Cupru

Cuprul nu serveste doar la... ingreunarea buzunarelor si portofelelor noastre cu monede,  ci este chiar un metal indispensabil organismului avand si o cu totul alta folosinta.

 

Doza zilnica recomandata: 1,5-3 mg.

 

Surse

Crustacee, ficat, legume verzi, ciuperci, fasole verde, nuci, seminte, cereale complete si cacao pudra.

 

Roluri si caracteristici

- are un rol important in producerea enzimelor care protejeaza organismul impotriva anumitor substante toxice (radicali liberi, cadmiu);

- intervine in formarea tesutului conjunctiv de baza care serveste la elaborarea unei multitudini de alte tesuturi;

- participa la producerea de energie;

- contribuie la absorbtia fierului, prevenind deci anemia;

- este implicat in producerea de substante neurochimice indispensabile bunei functionari a creierului;

- influenteaza functionarea muschilor, a nervilor si a sistemului imunitar;

- diminueaza producerea histaminei, ceea ce reduce manifestarile alergice.

 

Tulburari atribuite deficitului de cupru

Stransa relatie dintre cupru si fier face ca lipsa de cupru sa se manifeste adeseori prin anemie, oboseala si tulburari ale respiratiei. Subtierea peretilor vaselor sangvine poate duce la insuficienta cardiaca. De asemenea, poate aparea si depigmentarea pielii.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de cupru

O cantitate prea mare de cupru are repercusiuni asupra sanatatii; specialistii insista asupra faptului ca este zadarnica depasirea limitei superioare fixata la 3 mg/zi. Excesul se manifesta cel mai frecvent prin vomismente. Persoanele care consuma zilnic apa care circula in tevi de arama au un risc crescut de supradozare, ce se poate manifesta prin insomnie, caderea parului, hipertensiune, ciclu menstrual neregulat si, in extremis, depresie.

 

Note utile

- Subiectii care sufera de maladia Wilson - boala ereditara caracterizata printr­o acumulare de cupru in ficat -, de hepatita sau de ciroza nu trebuie sa ia nici un supliment de cupru.

- O alimentatie care include ratii regulate de legume verzi face inutila administrarea unui supliment.

Articole asemănătoare

  • Legume si fructe bogate in fier

    Esential pentru buna functionare a intregului organism, fierul este unul dintre mineralele ce nu ar trebui sa lipseasca din meniul zilnic, si daca cele mai bune surse raman cele de origine animala, totusi veti gasi mai multe fructe si legume proaspete cu un continut ridicat de fier. Asa ca in fiecare zi aveti posibilitatea sa preparati o alta reteta, hranitoare si gustoase, cu sau fara carne, dupa gust.

  • Kiwi pentru sanatate

    Unul dintre fructele cu cel mai mare continut de vitamina C, perfect ca o gustare sau pentru a fi folosit in diverse retete, este unul dintre fructele exotice preferate de multi, in care veti gasi si vitamina E, K, magneziu, fosfor, cupru, acid folic, luteina, antioxidanti. La fel ca si bananele si fructul de kiwi este o buna sursa de potasiu.

  • Cartoful in medicina naturista

    Sucul de cartof crud, amestecat in parti egale cu suc proaspat de morcovi si putina apa plata este o sursa de vitamina A si C, amidon, fier, fosfor, cupru si calciu, fiind un remediu naturist recomandat pentru tratarea ulcerului gastric

  • Patru beneficii ale uleiului de nuca

    Daca in trecut era privit mai curand ca o alegere excentrica, uleiul de nuca ofera o doza serioasa de antioxidanti, cupru, magneziu, ajuta la detoxifierea intregului organism si la mentinerea starii de sanatate, este usor de introdus in alimentatie ca atare sau sub forma de supliment alimentar.

  • Cinci motive pentru care sa incepi o cura cu seminte de in

    In semintele de in vom gasi antioxidanti, acizi grasi, fibre, vitamina B1, dar si magneziu, cupru, fosfor.