Sodiu

Consumul abuziv de sodiu in cursul ultimilor ani a facut atat de multa publicitate negativa acestui mineral, incat este considerat aproape un inamic al organismului. Adevarul trebuie insa restabilit, astfel ca aceasta substanta capitala sa-si reia locul pe care il merita. Sodiul abunda in lichidele extracelulare (plasma sangvina).

 

Doza zilnica recomandata: 1-3 g.

Mai multi specialisti opteaza pentru o cantitate moderata (pana la 2400 mg/zi). Un bun punct de reper pentru a supraveghea consumul de sodiu: 5 ml (1 lingurita) echivaleaza cu 2000 mg (2 g) de sodiu.

 

Surse

Lista este lunga, de aceea majoritatea consuma chiar mai mult sodiu decat necesarul zilnic. Mai mult, toate alimentele tratate industrial contin doze crescute de sodiu, fie pentru a le accentua gustul, fie pentru a le prelungi conservarea.

Principalele alimente bogate in sodiu sunt: majoritatea produselor din carne (mai ales jambonul si sunca), legumele, pestele si carnea conservata, supele la plic si la cutie, crustaceele, cerealele, painea si produsele de panificatie, sosurile si, bineinteles, sarea de masa.

 

Roluri si caracteristici

- regleaza volumul de lichide;

- impreuna cu potasiul, asigura permeabilitatea membranei celulare si permite circulatia normala a tuturor agentilor indispensabili organismului;

- amelioreaza transmiterea impulsului nervos si muscular.

 

Tulburari atribuite deficitului de sodiu

O lipsa de sodiu determina hiponatremie - un nivel de sodiu in plasma prea scazut - care provoaca o hiperhidratare. Hiponatremia se traduce prin tulburari digestive - greata, voma, dezgust fata de apa - sau neurologice, care merg de la simpla confuzie pana la coma.

 

Tulburari atribuite consumului excesiv de sodiu

Prea mult sodiu provoaca hipernatremie - nivel de sodiu prea ridicat in plasma. In acest caz, cea mai de temut este deshidratarea. In mod bizar, aceasta afectiune provoaca simptome asemanatoare celor care sunt determinate de afectiunea opusa: probleme neurologice - de la confuzie la obsesie, secuse neuromusculare, convulsii si, in final, coma.

 

Nota utila

- Cele mai noi observatii readuc in atentie efectul negativ al sodiului asupra presiunii arteriale; intr-adevar, se pare ca un consum rezonabil nu accentueaza hipertensiunea. Dar aceasta afirmatie este departe de a fi acceptata in unanimitate de comunitatea stiintifica; de aceea, este recomandata calea de mijloc, care evita intotdeauna neplacerile.

Articole asemănătoare

  • Cinci motive pentru care este bine sa mananci masline cat mai des

    Cei care le prefera ca o gustare sanatoasa sau un plus de gust in timpul mesei vor oferi astfel organismului sodiu, potasiu si magneziu, au relativ putine calorii si sunt recomandate in dietele de slabire.

  • Aperitive cu branza cheddar si piper negru

    Proaspete si fierbinti, asteptand musafirii cu miros de cheddar putin picant, bine piperat, o gustare satioasa si plina de arome.

  • Ciresele pentru sanatate

    Nu sunt doar gustoase si atragatoare, dar si foarte sanatoase pentru toate varstele, pentru ca in cirese vom gasi vitamina C si K, betacaroten (mult mai mult decat in morcovi), sodiu, potasiu si magneziu, fibre, putine calorii, antioxidanti, si totul cu un gust delicios.

  • Despre fragi – gustosi si sanatosi

    Fragul, cu un gust mai bun parca decat oricare altul, este o comoara pentru sanatate. Tufele de fragi pot ajunge la maturitate la o inaltime de 20 de centimetri, incep sa infloreasca din luna aprilie, iar fructele se coc din luna mai pana spre sfarsitul lui iulie. Fragii sunt bogati in vitamine si minerale, contin vitaminele A, B1, E, C, B2, dar si potasiu, sodiu, calciu, magneziu, fier si fosfor

  • Cum scapi de obisnuinta de a manca multa sare

    Sarea este denumirea populara a clorurii de sodiu si reprezinta principala sursa de sodiu a organismului.