Cupru

Cuprul nu serveste doar la... ingreunarea buzunarelor si portofelelor noastre cu monede,  ci este chiar un metal indispensabil organismului avand si o cu totul alta folosinta.

 

Doza zilnica recomandata: 1,5-3 mg.

 

Surse

Crustacee, ficat, legume verzi, ciuperci, fasole verde, nuci, seminte, cereale complete si cacao pudra.

 

Roluri si caracteristici

- are un rol important in producerea enzimelor care protejeaza organismul impotriva anumitor substante toxice (radicali liberi, cadmiu);

- intervine in formarea tesutului conjunctiv de baza care serveste la elaborarea unei multitudini de alte tesuturi;

- participa la producerea de energie;

- contribuie la absorbtia fierului, prevenind deci anemia;

- este implicat in producerea de substante neurochimice indispensabile bunei functionari a creierului;

- influenteaza functionarea muschilor, a nervilor si a sistemului imunitar;

- diminueaza producerea histaminei, ceea ce reduce manifestarile alergice.

 

Tulburari atribuite deficitului de cupru

Stransa relatie dintre cupru si fier face ca lipsa de cupru sa se manifeste adeseori prin anemie, oboseala si tulburari ale respiratiei. Subtierea peretilor vaselor sangvine poate duce la insuficienta cardiaca. De asemenea, poate aparea si depigmentarea pielii.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de cupru

O cantitate prea mare de cupru are repercusiuni asupra sanatatii; specialistii insista asupra faptului ca este zadarnica depasirea limitei superioare fixata la 3 mg/zi. Excesul se manifesta cel mai frecvent prin vomismente. Persoanele care consuma zilnic apa care circula in tevi de arama au un risc crescut de supradozare, ce se poate manifesta prin insomnie, caderea parului, hipertensiune, ciclu menstrual neregulat si, in extremis, depresie.

 

Note utile

- Subiectii care sufera de maladia Wilson - boala ereditara caracterizata printr­o acumulare de cupru in ficat -, de hepatita sau de ciroza nu trebuie sa ia nici un supliment de cupru.

- O alimentatie care include ratii regulate de legume verzi face inutila administrarea unui supliment.

Articole asemănătoare

  • Fructele de padure pentru o alimentatie sanatoasa

    Cei care consuma des fructe de padure proaspete, congelate sau sub forma de suc se vor simti mai tineri, vor avea mai multa energie si vor scadea riscul aparitiei unor afectiuni cronice. Fie ca este vorba de zmeura sau afine, fie de mure, coacaze si lista poate continua fructele de padure sunt un aliat esential pentru o sanatate cat mai buna.

  • Cartoful in medicina naturista

    Sucul de cartof crud, amestecat in parti egale cu suc proaspat de morcovi si putina apa plata este o sursa de vitamina A si C, amidon, fier, fosfor, cupru si calciu, fiind un remediu naturist recomandat pentru tratarea ulcerului gastric

  • Ridichea neagra in medicina traditionala

    Poate ca nu este tocmai pe gustul tuturor - ridichea obisnuita, rosie, este cu siguranta mult mai populara - insa ridichea neagra nu este fals asociata in general tratamentelor naturiste. Cunoscatorii o folosesc pentru tratarea anemiei, ca un remediu naturist eficient in gripe si raceli, pentru efectele sale diuretice si detoxifiante, fiind adesea asociata cu mierea de albine.

  • Patru beneficii ale uleiului de nuca

    Daca in trecut era privit mai curand ca o alegere excentrica, uleiul de nuca ofera o doza serioasa de antioxidanti, cupru, magneziu, ajuta la detoxifierea intregului organism si la mentinerea starii de sanatate, este usor de introdus in alimentatie ca atare sau sub forma de supliment alimentar.

  • Cinci motive pentru care sa incepi o cura cu seminte de in

    In semintele de in vom gasi antioxidanti, acizi grasi, fibre, vitamina B1, dar si magneziu, cupru, fosfor.