Zucchini, o leguma gustoasa si sanatoasa de sezon


Zucchini este ruda apropiata a dovlecelului romanesc si se poate pregati in supe cremoase, in salate, pe gratar, la cuptor si in multe alte moduri. Aroma sa discreta completeaza si desavraseste  paleta gusturilor de sezon. Specialistii nu apreciaza la zucchini doar felurile multiple in care poate fi valorificat, ci si avantajele nutritionale. 

De pilda, unul dintre cele mai mari dintre acestea poate fi considerat continutul de magneziu. Dupa cum se cunoaste, magneziul joaca un rol central in contractia musculara si in mentinerea sanatatii oaselor. Potrivit Linus Pauling Institute, un zucchini de dimensiuni mari contine 58 de miligrame de magneziu, adica circa 18%, respectiv 14%, din cantitatea zilnica recomandata unei femei sau unui barbat adult.

Dovlecelul proaspat si chiar cel gatit la flacara intr-o anumita masura, sporeste aportul de fibre dietetice, favorizand realizarea tractului intestinal. Prin urmare, acesta previne constiparea si ofera senzatia de satietate. Dovlecelul este un veritabil pansament gastric, fiind indicat in gastrite, ulcere si alte afectiuni ale aparatului digestiv. Fiecare zucchini contine in medie 3,2 grame fibre dietetice.

Culoarea galbena sau portocalie este un indiciu ca planta leguminoasa contine carotenoizi, substante care se folosesc ca remedii in deficientele de vedere. Zucchini are de asemenea excelente proprietati anti-imbatranire, poate reduce procesele infectioase si imbunatati memoria.

Este o leguma binevenita pentru sistemul cardio-vascular, avand efect hipertensiv, ca urmare a cantitatii mari de potasiu pe care o contine. In doar 100 grame de dovlecel se gasesc 0,35 mg de vitamina B3 si provitamina A, si 7 mg de vitamina C. Zucchini mai contine anti-oxidanti ce ajuta la reconstructia celulelor nervoase.

Daca doresti sa incerci o specialitate de vara, sanatoasa,  pe baza de zucchini, la felul principal, atunci iti propunem reteta de Gratin cu zucchini, cartofi si branza.

Ai nevoie de: 1/2 lingura busuioc proaspat tocat, 60g parmezan ras, 60ml lapte, 150g branza de capra, 3 linguri ulei de masline, 4 cartofi rosii medii, 500g zucchini, 1/2 lingura cimbru proaspat tocat, sare, piper

Incinge cuptorul, unge bine tava cu ulei de masline. Feliaza in rondele extrem de  subtiri dovleceii si cartofii. Amesteca feliile cu 3 linguri ulei de masline si aseaza o treime din ele la baza vasului de copt. Adauga sare si piper si presara jumatate din cantitatea de branza de capra faramitata. Repeta actiunea cu o treime din legume si apoi cu restul de branza.

Ultimul strat, "capacul", trebuie sa fie din legume. Toarna laptele peste straturi si presara parmezanul ras.  Acopera vasul cu un capac pe masura (sau folie de aluminiu) si baga-l la copt in cuptor o jumatate de ora. Inainte cu 15 minute de a scoate vasul,  da la o parte capacul sau folia ca sa se rumeneasca gratinul. Presara busuiocul, cimbrul si serveste mancarea atunci cand este calda.

Sursa foto

I. C.

Articole asemănătoare