Acidul folic sau vitamina B9

 

 Cunoscuta sub numele de acid folic - deoarece a fost extrasa din frunze de vegetale, spanac, mai precis - aceasta vitamina hidrosolubila a grupului B este o veritabila sursa de energie, de dinamism.

 

Vitamina B9 isi pierde proprietatile la caldura si in mediile acide sau alcaline. Aidoma plantelor si microorganismelor, flora bacteriana intestinala a organismului uman poate sintetiza vitamina B9.

 

Doza zilnica recomandata: 400 mcg (sau 0,4 mg).

Adolescentii, femeile insarcinate si cele care alapteaza trebuie sa consume insa pana la 600-800 mcg (0,6-0,8 mg).

 

Surse

 

Necesitatile corpului nostru sunt pe deplin satisfacute printr­-o alimentatie echilibrata: legume verzi, sparanghel, spanac, varza, ca si porumb, morcov, fasole verde, caise, banane, portocale, mazare, rosii, grau, ou, ficat, migdale, lapte, branzeturi fermentate.

 

Roluri si caracteristici:

 

- ajuta la formarea ADN­-ului;

 

- actioneaza ca un factor de crestere;

 

- este indispensabila in formarea globulelor rosii, prevenind astfel anemia;

 

- favorizeaza echilibrul emotional, diminueaza durerea;

 

- creste productia de lapte matern;

 

- previne aparitia cancerului la plamani, colon, uter;

 

- protejeaza organismul de bolile cardiovasculare si de accidentele vasculare cerebrale;

 

- protejeaza fatul de anomalii congenitale ce pot afecta creierul si coloana vertebrala.

 

Tulburari atribuite deficitului de vitamina B9

 

Desi se gaseste in multe alimente, pot aparea carente mai ales la femeile insarcinate, la persoanele care folosesc medicamente precum contraceptive orale, aspirina, barbiturice, antibiotice, antiinflamatoare nesteroidiene (acidul folic nu este absorbit in intestin). Acidul folic poate fi distrus in timpul prepararii.

 

Simptomele carentei de vitamina B9: anemie, diaree, ulceratii intestinale, astenie, depresie.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de vitamina B9

 

Dozele mari nu creeaza nicio problema organismului uman. O cantitate importanta de vitamina B9 poate ''ascunde'' un deficit de vitamina B12. Trebuie supravegheat aportul ambelor vitamine, mai ales in cazul viitoarelor mame si al vegetarienilor.

 

Note utile

 

- Marii consumatori de alcool risca sa piarda acidul folic din organism.

 

- In combinatie cu alte vitamine din complexul B, acidul folic intareste sistemul imunitar.

 

- Suplimentele importante de vitamina B9 au un efect benefic pentru epiderma depigmentata si inlatura stresul si anxietatea.

Articole asem─ân─âtoare

  • Acidul folic si vitamina B12 ar putea preveni nasterea copiilor cu unele defecte

    Sanatatea si siguranta copilului este intaia prioritate a unei mame adevarate. La inceput, grija manifestata pentru sine inseamna de fapt grija pentru copilul pe care il poarta in pantece. Iata de ce alimentatia din timpul sarcinii trebuie sa fie cat se poate mai corecta si ÔÇťsanatoasaÔÇŁ.

  • Colina, o parte vitala a dietei zilnice

    Asupra proprietatilor benefice ale colinei se insista astazi foarte mult. Aceasta este esentiala in viata noastra de zi cu zi, sintetizata de aminoacizi, vitamina B12 si acidul folic. Chiar si in aceste conditii este posibil ca organismul nostru sa nu reuseasca sa produca destula colina pentru a oferi corpului cantitatea de care are nevoie.

  • Supe. Supa mexicana de mazare

    Plina de substante nutritive si cu un gust delicios, mazarea verde este o sursa foarte buna pentru sanatate. Aceasta contine acid folic si vitamina B6. De asemenea, aportul de substante nutritive existente in mazarea verde contribuie la mentinerea sanatatii oaselor.

  • Fasolea neagra - bogata in substante sanatoase

    Fasolea neagra sau Phaseolus vulgaris L. este bogata in proteine, grasimi, vitamina B1, B2 si carbohidrati.

  • Avocado - benefic si pentru colesterolul rau

    Avocado, fruct originar din America de Sud si Centrala, foarte hranitor, datorita continutului mare de proteine si grasimi este bogat in potasiu, acid folic si vitamina B6.