a bebelusilor in primele luni de viata sa nu contina soia sau alimente derivate din aceasta.

In concluzie, studiile arata ca ar trebui sa ingeram circa 50 mg de izoflavonoide (cantitatea egala cu una sau 2 portii de soia) in fiecare zi care pot fi obtinute din:

- boabe de soia fierte sau la conserva (o portie = 3 lingurite);

- lapte sau iaurt din soia (o portie =1 pahar de lapte, 1 borcanel de iaurt);

- faina de soia (poate inlocui faina obisnuita, mai ales in cazul prajiturilor);

- tofu (branza) sau lapte batut;

- TVP (soia deshidratata) poate inlocui carnea din burgeri, snitele, tocane sau chiar ciorbe (1 portie = 2 sau 3 lingurite, dupa ce bucatelele de soia au fost rehidratate);

Articole asemănătoare

  • Fructe si legume pentru o dieta bogata in fibre

    Esentiale pentru o alimentatie echilibrata si un stil de viata sanatos, fibrele dietetice ajuta la buna functionare a sistemului digestiv, fac sa apara mai repede senzatia de satietate (si ca aceasta sa dureze mai mult) si ajuta intregul organism sa fie mai sanatos si sa se simta mai bine.

  • Dovleacul, sursa ta de betacaroten in aceasta toamna

    Dovleacul este o leguma saraca in calorii, dar bogata in fibre, antioxidanti, minerale, vitamine, si recomandata pentru controlul colesterolului si reducerea greutatii corporale. Dovleacul a inceput sa fie folosit acum cateva milenii drept remediu impotriva unor afectiuni precum abcesul pulmonary si dependenta de opiu.

  • Branza tofu cu legume

    Bogata in proteine si calciu, branza tofu este o branza vegetala din lapte de soia, tot mai utilizata in alimentatia de zi cu zi. Pentru a descoperi savoarea acestui sortiment de branza, va invitam sa preparati reteta de branza tofu cu legume.

  • Salata de telina cu ciuperci si seminte de floarea-soarelui

    O salata redusa in calorii, insa bogata in vitamine, este numai buna pentru a o savura intr-o zi calduroasa. Telina intareste sistemul nostru imunitar si contine o cantitate insemnata de fier si de magneziu, iar ciupercile sunt "hrana zeilor".

  • Salata de cartofi cu pepene

    Organismul nostru se resimte foarte tare dupa o iarna grea. Are nevoie de vitamine, proteine si minerale, de o alimentatie usoara bogata in legume si fructe