Vitamina B1

Tiamina face parte din complexul de vitamine B. Se prezinta sub forma unei pudre transparente, albicioase, hidrosolubile. Vitamina B1 reactioneaza la lumina, caldura, umiditate, dar nu rezista la alcalinitate sau oxidanti.

Majoritatea cerealelor din comert sunt bogate in tiamina, fapt mentionat pe etichetele respective.

 

Doza zilnica recomandata: 1,2-1,5 mg.

De remarcat ca necesarul copiilor se situeaza intre 0,5 si 1,2 mg, al adolescentilor si al femeilor in jurul a 1,3 mg; cel al barbatilor este de 1,5 mg. Alcoolicii, bautorii de cafea, femeile insarcinate si cele care alapteaza trebuie sa mareasca doza zilnica de la 0,3 la 0,5 mg.

 

Surse

Vitamina B1 se gaseste in stare naturala in mai multe alimente precum cerealele integrale, drojdia de bere, legumele, carnea (mai ales cea de porc si organele), pestele, galbenusul de ou, laptele; de asemenea, in paine si pastele fainoase din faina integrala.

 

Roluri si caracteristici

- vitamina B1 intervine in metabolismul celulelor;

- participa la producerea energiei necesara functionarii generale a organismului si la pastrarea unei temperaturi corporale adecvate;

- amelioreaza digestia;

- ajuta organismul sa contracareze efectele toxice ale alcoolului.

 

Tulburari atribuite deficitului de vitamina B1

Diminuarea cantitatii de vitamina B1 duce la scaderea poftei de mancare, senzatia de oboseala permanenta, tulburari de memorie, iritabilitate, probleme digestive, tulburari ale ritmului cardiac si maladia numita beri­beri. Aceasta, altadata raspandita in tarile subdezvoltate, se manifesta prin rigiditate si dureri ale membrelor inferioare. Muschii atrofiati devin flasci si paralizeaza treptat. Ulterior, se intampla la fel si cu membrele superioare, cu aparatul cardiac si respirator; in final, se instaleaza confuzia mentala.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de vitamina B1

Probabilitatea sa se instaleze hipervitaminoza este scazuta deoarece vitamina B1 nu este toxica, nici chiar consumata in cantitati de 300 ori mai mari decat doza zilnica recomandata. Faptul ca tiamina este hidrosolubila si eliminata prin rinichi, determina evitarea acumularii nedorite a acesteia.

 

Note utile

- Tiamina amelioreaza raul de miscare.

- Suplimentul de tiamina, supranumita si vitamina moralului, poate induce o stare de liniste, calm si optimism.

Articole asemănătoare

  • Cinci motive pentru care sa incepi o cura cu seminte de in

    In semintele de in vom gasi antioxidanti, acizi grasi, fibre, vitamina B1, dar si magneziu, cupru, fosfor.

  • Cinci fructe pentru un plus de energie

    Usoare, bune la gust, inlocuind cu succes gustarile cu mult zahar si carbohidrati, pentru a nu mai mentiona caloriile, fructele sunt alegerea la indemana, si datorita varietatii de gusturi si arome cu siguranta fiecare va gasi acel fruct care sa ii fie pe plac. Iar unele dintre fructe se dovedesc surse de energie surprinzatoare.

  • Salvia, planta care pacaleste batranetea

    Se spune ca orice basm contine un sambure de adevar. In ceea ce priveste titlul “Tinerete fara de batranete si viata fara de moarte”, ales de Petre Ispirescu, se pare ca prima parte are noima, batranetea putand fi uneori amanata si “dusa cu vorba”.

  • Culoarea legumelor sanatoase de toamna: portocaliu

    Portocaliul nu este o culoare intalnita frecvent in natura, dar ea se asociaza in majoritatea situatiilor cu alimentele sanatoase. Toamna, cand frunzele palesc in nuante de orange, nutritionistii ne sfatuiesc sa facem recurs la cele mai importante trei produse de sezon: morcov, cartoful dulce si dovleac.

  • Vitaminele ne dau pofta de mancare?

    Vitaminele imbunatatesc functia imunitara si au un rol foarte important, impreuna cu enzimele, in transformarea hranei in energie pentru organism. Functiile vitaminelor sunt complexe