Lucruri esentiale de stiut despre valoarea nutritiva a sfeclei


Despre proprietatile terapeutice ale sfeclei rosii se stie din vremuri indepartate. Grecii si romanii au vazut in aceasta radacina un aliment, insa mai mult decat orice, un prieten de nadejde in combaterea febrei si altor afectiuni. Daca pana acum un veac si jumatate, proprietatile sfeclei erau numai percepute de oameni, dar nu si intelese, astazi multe dintre mecanismele de functionare au primit o interpretare stiintifica ce elimina orice umbra de indoiala.

Sfecla rosie se intalneste in intreaga lume iar unul dintre marile sale atuuri este ca poate fi consumata atat cruda cat si gatita.  In prima situatie veti beneficia de intregul aport nutritiv, insa nici printr-o gatire “usoara” leguma nu isi va pierde complet valentele terapeutice. Cel mai comod si sanatos este sa o consumati rasa in salate, alaturi de morcov si telina. Ca principiu general, retineti ca sfecla se asorteaza cu orice tip de salata care suporta adaugarea de otet, inclusiv la salatele de vara.

Organismul are acelasi castig si in urma consumului de suc de sfecla. Dintre proprietatile acestuia se cuvin a fi mentionate: reglarea tensiunii arteriale, tratarea gripei, racelii si intarirea sistemului imunitar. Afectiunile hepatice pot fi si ele ameliorate prin consumul de sfecla rosie, planta stimuland metabolismul celular si prelungind viata hepatocitelor.

Pentru prepararea unei cantitati de suc care sa ajunga pentru 4 zile, aveti nevoie de doar 2 kg de sfecla. O sfecla de dimensiune medie furnizeaza aproximativ:  58 de calorii, 0 g grasimi, 13 g de carbohidrati, 4 grame de fibra si 2 g de proteine.  Sfecla cruda este o sursa excelenta de folati, continand circa 109 micrograme la 100 g, cantitate care se pierde prin gatire.

Nu in ultimul rand, sfecla rosie constituie o solutie pentru persoanele cu deficienta de potasiu in organism, si pentru acelea care au nevoie de complexul vitaminic B. 100 g de sfecla proaspata contine 325 miligrame de potasiu, ceea ce ar reprezenta 7% din cantitatea necesara in fiecare zi.

De asemenea, sfecla rosie este recomandata femeilor insarcinate, pentru ca inlesneste dezvoltarea copilului. Elementele nutritive din planta previn eventualele probleme de crestere a pruncului.

Sursa foto

I. C.

 

Articole asemănătoare

  • Despre valoarea nutritiva a castanelor

    Castanele comestibile nu se bucura in Romania, precum in alte tari, de un succes foarte mare. Totusi, trebuie precizat ca in cercul restrans al “connoisseurilor” ele sunt privite ca adevarate delicatese.

  • Cum citesti eticheta unui fruct de avocado

    Cu toate ca se numara printre fructele introduse de curand pe piata alimentara din Romania, avocado si-a facut un nume si inca promite multe pentru viitor. Acest lucru este determinat lasand la o parte strategiile de marketing, de valoarea nutritiva ridicata si proprietatile binefacatoare.

  • Produsele din soia, postul si sanatatea

    Primii in istorie care au recunoscut valoarea nutritiva a plantei de soia au fost chinezii. Aceasta intra de peste 4000 de ani in alimentatia de baza a celui mai numeros popor de pe glob, alaturi de orez, grau, orz si mei.

  • Vitamina C - cat ne trebuie si cum o procuram?

    Vitamina C este cel mai cunoscut nutrient din lume, insa in ciuda acestui lucru vor ramane mereu lucruri interesante de aflat despre ea. Intalnita in literatura de specialitate sub denumirea formala de acid ascorbic, vitamina C a fost pentru intaia data separate si cercetata de biochimistul ungur

  • Avocado. Valoarea nutritiva a fructului

    Avocado este un fruct cu mare valoare nutritiva, chiar daca aroma sa lasa in opinia unora de dorit. Taiat in jumatati, se obtine un fel de barchete ce pot fi umplute cu diverse delicatese (fructe de mare, paste picante etc).