Lupta impotriva radicalilor liberi

 Radicalii liberi sunt atomi sau grupuri de atomi care contin electroni nepereche. Deoarece electronii vor sa fie asociati, un radical liber este foarte instabil si se straduieste sa "fure" un electron dintr-un alt atom cu scopul de a se stabiliza pe sine. Atomul secund devine dupa aceea un radical liber in sine, care incepe o reactie in lant a "furtului" de electroni, ce continua pana cand ceva intrerupe acest proces.

Radicalii liberi sunt formati in timpul unui proces numit oxidare, care este o reactie dintre moleculele de oxigen si moleculele altei substante. Oxidarea este un proces de deteriorare. Un exemplu ar fi masinile care nu mai sunt folosite o perioada de timp si incep sa rugineasca; sau merele care ajung sa aiba culoarea maro.

Radicalii liberi reactioneaza cu tesuturile organismului si deterioreaza celulele sanatoase.

Oamenii se confrunta cu radicalii liberi in mediul inconjurator prin fumat si prin expunerea la radiatii si poluare. Radicalii liberi sunt produsi in mod natural de organism prin intermediul descompunerii produselor alimentare.

O data ce incepe reactia in lant de acumulare de electroni, daunele pot aparea la nivelul ADN-ului si structurilor celulare.

Antioxidantii previn expunerea la radicali liberi. Astfel organismul mentine radicalii liberi la un nivel recomandat prin intermediul antioxidantilor.

Antioxidantii pot fi extrasi din beta-caroten, seleniu minerale, pigmenti de plante, cum ar fi luteina (materie coloranta galbena, care se gaseste in galbenusul de ou, in sange, in morcovi) si vitaminele A, C, E.

Pe langa aceste substante enumerate mai sus exista si altele care opresc reactia in lant a radicalilor liberi. Tinand cont ca organismul uman are nevoie de vitaminele si substantele mentionate, alimentatia are un rol foarte important.

Alimentele bogate in antioxidanti sunt: nucile, semintele (vitamina E), citricele si legumele verzi (vitamina C), ficatul, ouale, fructele si legumele portocalii (vitamina A si beta-caroten) si legumele cu frunze colorate verde inchis (luteina).

Intrucat prejudiciul adus de radicalii liberi nu poate fi complet evitat, pentru a minimiza daunele existente se recomanda o alimentatie echilibrata, bogata in antioxidanti.

Articole asemănătoare

  • Cinci motive pentru care trebuie sa mananci nuci pecan

    Mai putin cunoscute si apreciate decat nucile clasice, nucile pecan au inceput totusi in ultimii ani sa fie alese ca o gustare sanatoasa, gustoasa si plina de vitamine si nutrienti. Sunt mai dulci decat nucile cu care suntem obisnuiti, au un continut ridicat de grasimi benefice pentru organismul nostru, au un nivel ridicat de proteine, lipide si multi, foarte multi antioxidanti alaturi de vitamina E si A.

  • Muraturile, aliatul sanatatii in timpul iernii

    In perioada sezonului rece una dintre indicatiile oferite cel mai des de nutritionisti este sa inlcudem muraturile in cat mai multe dintre mese.

  • Ce substante nutritive iti ofera strugurii?

    Chiar daca ne vine sau nu a crede, proprietatile benefice ale strugurilor nu sunt o descoperire a zilelor noastre. Grecii, arabii si romanii cunosteau foarte bine efectele curative ale acestor fruncte si practicau cura pe baza doar de struguri timp de cateva zile.

  • Valoarea nutritiva a pulpei si semintelor de dovleac

    Dovlecii variaza foarte mult in privinta formei, dimensiunii si pigmentarii. Desi sunt in general asociati cu portocaliul si galbenul, in alte parti ale lumii fructele sunt verzi sau chiar rosii.

  • Cateva motive pentru a manca spanac

    Spanacul a capatat in ochii copiilor o aura eroica, fiind cel care oferea personajelor din desene animate forta sa invinga intotdeauna raul. In viata de zi cu zi lucrurile se petrec mai discret, si totusi la nivel celular au loc adevarate minuni care intrec adesea si puterea imaginatiei noastre.