Vitamina B12

Vitamina B12 face parte din grupul vitaminelor hidrosolubile - se mai numeste si ciancobalamina, si contine cobalt, element vital ce intra in componenta globulelor rosii. Vitamina B12 este rezistenta la caldura, aer, dar este distrusa de lumina, razele ultraviolete si acizi.

 

Doza zilnica recomandata: 1-6 mcg.

Ratiile recomandate variaza de la un specialist la altul. In general, se sugereaza 3 mcg pentru adolescenti si adulti (unii specialisti recomanda pana la 6 mcg/zi), 4 mcg pentru femeile insarcinate, la fel pentru cele ce alapteaza si intre 1­2 mcg pentru copii.

 

Surse

Vitamina B12 se gaseste doar in alimentele de origine animala: carne - mai ales in ficat, lapte, produse lactate, oua, precum si in fructele de mare: crabi, stridii, scoici.

 

Roluri si caracteristici

- joaca un rol decisiv in buna functionare a sistemului nervos, ajutand la formarea tecii de mielina ce inveleste fibrele nervoase, esentiale pentru transmiterea de impulsuri nervoase in tot corpul. Datorita acestei functii, vitamina B12 constituie un aliat pretios in mentinerea acuitatii simtului tactil si auditiv, in perceptia durerii, in echilibru, ca si pentru sporirea capacitatii de invatare, impiedicarea pierderilor de memorie si pastrarea aplombului mental;

- participa la procesul de reinnoire celulara, la sinteza AND-­ului, a fierului, a vitaminei C, a acidului pantotenic, folic si la sinteza vitaminei B15;

- intervine in procesul de maturizare a globulelor rosii, inlaturand astfel oboseala si anemia.

 

Tulburari atribuite deficitului de vitamina B12

Cand sistemul digestiv este inapt sa absoarba aceasta vitamina, apare un deficit, iar un regim alimentar inadecvat - tipic mai ales pentru vegetarienii convinsi, care nu consuma nici produse lactate si nici oua, poate genera carente de vitamina B12. De asemenea, persoanele in varsta sunt predispuse la deficitul mentionat, care genereaza: palpitatii, slabiciune, pierderea apetitului, memoriei, tulburari de personalitate.

 

Cercetatorii cred ca exista o legatura intre vitamina B12 si evolutia bolii Alzheimer. O cantitate insuficienta de vitamina B12 ar permite eliminarea unei substante numita homocisteina care, atunci cand depaseste un anumit nivel, devine nociva pentru celulele cerebrale.

 

In acelasi timp, pe baza proprietatii sale procoagulante, care reprezinta un pericol pentru peretii arterelor, homocisteina ar putea fi legata si de maladiile cardiovasculare.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de vitamina B12

Pentru ca este eliminata rapid prin urina, nu prezinta nici un risc. Totusi, persoanele astmatice pot avea reactii alergice.

 

Note utile

- Este dificil de stabilit o legatura intre carenta vitaminica si anumite boli, deoarece deficitul se instaleaza lent, in ani de zile.

- Consumul terapeutic de vitamina B12 nu este indicat pacientilor bolnavi de cancer.

- Pentru pacientii care au probleme de asimilare, medicii au recurs la forma injectabila.

- Calciul faciliteaza asimilarea vitaminei B12.

- Administrarea intravenoasa a hidrocobalaminei poate contracara efectele otravirii cu

cianura.

- Adeptii culturismului care nu doresc sa abuzeze de anabolizante steroidice, pot consuma suplimente de vitamina B12, aceasta fiind un anabolizant natural.

- Asociata altor vitamine din complexul B, vitamina B12 ajuta la reglarea ciclului menstrual.

Articole asemănătoare

  • Cinci beneficii aduse de uleiul de catina

    Un supliment alimentar plin de vitamine si nutrienti, uleiul de catina are o cantitate mare de vitamina C (de peste 10 ori mai mult decat intr-o portocala), vitamina E, vitamina A, antioxidanti, acizi grasi Omega 3, 6 si 9, carotenoide, minerale, grasimi sanatoase, si lista substantelor nutritive poate continua.

  • Cum depinde viata sanatoasa de vitamina B12?

    In fiecare zi organismul nostru are nevoie de vitamine si minerale pentru a functiona corespunzator. Sursa de baza o reprezinta alimentele, care trebuie alese nu doar prin prisma calitatilor gustative si olfactive, ci si a rolului din schema complexa a nutritiei.

  • Vitaminele ne dau pofta de mancare?

    Vitaminele imbunatatesc functia imunitara si au un rol foarte important, impreuna cu enzimele, in transformarea hranei in energie pentru organism. Functiile vitaminelor sunt complexe

  • Acidul folic si vitamina B12 ar putea preveni nasterea copiilor cu unele defecte

    Sanatatea si siguranta copilului este intaia prioritate a unei mame adevarate. La inceput, grija manifestata pentru sine inseamna de fapt grija pentru copilul pe care il poarta in pantece. Iata de ce alimentatia din timpul sarcinii trebuie sa fie cat se poate mai corecta si “sanatoasa”.

  • De ce este importanta vitamina B12?

    Daca veti vorbi cu un vegetarian riguros despre dieta pe care o respecta, in mod sigur veti auzi de mai multe ori pomenindu-se numele vitaminei B12.